Bruk av einebær

Her på Vestlandet er einerlåg en hyppig komponent og smakssetter i hjemmebrygg. Jeg jobber med å snekre sammen et festival-øl, og jeg ønsker råd om einersmak. For å gjøre det litt mere konkret:

Av praktiske (og standardiseringsmessige) årsaker MÅ jeg bruke einebær; tørkede men til nød ferske. Og mitt problem er da hvor mye tilsettes (gram, eller antall bær) til en batch på 20 liter. Og hvor lenge skal de koke med?

For øyeblikket tenker jeg meg kun et hint av einebærsmak/-aroma.

Det vil bli en del eksperimentering, men jeg er kun ute etter veiledende for et testbrygg som oppstart.
 
Dette er svar til begge dine nesten like poster.
Dette blir som å spørre hvor mye humle du trenger i en øl...
Dette avhenger av svært mange faktorer. Ingen bær er like, og de varierer mye i smak fra sted til sted.
Samme bær varierer også mye ift vekt etter hvor ferskt (tungt) eller tørket (lettere) det er. Bær varierer også i størrelse...
Det enkle svaret er at du finner/lager en øl lik oppskriften du ønsker å bruke, lager en Thé av bærene, og smaker deg frem til hvor mange ml du trenger i 0,5L øl for å nå ‘din’ styrke.
 
Stort sett så unngår man å få med einerbær på kvistene man bruker for å trekk/koke einerlåg på grunn av at man kan få en uønsket bitterhet.
Noen bryr seg ikke noe om det er bær på kvistene, men de fleste unngår det.

Du vil få et preg av einerbærene som kanskje går mer mot gin enn mot tradisjonell einerlåg når du velger å bruke kun bærene.
Det kan for all del bli godt, men dersom du er ute etter einerlåg preg på ølet trenger du einerkvister, ikke bær.
 
Vi har brukt einebær i øl med godt hell. 30 gram med godt tørkede bær(ferske kan inneholde litt fett), i vodka i et par dager som ble kjørt i stavmikser før det ble tilsatt ved tapping. Det holdt fint til 40 liter øl uten å være for mektig.
 
Tilbake
Topp