Bruke et kjøl/frys kombiskap som gjæringsskap

Jeg har et ganske stort Miele kombiskap. Kjøleskap oppe, og fyser nede. Det er såpass fint at det kan stå i gangen/stua. Jeg kunne tenke meg å brukt kjøleskapsdelen til gjæringsskap, og fryserdelen som en ekstra fryser. Er det noen som vet hvordan man får koblet temperaturkontroller på bare kjøleskapsdelen, slik at fryseren kan leve sitt eget liv? Man må nok inn i kjøleskapet og gjøre noe, men har noen gjort noe slikt før?

På forhånd takk.
 
Tja, ikke er jeg elektrokyndig og ikke har jeg gjort slikt.
Men, siden andre ikke har svart kan du kan få vite hva jeg tenker.
Har skapet kun en kompressor til både kjøl og frys så får du ikke regulert begge deler.
De fleste skap er vel slik. Mao, du må velge å regulere kjøledelen og så blir tempen i frysedelen hva den blir.
Ofte brukes en ekstern termostat med føler inn i kjøleskapet.
F eks noe slikt https://www.olbrygging.no/inkbird/100101/inkbird-itc-308-temperaturkontroller
Skapets termostat settes på maks og den eksterne temostaten slår skapet av/på.
Sjekk først at skapet fungere ok med slik gjentatt strømut/innkobling.

Du kan måle temperaruren i frysedelen med et vanlig inne/utetermometer med føler i frysedelen. Har mine tvil om denne delen kan brukes til noe, tenker at du bør unngå temperatur som ligger rundt null. Gjentatt frysing/tining er vel ikke bra for noe.
 
Tja, ikke er jeg elektrokyndig og ikke har jeg gjort slikt.
Men, siden andre ikke har svart kan du kan få vite hva jeg tenker.
Har skapet kun en kompressor til både kjøl og frys så får du ikke regulert begge deler.
De fleste skap er vel slik. Mao, du må velge å regulere kjøledelen og så blir tempen i frysedelen hva den blir.
Ofte brukes en ekstern termostat med føler inn i kjøleskapet.
F eks noe slikt https://www.olbrygging.no/inkbird/100101/inkbird-itc-308-temperaturkontroller
Skapets termostat settes på maks og den eksterne temostaten slår skapet av/på.
Sjekk først at skapet fungere ok med slik gjentatt strømut/innkobling.

Du kan måle temperaruren i frysedelen med et vanlig inne/utetermometer med føler i frysedelen. Har mine tvil om denne delen kan brukes til noe, tenker at du bør unngå temperatur som ligger rundt null. Gjentatt frysing/tining er vel ikke bra for noe.


Ja, antall kompressorer må først avklares, deretter er det ganske enkelt.
 
Tilbake
Topp