Første brygg på 138 dager - det er en laaaang bryggepause for meg. Første brygg i ny leilighet, har flyttet ut av garasjebryggeriet, og brygger nå på ett lite kjøkken. Begynte dagen med en
grundig vask av bryggemaskinen, en BrewTools B40. Skal brygge påskeøl, og gjærkake skal bygges for de neste lagerølene, (pils, sommerlager, (20% adj), light lager, (40% adj), broctoberbier, dunkel, bock, doppelbock, baltisk porter, osv). Det blir nok en to, eller tre tsjekkisk inspirerte øl også, men disse skal få seg en mer passende gjær. Samme kanskje for de tyngre tyske - ellers må jeg meske høyt - 34/70 er en hissig lagergjær.
Men hvorfor legger jeg denne posten på BrewTools-utstyrs-tråden.Vel, jeg fæler jeg må ta bladet fra munnen. Jeg har brygget på denne siden en hvis pandemi traff landet. Og jeg har ett og annet å utsette på løsningen(e).
BrewTools, med den prisen man betaler, må kunne regnes som "high-end" bryggeutstyr. For menn (og sikkert noen damer), som er villig å betale for bling. Solid konstruksjon, masse gøyale tri-clamps, og plenty med ekstrautstyr. Så hvorfor så mye problemer? Problemer? Ja!
- Maltrist: Du kan ikke stave "maltrist" uten "trist":Den medfølgende filteret til maltrøret er i "strekkmetall". Fancy. Ser kult ut. Finurlig designet så det setter seg et knust maltkorn av passende størrelse i hvert "hull" i rista. Jeg bytta ut mitt filter etter 2-3 brygg, bestilte ett laser-kuttet filter. Laser: high-tech, futuristisk, og fancy. Kult! Fungerer litt bedre, hvis man maler maltet grovt. Jeg malte litt for fint denne gangen, og har måtte røre&styre i 20 min, blande inn 2-3l riskim, for å få en nogenlunde ok gjennomstrømning.HVA ER GALT EN EN ENKEL, VEVD STÅLRIST? Jeg har hatt samme problemet med stålristen som følger DigiBoil'en min, (åååhhh som jeg elsker Digiboilen!!!).Problemet løste jeg ved å bruke en vevd stålrist som jeg bruker over en hull-perforerte risten som følger maltrøret. Filteret i stekkmetall koster 299, hva med å selge en i stekkmetall for 199,-? Praktisk talt ingen produksjon, kun kjøpe stor rull vevd stål, en kutte til i riktig diameter, lite hull i midten, (vær så snill, lag det trangt, ev la det følge med en litt slapp silikonpakning - disse får man på eBay, jeg har en pakke, men dessverre ikke i riktig diametre ..... se kommentar under pnkt 4).
- Maltrør: Hva med å lage en kurv i vevd metallnetting, BIAB-style. Og/eller lage ett rør som er åpent på nederste 30-50% av røret, kledd med netting på innsiden. Ev et "rør-i-rør" system, så men selv kan styre hvor mye av nettingen som er eksponert. Jeg er JÆVLIG NÆRE å ta vinkelsliper'n fatt, og gjøre det selv, (kutte slisser nederst på røret, og kle dem med netting).
- Overflow-filteret. For en standard 25l batch, (20l strikewater), vil man ikke kunne plassere det lavt nok for å unngå at tett maltfilter fører til at varmeelementene eksponeres for luft, og svir seg.
- Stigrøret: Det lekker malt mellom rista og stigrøret. Kunne vært fiksa med en silikonpakning. pakningen kunne vært montert på en feit metallhylse mot stigrøret, så den sklir pent opp og ned uten å løsne fra rista. Men det er ett mindre problem; når men løfter ut kurven, vil det nødvendigvis falle litt malt ned gjennom det åpne hullet. Maltrøret "suger" det formelig med ut. Vanskeligere å fikse med slik designet er, men man kunne montert en silikonhette på toppen av maltrøret, som blir dratt av når det treffer maltrista. Jada, røret man skal sette "vørter-sprederen på, (som er den "delight" hvis man er skeptisk til oksydering av vørteren - noe jeg ikke er ... lenger ... siden jeg også ofte oksyderer vørteren når jeg bruker gjærkake), skal fikse dette problemet, men den er ikke spesielt stabil når den står balansert i vørter-blaut malt.
- Varmeelementer. Hadde vært deilig med en "klikk-inn" løsning slik at det var enkelt å ta de ut. Det er ett helvete å rengjøre dem, og kjeleveggen bak dem. Ev. også lag en versjon som ligger horisontalt under maltrøret, ev L-formede som har halve høyden vertikalt, og større avstand mellom bøyene, så de er lettere å rengjøre, (jada, det vil kreve at kurven ligger litt høyere, men det er da mulig å sette på noen "spacere" som løfter kurven litt.
- Flow-kontrollen på skjermen. Vel, hele touch-systemet, som ikke er spesielt .... følsomt. Eller for følsomt. Hvertfall veldig følsomt for fukt og vann og drypp. Men det er veldig vanskelig å finjustere, og det må man, for å få aaaaakkkurat riktig flow på resirk'en, slik at vørter ikke flyter for fort og overflower, og varmeelementene brenner seg, og mesk flyter over maltrøret, og ned i den rene vørteren.
- Temp-probene viser mistenkelig avvik i temp, (pre-pumpe og "tank"). Jeg må manuelt sjekke temp i mesken for å treffe, og justere temp på pumpe-sensor.
- Formfaktor. BrewTools har valgt en stutt-tjukk kjele. Ok, ser kult ut. Men man får mindre hjelp av g-kraften til at vørter presses ned gjennom malten i mesken, (masken, heter det vel). Lite å gjøre noe med, men har har andre produsenter en fordel i design.
- Annet: Hadde vært kult med en isolasjonskappe til motstrømskjøleren, for når man sirkulerer under kok, (whirlpool). Joda, man kan kjøpe inn en ekstra kran, og lage en "by-pass" med silikonslange. Noe jeg nok kommer til å gjøre Ellers? Tja, menge småting, men nå er jeg lei av å taste..
Men først og fremst: FIKS DEN JÆVLA RISTA!
Sikkert mange BrewTools entusiaster som vil komme med velmenende/gode/nedlatende tips/protester, men gå inn i dere selv; Dere har opplevd hvertfall noen av disse problemene, Og ja!, det finnes quick-fix'er, tiltak, osv. Men burde det ikke være bedre med en slik top-tier maskin.
Jeg elsker min BrewTools. Men det er, som med mange ekteskap, ett forhold med ett bredt spekter av følelser involvert. Og jeg vil ikke skilles fra min kjære BrewTools B40. Selv om jeg må ha en elskerinne på lur, (ex'en DigiBoil, som alltid er der for å gi "instant gratification"), eller en liten ferie for meg selv.