Brød og knekkebrød oppskrifter med mask

Viss du bakar brød så kan du bruke ca 20% mask i brøddeiga, blir veldig saftige og velsmakande grovbrød. Svigerfar min er glupsk etter mask. Men dette blir nok diverre berre ein mindre del av masken...
 
Det minner meg på noe: i Tyskland bakes det mye 'treberbrot' (altså maskbrød). Se for eksempel her.

Resultatene ser veldig smaklige ut:

ZB01%20(Small).jpg


ZB02%20(Small)%20(2).jpg


ZB03%20(Small).jpg


ZB4%20(Small).jpg


emjay2812 skrev:
Oppskriften:

250 g mask (fersk eller frosset)
500 g hvetemel
40 g gjær (en tærning)
2 ts salt
Litt gresskar- og solsikkefrø

Frø stekes i en stekepanne uten olje, inntil solsikkefrøet blir lysebrunt. Ta dem ut av pannen og la dem kjøle ned. Gni deig av de andre ingrediensene, og når alt er godt blandet skal frøet blandes oppi.

Form deigen til en kule og hev i en halvtime. Gni igjen og la stå i ro i en time. Stek i ovnen i 15 min ved 250 °C (både ovenifra og nedifra), senk så temperaturen til 200 °C og la steke i 50-60 min til inntil brødet blir gyllent.

:p
 
Noen som har prøvd å bake Treberbrot?
Synes det høres rart ut at det ikke er oppgitt noe væske, men så har jeg ikke bakt særlig annet i mitt liv enn en god del maskbrød med utgangspunkt i oppskrift fra Bratberg,
sjekk PDF-dokumentet Oppskrifter nede langt nede på venstresiden på www.brygging.no.
Det er til gjengjeld veldig godt, og kan varieres med ulike urter, chili og annet stas.
 
Jeg prøvde faktisk å bake slikt brød forrige gang jeg brygget. Brukte en brødform og brødet ble nokså tett og fuktig, noe som trolig skyldes mine manglende evner til å fremstille noe av bakstverk overhodet. ;D

Neste gang så vil jeg prøve med mer gjær og heving i formen, da blir det sikkert bedre. Jeg tenkte ihvertfall å prøve det igjen neste gang jeg brygger, kanskje med litt vanlig, ubrukt malt også for å få litt karamell og sødme i brødet :p
 
Lurt! Godt mulig tørket gjær kan være like greit (1 pakke per ladning, bruker vanligvis å doble oppskriften), det ble ihvertfall veldig vellykket her sist gang.
Bruker kjøkkenmaskin, så da holder det å heve brød i form. Kona kjørte også trix med å heve under plast, ble svære og gode faste maskbrød.
Har sluttet å bruke oppskriften slavisk, og prøver heller å balansere melet på skjønn, for ikke å gå i den fella du sa, uten at det er noen garanti selvfølgelig. :D

Tut gjerne ut om noen kan slikt, så man kan bytte ut vørteren med annen væske. Veldig godt brød, men greit å spare mest mulig av det kommende ølet.  ;D

Ellers synes jeg det er mer enn nok sødme i brødet med andelen honning/sirup, det beste har til nå vært selvlaget granskuddsirup, men den er så og si tom nå..
 
De kan kalle det juks så mye de vil, godt er det uansett.  :)

Fikk ett tips av bakeren her om å tilsette sikta rugmel når jeg bruker mask i brødet, da smuler det ikke så mye  :ilike:
 
Jeg bruker noe av den brukte malten når jeg baker grovbrød. Det blir kjempedigg. Sundt er det og, med masse fiber :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jeg kan bare underskrive på at litt brukt malt i brødbaking er topp. Men merk at det trengs ikke spesielt mye. Siden vi baker veldig mye oftere enn vi brygger, fryser jeg ned brukt malt i små poser jeg kan ta opp etter behov. Resten av mesken går i varmkomposten og fungerer som anabole steroider på komposteringen.
 
Hei, satte mitt første brygg forleden og hadde planer om å bruke litt av maltrestene til å lage brød og knekkebrød. Prøvde meg på både brød og knekkebrød men det ser ut til at jeg var litt gnien på mel i begge og litt vel generøs på vann i brødene så det ble ikke annet enn god lukt, de ville rett og slett ikke henge sammen. Regner med at min bedre halvdel lettere vil akseptere den nye hobbien min om jeg setter brød på bordet :)

Så om noen hadde en oppskrift eller 2 å dele så hadde det vært supert.
 
For å få brød som både heng saman, og hevar godt, må du ha relativt lite malt i brøda. Eg brukte 1 del malt, 3 delar kveitemjøl og 2 delar vatn i går, noko som gav tradisjonelle grovbrød. Om du knar brøda for hand, justerar du med kveitemjøl til deiga vert handterbar. 1 pk levande gjær per 2 kg mjøl, eller 1 tørrgjær per 1 kg mjøl.
 
amatøren, kanon bra da prøver jeg det ved neste brygging (i morrgen). Frode skal prøve å tørke litt malt og, men blir det bra brød med:
1 x malt (våt)
3 x mel
1 x vann
litt salt
gjær

, så kommer jeg nok til å fryse ned pakker med utvaska malt slik at jeg har nok malt frem til neste bryggedag :)
 
Slumpet meg frem til en oppskrift jeg syntes ble veldig bra. Ikke no mer kjøpe brød på meg på en stund.

3dl mask
3dl sammalt rug eller hvete (ble best med rug)
7dl hvetemel
1pakke gjær
3 gode klatter med smør
5dl melk
2dl vann
klype salt

Hev 30 min, så hiv i former for heving 30 min til. 50 min lavt i ovnen på 200grader.

Server med rømme og sukker :D
 
Nilsern skrev:
Slumpet meg frem til en oppskrift jeg syntes ble veldig bra. Ikke no mer kjøpe brød på meg på en stund.

3dl mask
3dl sammalt rug eller hvete (ble best med rug)
7dl hvetemel
1pakke gjær
3 gode klatter med smør
5dl melk
2dl vann
klype salt

Hev 30 min, så hiv i former for heving 30 min til. 50 min lavt i ovnen på 200grader.

Server med rømme og sukker :D

Dette høres us som supergode brød! Takker for oppskrift!

Petter F skrev:

og denne... Ser nesten ut til at den nye hobbyen min er baking :) Takker!
 
Tilbake
Topp