Bruk av kjøleskap til brygging av undergjært øl, termostatregulering.

Jeg vil mene den ikke er spesielt godt egnet til gjæring, fordi den ikke har en sonde som måler temperaturen. Under gjæring er det et poeng å måle temperaturen i selve ølet, og ikke i luften rundt. Derfor er det smart med den sonde/føler som kan legges helt inntil gjæringskaret og isoleres rundt, slik at øltemperaturen blir det som styrer kjølingen. Temperaturen i ølet kan godt bli minst tre-fire grader høyere enn lufttemperaturen i omgivelsene, selv i en 20-liters-batch.
 
  Det kan jeg underskrive på. Jeg brukte UT 100 på en barleywine . Jeg satt temperatur til ca 20 °C. På det verste viste UT 100 en temperaturpå 21,5 °C i ballongen mens det var 14 °C i rommet.

janh
 
Takk for svar,

jeg hadde ikke trodd at gjæringsprosessen genererte så mye varme... jeg har lagt merke til at romtemp på 20 °C gir bedre resultat enn 25 °C, men når man ikke måler på rett plass så nytter det jo lite å optimalisere systemet.

Mvh,
Johan
 
Litt på siden av tråden kanskje, men hvor nøyaktig må man være med temperaruren?  Er det noe slingringsmonn?
 
Slingringsmonnet kommer an på øl- og gjærtype. Et lagerøl bør ikke over 13 C, om du vil ha en skikkelig lager-karakter, men belgiske øl kan i en del tilfeller godt gjære oppunder 30 C. Om man har skral temperaturkontroll, er det viktigste ikke å ha for høy temperatur i begynnelsen av gjæringen. Fuselalkoholer produseres tidlig i gjæringsforløpet, så moderat temperatur i starten er som oftest bra. Gjærprodusentet oppgir gjerne "idealteperaturer" på gjæren sin, dette kan gjerne være en pekepinn (men ikke alltid...).
 
Bare et lite tips til dere alle:

Fikk i går min ferdigmonterte UT 200 i posten. Pris: 41,95,- Euro  brukte jobb adr min som leveringsadresse og slapp postens forenklet fortolling og Mva.
 
janvad skrev:
Bare et lite tips til dere alle:

Fikk i går min ferdigmonterte UT 200 i posten. Pris: 41,95,- Euro  brukte jobb adr min som leveringsadresse og slapp postens forenklet fortolling og Mva.

hmmm, forenklet fortolling og Mva er noe du kan få men ikke garanter får, har fått flere pakker på over 200 og også over 1000,- uten fortolling.
Men kanskje bedrifter har andre moms/tollsatser ?
 
OK... hvis man har tatt i en loddebolt og har en hvis forståelse for hvordan en SMS komponent bør loddes er det bare å sette igang.
Hvis ikke, bør man vurdere å kjøpe ett ferdig produkt. Jeg har loddet mye SMD, så for meg er det bare å kose seg med bildene.
Ikke alle lodder så pass godt som bildene til Ketilfroyn tilsier.
Jeg kunne kanskje sakt noe spesifikt om lodding, men det er sikkert mange andre elementer som tillater en å spare penger, bortsett fra ting det skal gå mye strøm gjennom. 
 
Det er forresten bare hullmonterte komponenter som er løse. Alle overflatemonterte komponenter er ferdig loddet på når man får settet.

Og jeg er enig I at man bør ha en viss befatning med loddebolten for å bestille et slikt byggesett, ellers går vinningen fort opp I spinningen når man må kjøpe seg en loddebolt og alt annet småtteri som trengs til denslags.
 
Gjenoppliver denne gamle tråden siden jeg har et liknende spørsmål:

Jeg brygga undergjæra "tradisjonell norsk juleøl" fra bryggselv i går, og har den stående i skjulet vårt, der det foreløpig er akkurat passe temperatur, men det vil jo ikke vare så lenge nå før det blir for kaldt, så jeg lurer på å lage en eller annen form for kasse til den med noe veldig enkel varme (f.ex. en liten lyspære, avskjerma så vi bare får varme uten lys).

Det store spørsmålet er reguleringa av temperaturen. Vil det sannsynligvis holde med noe sånt som denne fra clas ohlson? http://www.clasohlson.com/no/Temperaturvakt/36-1181 den vil jo da riktignok bare føle temperaturen i lufta inne i boksen, men så lenge boksen er bra tett og isolert og ikke for stor bør jo lufttemperaturen bli temmelig nær temperaturen i ølet, selv om gjæringen utvikler noe varme. I praksis vil man jo da være veldig tett opp mot et lukka system.

Kan jo også sette en sensor (fra et vanlig termometer) med litt isolasjon rundt på utsiden av bøtta, da kan man jo evt justere om man ser at det er noe avvik på det det termometeret viser vs det termostaten måler i lufta.

En annen mulighet er jo selvsagt å bruke en sånn sensor som er beregna å støpe ned sammen med varmekabler, men... jeg vet ikke helt, hvor nøyaktige er egentlig de?
 
TorsteinO skrev:
Gjenoppliver denne gamle tråden siden jeg har et liknende spørsmål:

Jeg brygga undergjæra "tradisjonell norsk juleøl" fra bryggselv i går, og har den stående i skjulet vårt, der det foreløpig er akkurat passe temperatur, men det vil jo ikke vare så lenge nå før det blir for kaldt, så jeg lurer på å lage en eller annen form for kasse til den med noe veldig enkel varme (f.ex. en liten lyspære, avskjerma så vi bare får varme uten lys).

Det store spørsmålet er reguleringa av temperaturen. Vil det sannsynligvis holde med noe sånt som denne fra clas ohlson? http://www.clasohlson.com/no/Temperaturvakt/36-1181 den vil jo da riktignok bare føle temperaturen i lufta inne i boksen, men så lenge boksen er bra tett og isolert og ikke for stor bør jo lufttemperaturen bli temmelig nær temperaturen i ølet, selv om gjæringen utvikler noe varme. I praksis vil man jo da være veldig tett opp mot et lukka system.

Kan jo også sette en sensor (fra et vanlig termometer) med litt isolasjon rundt på utsiden av bøtta, da kan man jo evt justere om man ser at det er noe avvik på det det termometeret viser vs det termostaten måler i lufta.

En annen mulighet er jo selvsagt å bruke en sånn sensor som er beregna å støpe ned sammen med varmekabler, men... jeg vet ikke helt, hvor nøyaktige er egentlig de?

Det vil sikkert fungere greit, men ser ut som at den kun er til varme og ikke ekstern temp sensor, noe som kan begrense bruken litt. Veldig mange her bruker en UT200 http://bryggeland.no/ut200-universal-termostat.html eller en STC-1000 http://www.ebay.com/itm/220V-AC-All-purpose-Temperature-Controller-STC-1000-With-2M-sensor-/151123706125?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item232facc10d Bruke STC-1000 selv, og den fungerer ypperlig. Den styrer et varmeelement og kjøleskapet jeg gjærer i.
 
Ah! De to der var jo egentlig akkurat noe sånt jeg har lett etter! Hadde faktisk sett på en veldig lik variant av den ebaydingsen på dealextreme (http://dx.com/p/xh-w1208-1-8-screen-digital-thermostat-temperature-controller-gray-orange-black-229724) , men der var beskrivelsen litt... diffus... Er litt mer betryggende med en variant jeg vet at andre får brukt til samme formål :) takker for tips!
 
Tilbake
Topp