1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bruk av koniske gjærtanker.

En tråd i 'Utstyr' startet av magne1972, 10 Aug 2013.

1. ovestad

ovestad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har prøvd å høste gjær 2 ganger med min nye Blichmann 7 gal uten særlig hell. Første gang prøvde jeg metoden som beskrevet i brukermanual fra Blichmann (Avtapping etter stormgjæringen). Andre gang prøvde jeg metoden som beskrevet over. Problemet er at gjæren er så pakket at jeg ikke får den til å strømme. Siste gang ventet jeg i over 10 minutter uten at det begynte å renne.

Noen som har noen gode tips å komme med?

Worumjr liker dette.
  2. Rutof

Rutof
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det forliten diameter på dumpventil?

3. ovestad

ovestad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Er det forliten diameter på dumpventil?
    [/quote]

Origianl Blichmann. Det burde være tilstrekkelig.

4. magne1972

magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

Origianl Blichmann. Det burde være tilstrekkelig.
    [/quote]
    dessverre nei. :)
    Min er større, og der renner det også sakte. Kunne tenkt meg større, og det er snart i hus også :)

Men øker du temperaturen litt, og banker med en gummiklubbe el.l. vil du nok få tappet av :)

5. Thomas S. Pichler

Thomas S. Pichler
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sikkert dumt spørsmål, men tar du av tri-clampen med beluftningssteinen etter beluftning? Blir det ikke litt sølete.....

6. magne1972

magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

Triclampen med beluftingsteinen festes på avtappingsventilen. Stenger ventilen og kobler den av. Null søl det...

7. Thomas S. Pichler

Thomas S. Pichler
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk. Regnet med at det måtte være noe slikt. På min Chronical avslutter stussen med 3/4" gjenger ut av bunnventilen. Må se å få meg en Tri-Clamp der ser jeg.

magster liker dette.
  8. Per Berge

Per Berge
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Litt sånn amatør spørsmål i sakens anledning. Hva er fordelen med konisk fermenteringskar kontra de som er paddeflate i bunn ?

9. TurboJens

TurboJens
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Gjær og annet samles konsentrert i bunn, og gjør et eventuelt sekundert gjæringskar overflødig. Utover det så varierer det litt mellom modellene.

Mange er unitank, de tåler altså trykk og kan i praksis brukes til gjæring under trykk, karbonering, samt servering rett fra gjæringskaret.

Modellene med tappekran har inntaket til denne plassert over bunnfallet, slik at det er enkelt å tappe fra de. Andre kan ha mulighet for å tappe fra toppen (med en flytende ball som holder en slange). De kan ha mulighet for høsting av gjær, oksygenfri tørrhumling etc.

Del denne siden