Bruk av ombygde CO2 brannslukkere til karbonisering

Jeg har flere kjøleskap med fat, CO2-flasker og tappekraner. Nå kjøpte jeg en ekstra 5 kg CO2 brannslukker for å slippe å dra med frem og tilbake på hytten. Brannslukkeren er ubrukt og det virker litt unødvendig å blåse ut 5 kg CO2, fjerne stigerøret og så fylle på igjen 5 kg CO2.

Har tenkt på følgende løsning: Lage en solid ramme rundt flasken slik at jeg kan henge den opp-ned ved siden av kjøleskapet. Det er da kanskje litt flytende CO2 i stigerøret så jeg vil gi et lite trykk på utløserhåndtaket og blåse ut det som er flytende. Så kobler jeg på reduksjonsventil og slanger til Corneliusfatene og bruker CO2 fra flasken. CO2-flasken må hele tiden henge opp-ned. Etter 1 år eller så når flasken er tom, fjerner jeg stigerøret, fyller på CO2 og bruker den videre stående på gulvet på normal måte.

Noen kommentarer? Regner med at dette vil fungere. Er det noen som vet om det er noen kvalitetsforskjell på CO2 til næringsmiddel og til industrielt bruk?
 
Bruker en vanlig regulator fra Vestbrygg med 2 utganger. Koblingen er standard CO2-kobling. Har det slik på to andre ombygde ( stigerør fjernet ) brannslukkere. Ulike fabrikat, men same kobling.
 
Bruker selv co2 slokker med stigrør på. Men den står rett vei uten problemer med regulator. Når den er tom så kaster jeg den og tar i bruk neste co2 slokkeren. Co2
Blir son regel kastet hos de fleste bedrifter bår den skal inn på sjekk da det er omtrent samme prisen å kjøpe nytt som kontrolleres.
 
Disse som du kaster kan du jo istedet selge til andre bryggere. Det er enkelt å skru av toppen, sage av stigerøret og skru på igjen. Jeg betalte 400 pr stk for de to første 5-kg jeg kjøpte. Så fyller en hos en eller annen gassleverandør. Hvis du har en bekjent I brannvesenet slipper du sikkert billig unda. Eller hvis du har fri tilgang på CO2 slukkere fra bedrifter, så er jo det veldig bra.
 
Hvis du tar det litt rolig når du skal fylle er det som skrevet over ingen poeng i å fjerne stigerør. Ei heller lage ett masse styr med å snu flaska oppned.

Har tømt mange utrangerte brannslukkere uten større problem enn en litt frossen regulator hvis det tappes co2 i for høyt tempo. Alle med stigerør inntakt alle stående slik de skal.
 
Et spørsmål til dere med lang erfaring i bruk av industriell co2: Jeg spurte en kyndig person på "BryggSelv" om denne metoden. Svaret gikk slik: "Det er billigere, og det funker, men det vil følge små mengder av smøremidler/oljer ut i ølet. Når du bruker co2 som er laget til industriell bruk og ikke til matvarer er det ikke krav til matsikkerhet. Den vil derfor ofte være forurenset."

Hva er erfaringene med dette?
 
Et spørsmål til dere med lang erfaring i bruk av industriell co2: Jeg spurte en kyndig person på "BryggSelv" om denne metoden. Svaret gikk slik: "Det er billigere, og det funker, men det vil følge små mengder av smøremidler/oljer ut i ølet. Når du bruker co2 som er laget til industriell bruk og ikke til matvarer er det ikke krav til matsikkerhet. Den vil derfor ofte være forurenset."

Hva er erfaringene med dette?

At det der er bullshit :p

Hadde det kommet olje i ølen hadde det vært lett å se som oljefilm på toppen av ølet. Aldri sett noe til det..
 
Jeg snakket med brannvernservice i Ålesund om dette. Svaret jeg fikk derfra var for at gassen skal være næringsmiddelgodkjent må beholderene åpnes og kontrolleres mellom hver fylling. Gassen er ellers identisk. Alle gassflaskene de selger ut med CO2 til ølbryggere er inspisert og godkjent.
 
Det rette svaret de skulle gitt var at næringsmiddelgodkjent gass ikke skal inneholde olje etc, ikke at teknisk co2 alltid inneholder små mengder av det.
Det er ikke slik at produktet er annerledes, det er distribusjonen/oppbevaringen som er annerledes (og så spørs det hvor stor forskjell det er i praksis).

Men finnes alternativer til brannslukkere, jeg kjøpte selv en 9kg (eller 6kg? merket at den skal fylles fra 6kg til 9kg) for 500kr på finn.no, viste seg at det var gass i den også faktisk. Og det var heller ikke slik at jeg hadde flaks, den hadde ligget ute ganske lenge før jeg så den.
 
Næringsmiddelgodkjent co2 er vel gjerne filtrert, så renhetsgraden er høyere, om enn latterlig liten forskjell.

Næringsmiddelgodkjente tanker har jeg aldri hørt at inspiseres etter bruk, men det kan jo stemme det, men det skal gjerne stå igjen trykk på de, de skal mao aldri tømmes helt, for da kan man få tilbakeslag av olje etc. Tror Yara eller hvem det var opererer med 2 bar.
 
Hvis du sjekker med Nippon Gases som produserer gass til industri og næringsmiddel industri får du vite det er renhetskrav mot næringsmiddel som ikke gjelder mot industri.
Du får ikke næringsmiddel gass i grå flasker eller brannslukker hos dem det er andre farger. Du får ikke eie slike flasker heller de er kun til leie.

Bryggesjappene har som regel Flaske pakke med næringsmiddel gass de fyller over fra.

Så er det forskjeller data på også på industri/brannslukker er renhet på 99,7% (3000ppm som ikke er CO2 - hvis luft ca 600ppm oksygen) mens næringsmiddel er 99,99% som tilsvarer maks 100ppm som ikke er CO2, urenheter skal være annen inert gass som nitrogen.

Jeg synes det er svært betenkelig at brannsenteret nevnt over sier det er samme gass for det er det ikke. Om noen mener det ikke betyr noe eller ei får være opp til hver enkelte, men at det er forskjeller er det ingen tvil om.
 
Det kan fremdeles være samme gassen. En gass solgt med renhet på over 99.7, kan også være renere enn 99.9%.
Kan være avvik etter selve produksjonen, f.eks om den er transportet flytende eller som tørris etc.

For øvrig så er kravet til renhet på næringsmiddel-C02 på 99%, altså er selv den tekniske gassen godt innenfor selve kravet til renhet.

Innhold Ikke under 99 % v/v på gassformig basis
Karbonmonoksid Ikke over 10 μl/l
Oljeinnhold Ikke over 5 mg/kg

Forskrift om tilsetningsstoffer til næringsmidler - Forordninger - Lovdata
 
Jeg snakket med Nippon Gases i dag, næringsmiddel co2 99,9% garanti, industri co2 99,5% renhet everanse fra dem

Næringsmiddel flaske er grønn med grå topp. Industri flasker er helt grå. Gode prisforskjellpå gassen er det også. Prosessen å produsere gass for næringsmiddel er mer krevende og fordyrende fikk jeg vite.

Så ikke vet jeg men ihht de som lager gassen er det forskjell.

Dersom forskriften krever noe (som du nevner) betyr ikke det dette er hva som kreves av kunde eller leveres, det pleier å være mye høyere krav. Akkurat som en borerigg får lov av myndighetene å operere i Norsk farvann men ikke av kunden for de har høyere krav.

Dette sier seg selv ingen bryggeri ville godtatt bortimot 1% feil ukjent gass på det de trykker med, som godtas av kravene fra myndighetene. For drivhus helt ok for bryggeri slett ikke.
 
Kjøp flytende karbondioksid eller komprimert karbondioksidgass (CO2)
Vi har komprimert karbondioksid og flytende karbondioksid (CO2) i en rekke renhetsgrader og konsentrasjoner.

PRODUKTNAVN RENHET SIKKERHETSDATABLAD
Karbondioksid (CO2) til bruk i drikkevarer 99,9%
Karbondioksid (CO2) til bruk i matvarer 99,8%
Flytende karbondioksid, USP > 99,5%
 
Var innom et ikke navngitt firma og spurte etter noen gasskoblinger.

- "Hvor får du gassen din fra?!" var da det kontante spørsmålet.

Svarte at den får jeg fra brannvernservice.

- "Ja, hjelper lite å komme hit etter du har vært på sykehus."

Fikk meg til å lure. Dette med CO2 fra brannslukkere har jo i årevis om ikke tiår vært en utbredt praksis, er det noen som vet om at noen har blitt syke av dette? Hva er så garantien for at ballocker, tappekraner, og særlig regulatorer også er 99,99% fri for forurensinger?
 
Kravet til CO2 er riktignok ikke 99.99%, men 99% renhet i gassbasis og maks 5mg olje per kilo gass. Samt et par andre krav til surhetsgrad og reduserende stoffer.
Når det kommer til næringsmiddelgodkjente produkter, så er det vel ikke slik at det faktisk blir godkjent men at produkt som ikke inneholder ulovlige stoffer automatisk er "godkjent"? Det er så å si kun slanger jeg ser annonsert som næringsmiddelgodkjent, ikke sett dette på særlig annet i tappelinjen.

De overdriver nok veldig, kanskje dette er noen som også selger gass selv og som gjerne ville solgt denne til flere kunder?
 
Fikk meg til å lure. Dette med CO2 fra brannslukkere har jo i årevis om ikke tiår vært en utbredt praksis, er det noen som vet om at noen har blitt syke av dette? Hva er så garantien for at ballocker, tappekraner, og særlig regulatorer også er 99,99% fri for forurensinger?

Ja, det skal ha vært minst et tilfelle av dette. Så vidt jeg husker, så var det snakk om et bryllup, eller noe slikt, der det ble servert øl med forurenset CO2 og noen ble syke.

Kravet om næringsmiddelgodkjent CO2 gjelder kun ved "omsetning" av hjemmebrygget øl. Noe som kanskje er litt selvmotsigende, ettersom salg av hjemmebrygg uansett er ulovlig, og dersom man selger hjemmebrygg er neppe mattilsynets krav til CO2 det man er mest bekymret for. Vel å merke har de en litt videre definisjon av omsetning enn det man vanligvis tenker på, så kanskje det er et poeng.
 
Tilbake
Topp