Bruk av kjøleskap til brygging av undergjært øl, termostatregulering.

Henrik1984 skrev:
de er geniale.. kommer fra felleskjøpet og koster ikke mer enn 170 kr tror jeg det var..

Gjæringskarene (spannene) fra Felleskjøpet ser bra ut! Er det en næringsmiddelgodkjent plasttype? Var de på 60 liter?

Øl er ikke glad i lys, så andre varmekilder enn lyspærer kunne være greit å vurdere! Hjelper jo med fargede spann, eller man kan skjerme av pærene.. Ellers syntes jeg forslaget med kupevarmer var bra! Så får man også litt sirkulasjon, og de har ikke for stor effekt.

Kanskje lurt med en konstant PC-vifte for å holde jevn temp i kjøleksap og varmeskap? Dette er brukt i lab-kjøleskapene, hvor vifta også stopper når man åpner døra
 
Kjølerom har sirkulasjonsvifter, også dagens kjøleskap, ihverfall mitt nye har det. Det er viktig at viftemotoren er så liten som mulig så den ikke produserer varme som varmepumpen i kjøleskapet ikke greier å pumpe ut av skapet.
 
Har en gang bygd et "gjæringsskap" for en vinlegger og da brukte jeg en trerist i bunnen og en ribberørsovn under med en vanlig thermostat med gulvføler som jeg la løs i bakkant av gjæringskarene for å holde temp passe. Veggene lot jeg gå helt ned til gulvet og i fronten nede hull for luft inn, alt slikt utstyr har jo en viss innkjøring med justering før alt funker skikkelig.  På den vi bygde monterte vi også en lufteslange fra toppen av skapet og til en ventil for avlufting, ingen skulle jo vite hva som skjedde i kjelleren må man vite! 
Bare et lite tips. Bruk skikkelig elektrisk utstyr og om folk ikke kan koble dette skikkelig så la noen andre gjøre det.  Har sett  enkelte bilder rundt på forumet hvor jeg ikke hadde lagt meg å sove med dette tilkoblet!  Husk også jording av alt slikt utstyr!!
Ble litt kritikk men strøm kan være farlig både mht brann og berøring.
 
Sverre K skrev:
Ble litt kritikk men strøm kan være farlig både mht brann og berøring.

Da bør dere bruke stenullisolasjon, isopor brenner som f.. og er ikke lov å bruke med mondre den er innstøpt.
 
Da bør dere bruke stenullisolasjon, isopor brenner som f.. og er ikke lov å bruke med mondre den er innstøpt.

Ble ikke brukt isolasjon i det hele tatt bare 12mm spon og en ribberørsovn på 400w i botn.  Det funka som bare det!
 
Sverre K skrev:
Da bør dere bruke stenullisolasjon, isopor brenner som f.. og er ikke lov å bruke med mondre den er innstøpt.

Ble ikke brukt isolasjon i det hele tatt bare 12mm spon og en ribberørsovn på 400w i botn.  Det funka som bare det!

Jeg tenkte litt generelt, men det er grei informasjon at du greier deg uten isolasjon.
 
Hoi!

Har endelig fått mine 2stk UT-200 byggesett.
Det visste seg at pakken kom etter en uke, men jeg fikk ikke vite om pakkelappen før den forsvant blant aviser og diverse, og hentet ut pakken i går etter å fått en ny.

Utgangspris for 2stk byggesett m/frakt (59 EUR): 624,30
Pris forenklet fortolling inkl. MVA (fra Posten): 103,-
Utlagt MVA (fra Posten): 112,-
Totalbeløp: 839,30
Per stk ca: 420,-
Kunne kanskje spart fortollinga ved å sent det til Sverige, og hentet det der.

Byggesettet besto av relativt få deler, og et 8 siders A4-hefte på tysk.
Jeg har både loddet en god del oppigjennom, og pratet endel fylletysk, og satte igang med friskt mot på første byggesett.

Enkelte deler var veldig lett å sette sammen og lodde på, men etterhvert dukket jeg borti noen utfordringer.
For det første har nok de som lagde billedseriene til manualen mye å lære av IKEA.
Selv med lengre billedserier til få monteringer, klarte de å forklare hvilke deler som skulle på, og hvor.
Sjekket opp i delelista, tolket bilder, og trålet den alt for lange tyske teksten for å finne referanser til delene jeg enda satt med.
Tilslutt skjønte jeg at her var det en for meg relativt ny loddemetode som også måtte taes i bruk; "overflatelodding" eller noe i den dur, altså at enkelte komponenter (1 stk + 4 ledninger) ikke kunne loddes gjennom et hull i printkortet, men måtte loddes fast på små metallplater på printkortet.
Dette gikk relativt greit for ledningene, men en liten "Quarts" klarte jeg trolig å ødelegge etter flere mislykkede forsøk,
gav tilslutt opp, og har nå satt bort den siste loddinga til en profesjonell. Ganske irriterende at et så lite byggesett ikke skulle være overkommelig.

Bilder:

1.Romslig pakking.

2.Byggesettet.

3.Bygggeprosjekt lagt på is for en dag, synderen quarts i midten.
 
SMD surface mounted device, forgengeren til microprosessoren som kom da de skulle til månen, det sier litt, det brukes spesielle loddebolter og tinnpumper, ikke tråd. Jeg har loddet mye mer enn deg (ta dette som bare skryt) MEN, jeg holder meg unna slikt,
og da skulle andre som har tenkt å kjøpe byggesett være advart.
 
Oddvar Demmo skrev:
(...)
og da skulle andre som har tenkt å kjøpe byggesett være advart.

Kommer jo veldig an på størrelsen av det areal man skal lodde noe fast i. Også greit å ikke ha for stor spiss på loddebolten.

Andre med erfaring fra settet - er det OK for loddeamatører eller er det smart å legge på utgiften noe og få en ferdig loddet modell?

Hva med garanti på en man selv har loddet?!?
 
Fikk vite at den Quarts'en er ganske varmefølsom, og at jeg derfor trolig har ødelagt den med mine forsøk på å feste den.
Jeg synes det er vanskelig nok å lodde fast ledninger på dette viset, og være sikker på å få god nok kontakt mellom hele flatene som loddes sammen.
De to små flatene som bena skal loddes fast på er små og sitter tett, og inne mellom andre små komponenter. Jeg har loddebolt med kjeglespiss (tynneste Clas Ohlson-modell tror jeg), og det ble trangt.

Er absolutt en amatør på loddeområdet, men de fleste byggesett (og egne prosjekter) jeg har vært borte i, stikkes gjennom printkortet (eller kan f.eks tvinnes fast), som gjør det mye enklere å sikre en god lodding.

Kanskje kan man be en servicetekniker eller liknende om å lodde akkurat disse få loddingene, resten er relativt greit både å lodde og sette sammen.
Med mindre man ikke er god på denne typen lodding fra før, eller har noen til å hjelpe seg, vet jeg ikke om jeg vil anbefale byggesettet faktisk.
 
Lars skrev:
Fikk vite at den Quarts'en er ganske varmefølsom, og at jeg derfor trolig har ødelagt den med mine forsøk på å feste den.
Jeg synes det er vanskelig nok å lodde fast ledninger på dette viset, og være sikker på å få god nok kontakt mellom hele flatene som loddes sammen.
De to små flatene som bena skal loddes fast på er små og sitter tett, og inne mellom andre små komponenter. Jeg har loddebolt med kjeglespiss (tynneste Clas Ohlson-modell tror jeg), og det ble trangt.

Er absolutt en amatør på loddeområdet, men de fleste byggesett (og egne prosjekter) jeg har vært borte i, stikkes gjennom printkortet (eller kan f.eks tvinnes fast), som gjør det mye enklere å sikre en god lodding.

Kanskje kan man be en servicetekniker eller liknende om å lodde akkurat disse få loddingene, resten er relativt greit både å lodde og sette sammen.

Med mindre man ikke er god på denne typen lodding fra før, eller har noen til å hjelpe seg, vet jeg ikke om jeg vil anbefale byggesettet faktisk.

Hobbyelektronikere lager gjerne loddespissene selv som kan være ca 1 mm i diameter eller 1 x 4 mm for å lodde flere ben samtidig, avstanden mellon terminalene er gjerne 1,27 mm så det brukes lupe til slik lodding.
Kontaktiden ved lodding er gjerne bare 6 sekunder.
Skal du leie srevicetekniker koster det mange kasser øl, skal du kjøpe utstyret selv koster det mindst ett bryggeri,
så jeg gjentar,
styr unna,
med mindre du er vandt med SMD lodding.
 
Hei Lars, og takk for god tilbakemelding!

Meget nyttig informasjon, jeg blir nå å bestille ferdig sammensatte termostater.

Mvh,
Johan
 
Bare stas hvis man kan spare andre for bryderi. Jeg har heldigvis en kompis som er servicetekniker, så det ordner seg her. Litt spent på om jeg har klart å tatt livet av den hellige Quartsen da på den første termostaten da.
 
Lars skrev:
Bare stas hvis man kan spare andre for bryderi. Jeg har heldigvis en kompis som er servicetekniker, så det ordner seg her. Litt spent på om jeg har klart å tatt livet av den hellige Quartsen da på den første termostaten da.

Da koster det ikke så mange kasser øl da  :)
Det du kaller "Quartsen" er det et,  X-tal - krystall som er oppgitt med verdi i Hz eller MHz, isåfall er det ikke uerstattelig.
 
Hei,

Jeg bestillte 3stk UT-200 bausatz fra elv.de, og fikk dem for et par uker siden. Regningen kom på 96,19 EUR inkl frakt, og det ble altså 871,95 NOK. Så betalte jeg 103 i fortolling, og ca 218 i mva, så da ble det 398 NOK per stykk.

Jeg ble ferdig med å lodde og skru sammen sammen den første i går, og den funker veldig bra. Testa den på en vannkoker, og gjorde meg opp noen erfaringer. Om noen er interessert kan jeg ta noen bilder når jeg bygger den neste, og legge opp det. Jeg måtte gjette litt her og der (for å kompansere for manglende tysk-kunnskap), men det ser altså ut til at jeg gjettet riktig. :)

Ketil
 
Kunne vert greit med noen detalierte bilder og en forklaring på norsk hvist man skulle finne på å bestille en slik :ilike:
 
Hallo,

jeg snublet over en 'temperaturvakt' i Clas Ohlson-katalogen:art.no 36-1181, side 197, til kr 239. Denne synes å fungere som UT200 (ligner også), men med et par vesentlige forskjeller: temperaturområdet er 5-30 °C (nøyaktighet 0.5 °C), og temperatursensoren er innebygget i selve enheten.

Mao må den stå inne i det rom som skal reguleres (kjøleskap, fryser eller gjæringskammer). Sikkert uproblematisk i et gjæringskammer, men kanskje litt uegnet i en kegerator pga kabeltrekking inn og ut av kjøleskapet. Muligens kan det tenkes at man kan koble til en ekstern temperaturgiver, alternativt at man kan frigjøre eksisterende temperaturgiver og 'frikoble' den fra veggkontakten via en ledning inn i feks kjøleskapet (avslører vel nå mine manglende elektronikkunnskaper...)

Mvh,
Johan
 
Tilbake
Topp