Føler dette blir en nyttig tråd for meg..
Hva er grunnen til at du belufter før du tilsetter gjæren? Synes ikke gjæren det er morsomt å være med på dette?
Står brusesteinen i gjæringskaret gjennom hele gjæringsforløpet? Da kan man kanskje også gi mer oksygen flere ganger før stormgjæringen er i gang.
Hvorfor tapper du av gjær i tre etapper med et døgns mellomrom i stedt for å tappe av alt med en gang?
magne1972 skrev:Etter overføringen, kobler jeg til brusestein på bunnventilen, og belufter vørteren. tillsetter gjær umiddelbart etterpå.
Hva er grunnen til at du belufter før du tilsetter gjæren? Synes ikke gjæren det er morsomt å være med på dette?
Står brusesteinen i gjæringskaret gjennom hele gjæringsforløpet? Da kan man kanskje også gi mer oksygen flere ganger før stormgjæringen er i gang.
Når gjæringen er over, crash-cooler jeg vørteren ned til 3,5-4 grader, og etter ett døgn tapper jeg av ca. 0,5 liter gjær. Etter et døgn til, gjentaes dette. etter nok et døgn tappes resterende gjær ut. Sitter da med ca 1 liter kompakt slurry igjen
Hvorfor tapper du av gjær i tre etapper med et døgns mellomrom i stedt for å tappe av alt med en gang?