Gjenoppliver denne gamle tråden siden jeg har et liknende spørsmål:
Jeg brygga undergjæra "tradisjonell norsk juleøl" fra bryggselv i går, og har den stående i skjulet vårt, der det foreløpig er akkurat passe temperatur, men det vil jo ikke vare så lenge nå før det blir for kaldt, så jeg lurer på å lage en eller annen form for kasse til den med noe veldig enkel varme (f.ex. en liten lyspære, avskjerma så vi bare får varme uten lys).
Det store spørsmålet er reguleringa av temperaturen. Vil det sannsynligvis holde med noe sånt som denne fra clas ohlson?
http://www.clasohlson.com/no/Temperaturvakt/36-1181 den vil jo da riktignok bare føle temperaturen i lufta inne i boksen, men så lenge boksen er bra tett og isolert og ikke for stor bør jo lufttemperaturen bli temmelig nær temperaturen i ølet, selv om gjæringen utvikler noe varme. I praksis vil man jo da være veldig tett opp mot et lukka system.
Kan jo også sette en sensor (fra et vanlig termometer) med litt isolasjon rundt på utsiden av bøtta, da kan man jo evt justere om man ser at det er noe avvik på det det termometeret viser vs det termostaten måler i lufta.
En annen mulighet er jo selvsagt å bruke en sånn sensor som er beregna å støpe ned sammen med varmekabler, men... jeg vet ikke helt, hvor nøyaktige er egentlig de?