Bruk av koniske gjærtanker.

magne1972 skrev:
Etter 12-24 timer etter gjærtilsetting, når gjæringen er i gang, tapper jeg av 0,2-0,4 liter bunnfall i bunnventilen (død gjær, bunnfall fra kokingen som ble med over etc)
Når gjæringen er over, crash-cooler jeg vørteren ned til 3,5-4 grader, og etter ett døgn tapper jeg av ca. 0,5 liter gjær. Etter et døgn til, gjentaes dette. etter nok et døgn tappes resterende gjær ut. Sitter da med ca 1 liter kompakt slurry igjen :)

Har prøvd å høste gjær 2 ganger med min nye Blichmann 7 gal uten særlig hell. Første gang prøvde jeg metoden som beskrevet i brukermanual fra Blichmann (Avtapping etter stormgjæringen). Andre gang prøvde jeg metoden som beskrevet over. Problemet er at gjæren er så pakket at jeg ikke får den til å strømme. Siste gang ventet jeg i over 10 minutter uten at det begynte å renne.

Noen som har noen gode tips å komme med?
 
ovestad skrev:
magne1972 skrev:
Etter 12-24 timer etter gjærtilsetting, når gjæringen er i gang, tapper jeg av 0,2-0,4 liter bunnfall i bunnventilen (død gjær, bunnfall fra kokingen som ble med over etc)
Når gjæringen er over, crash-cooler jeg vørteren ned til 3,5-4 grader, og etter ett døgn tapper jeg av ca. 0,5 liter gjær. Etter et døgn til, gjentaes dette. etter nok et døgn tappes resterende gjær ut. Sitter da med ca 1 liter kompakt slurry igjen :)

Har prøvd å høste gjær 2 ganger med min nye Blichmann 7 gal uten særlig hell. Første gang prøvde jeg metoden som beskrevet i brukermanual fra Blichmann (Avtapping etter stormgjæringen). Andre gang prøvde jeg metoden som beskrevet over. Problemet er at gjæren er så pakket at jeg ikke får den til å strømme. Siste gang ventet jeg i over 10 minutter uten at det begynte å renne.

Noen som har noen gode tips å komme med?

Er det forliten diameter på dumpventil?
 
ovestad skrev:

Er det forliten diameter på dumpventil?

Origianl Blichmann. Det burde være tilstrekkelig.
[/quote]
dessverre nei. :)
Min er større, og der renner det også sakte. Kunne tenkt meg større, og det er snart i hus også :)


Men øker du temperaturen litt, og banker med en gummiklubbe el.l. vil du nok få tappet av :)
 
Jeg har laget meg en egen patent på luftesteinen :)
Rustfri luftestein, loddet fast på en triclamp, festes rett på bunnventilen etter rengjøring :)
Akvariepumpen blir litt svak til å belufte skikkelig med denne patenten, hvorfor vet jeg ikke, men må nok oppgradere til O2-flaske med større gjæringstank ihvertfall :)
Brukes akvariepumpe er vel anbefalt beluftingstid 1/2-1 time. med O2-flaske er det ca 1 min...

Sikkert dumt spørsmål, men tar du av tri-clampen med beluftningssteinen etter beluftning? Blir det ikke litt sølete.....
 
Litt sånn amatør spørsmål i sakens anledning. Hva er fordelen med konisk fermenteringskar kontra de som er paddeflate i bunn ?
 
Litt sånn amatør spørsmål i sakens anledning. Hva er fordelen med konisk fermenteringskar kontra de som er paddeflate i bunn ?

Gjær og annet samles konsentrert i bunn, og gjør et eventuelt sekundert gjæringskar overflødig. Utover det så varierer det litt mellom modellene.

Mange er unitank, de tåler altså trykk og kan i praksis brukes til gjæring under trykk, karbonering, samt servering rett fra gjæringskaret.

Modellene med tappekran har inntaket til denne plassert over bunnfallet, slik at det er enkelt å tappe fra de. Andre kan ha mulighet for å tappe fra toppen (med en flytende ball som holder en slange). De kan ha mulighet for høsting av gjær, oksygenfri tørrhumling etc.
 
Tilbake
Topp