1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Bruk av koniske gjærtanker.

En tråd i 'Utstyr' startet av magne1972, 10 Aug 2013.

1. Larzan

Larzan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Føler dette blir en nyttig tråd for meg..

Hva er grunnen til at du belufter før du tilsetter gjæren? Synes ikke gjæren det er morsomt å være med på dette?
    Står brusesteinen i gjæringskaret gjennom hele gjæringsforløpet? Da kan man kanskje også gi mer oksygen flere ganger før stormgjæringen er i gang.

Hvorfor tapper du av gjær i tre etapper med et døgns mellomrom i stedt for å tappe av alt med en gang?

2. magne1972

magne1972
    Expand Collapse
    Moderator

Jeg belufter før gjærtilsetting av vane :)
    Om det er fordeler eller ulemper med det har jeg ikke tenkt på. :)
    Gjæren tappes i flere omganger fordi den er nokså tregtflytende etter crash-cooling, og dermed trenger den god tid for å synke ned i bunnen av konen.
    Ved avtapping får man ikke ut all gjæren ved et avtapp. Man trenger flere, minst tre. Selv etter tre avtappinger er det en del igjen.

3. MagneS

MagneS
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har bestilt konisk tank (på fellesbestillingen) og har tenkt å sette denne inn i et kjøleskap som jeg vil regulere med en STC-1000 (samt en varmekilde).

Det jeg lurer på, er om noen kan gi tips til temperaturføler som er kompatibel med STC-1000 og som i tillegg har TC-kopling? Dvs slik at jeg enkelt montere/demontere for rengjøring. Jeg vil gjerne regulere på temperaturen inni tanken.

4. lmb

lmb
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg spurte om thermowell for stc 1000 sensor. Veit ikke om det er for sent eller kan etter bestilles?

5. protto

protto
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Brewershardware.com har thermowell i alle variantar.

6. Thorvald

Thorvald
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

OBS! Denne sensoren passer ikke til stc 1000, men til f.eks en billig pid
    Jeg har kjøpt en ny sensor med 1/2" gjenger http://www.ebay.com/itm/221215407327?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649
    som skal skrues i en tc http://www.ebay.com/itm/390623441224?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1497.l2649

7. Martin E

Martin E
    Expand Collapse
    Dommerkomitemedlem

8. Rutof

Rutof
    Expand Collapse
    Registrert bruker

9. Martin E

Martin E
    Expand Collapse
    Dommerkomitemedlem

Kan noen gi meg en innføring i hvordan man bygger et pumpesystem for temperaturkontroll i koniske med kjølekappe? Er det bare å bruke en STC-1000 til å styre en pumpe som pumper glykol fra et reservoar i en fryser gjennom kappen?

10. Bjarte H

Bjarte H
    Expand Collapse
    Dommer

For eksempel. Eller så kan STCen styre en ventil med elektrisk aktuator og så går pumpa kontinuerlig.

11. oddev

oddev
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Bestilt!

12. lmb

lmb
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan man bare bytte ut STC-1000 sensoren med en K type thermocouple??

13. Thorvald

Thorvald
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ehmm.. Trodde det var K type på stc-1000 etter noe jeg leste på nett. MEN når jeg ser nøyere etter nå så er det NTC på stc-1000.  Men en PID eller annen sak som takler en k-type, koster ikke mange kronene, og er bedre og mer nøyaktig enn stc-1000

14. lmb

lmb
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Takk for raskt svar Thorvald! Noted :yes:

15. Thorvald

Thorvald
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

16. tass_en

tass_en
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Som veldig nybegynner i koblinger og slikt har jeg et par spørmål så jeg unngår å gå i "litt for rask på avtrekkern" fella igjen. Bestilte selvfølgelig K-type og den andre komponenten til min STC-1000.

Denne Tri-Clover-Thermowell er noe vi kan dytte tempføleren på en STC-1000 inn i?
    Vi trenger ikke den andre komponenten heller "1 Pair 1/2" NPT SS304 Sanitary Female Pipe Fitting + TRI CLAMP 1.5" +PTFE Gasket"?
    Gjør en PID det samme som en STC-1000?

17. Larzan

Larzan
    Expand Collapse
    Registrert bruker

En PID er en mer avansert regulator som kan virke mer "intelligent" ved ytre støy, som f.eks. plutselig temperaturforandring. For å holde en stabil temperatur over lang tid er det ingen praktisk forskjell på disse.

18. oddev

oddev
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg også var litt rask på avtrekkeren og bestilte tvert (tenkte å bruke STC-1000).
    Jeg ser for meg å bestille en 6" thermowell, bruke pipe fittingen vi bestite for å feste elementet i, og da får man montert elementet slik at tuppen av varmeelementet treffer bunn av temperaturlommen (for minst mulig dødtid). Kjøpe da en PID-regulator med SSR, til å styre varmekilden (jeg ser kanskje for meg en varmekabel tvinnet rundt tanken). Det skulle bli veldig bra, i mitt hode.

EDIT: Dette passer ikke allikevel, da temp.elementets diameter er 8mm (0.31"), og temp.lommen er 0.305".

19. magnumhansen

magnumhansen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det er mye å si om dette . Send meg en PM så kan vi ta det over telefonen eller du kan komme ut en tur å se.

20. oddev

oddev
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Må sjekke diameter på sensoren til STC. Jeg har ikke den tilgjengelig nå, men noen kan sikkert måle den (sitter en liten "plastklump" på tuppen). Thermowell'en er bare .305" (ca 7,75mm) i diameter innvendig.

Del denne siden