Brygge alkoholfritt?

Hei!

Jeg lurte litt på hvordan man går frem for å brygge alkoholfritt øl. Er det lett, eller i det hele tatt mulig, å få til dette hjemme?

Hva er evt minste prosent alkohol man normalt klarer å få ølet ned i?

H
 
Hmmmmm !!!

Trodde vørten måtte gjære for at det skulle hete øl  :beersmiley:

Du må nok servere vørten med gjærstopp og guffen smak vil jeg tro.

Det er sikkert noen videregående  :lese: som kan svare korrekt og utfyllende på dette.

I mellomtiden  :skaal2:
 
Hei Henrik, og velkommen til forumet!  :samenvol:

Det er litt vanskelig å brygge alkoholfritt øl. Den sikreste metoden er å lage vørterøl, altså vørter som man rett og slett ikke forgjærer. Da må man være veldig forsiktig siden det fort kan oppstå smittefare. Og ølet smaker liksom litt som Ringnes Vørterøl slik du får kjøpt den i butikken. Ihvertfall, du har da 0,0% alkohol. Ettergjæring på flaske/fat lar seg ikke gjøre, trykksetting med CO2 blir løsningen

Den andre metoden er å brygge en lettøl, slik at du havner på 2-4%. Etter gjæring kan du prøve å (nesten-)koke brygget slik at alkoholen fordamper. Ølet får selvsagt en annen smak av dette. For å få kullsyre på fat/flaske kan du tilsette litt sukker + ny gjær, eller trykksette fatet. Du vil da ikke få et alkoholfritt øl, men et nokså alkoholfattig, avhengig av hvor lenge du lar brygget koke etter forgjæring.

Bare noe jeg lurte på: hvorfor er det slikt øl du er ut etter?  ???

Forresten, se også her.
 
Hei Henrik. Er det såkalt sukkerøl du mener? Altså ala tomtebrygg?
Hvis så må du følge oppskriften på flaska til Tomtebrygg, men dette gir ikke et alkoholfritt brygg. Bare et brygg med svakt alko. innhold. Ikke kjør bil hvis du har drukket et sånt brygg. Hvis det er annet brygg ala munkholm ol. så er jo dette heller ikke helt alkofritt.  Jeg vet at Munkholm setter det til gjæring en liten stund og så avslutter gjæringen. På hvilket hvis vet jeg ikke. Men da får du altså et ikke helt akoholfritt øl.
 
Alkoholfritt blir vanskeleg, men lettøl går fint. Engelsk mild med OG 35 og FG 10 blir 3,3% og fantastisk leskande no vinterstid. Det er berre eit døme på ei alkoholsvak øl med mykje smak. Sjølvsagt går det ut over smaken om du skal lage øl på 1,5-2%, men berliner weisse er ofte berre 2,5%. Charlie Papazian anbefalar å lage ein dobbeltbock og så vatne den ut til den styrken du vil ha, t.d. 1,5%. Det skal visstnok bli betre enn å sette ei øl med veldig lav OG (The Homebrewer's Companion).
 
Jeg snakket en gang med en produktutvikler hos Ringnes, og han fortalte at Munkholm-reklamen faktisk er sann; de setter ølet til gjæring og STOPPer det i akkurat rett tid...;) Dette gjør de ved å sende den gjærende vørteren inn i en sentrifuge for å skille ut gjæren, og tidspunktet er når alkoholgehalten når 0,7%, som er øvre grense for å kunne kalle det "alkoholfritt øl". Så med andre ord tar de som synes at Munkholm smaker mye av vørterøl, ikke feil... Videre bruker de mer humle enn normalt for en pils, fortalte han, for å balansene den store sødmen. Og det kan man jo merke, synes jeg. Jeg antar videre at vørteren i utgangspunktet har en nokså lav OG.

Men dette blir jo kanskje litt vanskelig å gjennomføre for en hjemmebrygger... ::)

En annen måte å fremstille alkoholfritt øl på som jeg har hørt om, er å fordampe vekk alkoholen ved å koke det under undertrykk ("vakuum"), da kan man få det til å koke uten å varme det altfor mye opp, og dermed fortyrre smaken. Men detaljene kjenner jeg ikke...

Lars
 
Lars Bjørnstad skrev:
En annen måte å fremstille alkoholfritt øl på som jeg har hørt om, er å fordampe vekk alkoholen ved å koke det under undertrykk ("vakuum"), da kan man få det til å koke uten å varme det altfor mye opp, og dermed fortyrre smaken. Men detaljene kjenner jeg ikke...

Litt avhengig lysten på alkoholfritt øl og utstyrbudsjettet er antageligvis en Gastrovac det man ser etter:
http://www.cookingconcepts.com/ENG/gastrovac.html
Utrolig hva man får for 25-30.000 i våre dager...
 
Jeg har hatt litt interesse av dette selv, og vi har diskutert litt. Jeg fant denne linken på Brew Your Own, som forklarer framgangsmåte på å koke ut alkohol av øl.

http://www.byo.com/stories/article/indices/43-low-alcohol-brewing/265-brew-a-great-non-alcoholic-beer
 
Som man forstår vil jo "koking" av ølet ikke bare fjerne alkoholen, men også aromaen. Kunne det funke å tørrhumle ølen etter at alkoholen er fjernet for  å få tilbake litt aroma? Eller vil dette nå representere en signifikant infeksjonsfare iom at man ikke lengre har et høyt alkoholnivå til å holde mikroorganismer i sjakk?
 
Jeg forstår spørsmålet, men ikke problemet. ;D
Ellers er farris et utmerket produkt.

janh
 
Jeg har brygget lettøl helt ned i en teoretisk alkoholstyrke på 1,5%.
Det vi gjorde var å sile av til to øl på samme mesken.
Det siste blandet vi opp med finsk mørk malt-extrakt, og kokte det med samme humlepungen som det første ølet.
Og var på 1016 og Fg på 1004.
Det ble litt tynt i kroppen, men godt på smak.
Ølet har nå tålt 6 mnd. lagring på flaske.
Alternativ til å tilføre ekstra smak med extrakt kan være å lage en minmesk på høy temperatur og tilsette.
Egil B.
 
Finnes det noen grei måte å kunne mer eller mindre garantere at ølet er alkoholfritt?
Har prøvd ca 78,5 grader i 45 min nå, skal tvangskarbonere på fat, men det hadde vært greit å vite helt sikkert, før man serverer til gravide og bilførere...
 
Tror ikke du kan garanrere ett alkoholfritt resultat ved bare å varme det opp.
Du kan nokk fordampe det meste, men jeg vil tro noe blir igjen nesten  uannsett.

Har hørt rykter om att når man tilsetter f.eks. vin e.l. i en grytere eller saus, å lar det koke i ca.1t vil det fortsatt være igjen ca.10% av orginal mengde alkohol.
Dette er dog noe jeg ikke har faktasjekket å kan bekrefte.

Men det enkleste er jo somregel det beste.
Drikk ett par glass av det å se hva du føler.
Har du tilgang på ett alkometer kan jo det også være til hjelp.

Hold oss oppdatert.

PS: Tok du vare på kondensen ::)
 
Hm, det var noe slikt jeg tenkte på også.
...så hvem har lab/utstyr til å bestemme nøyaktig alkoholinnhold?
 
Ved kun å varme ved 78.5 °C vil det nok ta lang tid før du får drevet bort alkoholen. Det er ikke så enkelt at når etanol og vann har kokepunkter 78.5 og 100 °C, så vil all etanol i en blanding av disse stoffene fordampe ved 78.5 °C. Stoffene i en blanding vil påvirke hverandre. I denne artikkelen står det litt om destillasjon, og det er en skisse av etanol-vann-fasediagrammet (Figur 2). Som illustrert i eksempelet på fasediagrammet, vil en væske med 50% etanol fordampe en plass mellom kokepunktene til rent vann og ren etanol. Den dampen som da unnslipper, vil ha et større etanolinnhold enn 50%, men vil også inneholde endel vann (Kan se ut som ca 80-20 blanding, merket med V2 i figuren). Når det damper av etanolrik damp, vil nødvendigvis etanolinnholdet i væsken synke, dvs man beveger seg mot høyre i fasediagrammet. Etterhvert som mer og mer etanol forsvinner og man beveger seg mere og mere mot høyre i fasediagrammet skjer to ting: For det første øker væskens kokepunkt, og for det andre minsker andelen av etanol i dampen som unnslipper. Dvs at etanolfjerningen går saktere og saktere jo nærmere du kommer rent vann. Når du er på nesten 0% etanol, vil også kokepunktet til væsken være nesten 100 °C, og en veldig liten del av den dampen du driver bort vil være etanol.

Legg imidlertid merke til at dette er likevektsbetraktninger. I en åpen kjele vil dampen unnslippe systemet, og du vil ha en høyere avdampning
enn den teoretiske ved likevekt. (På samme måte vil et vannglass som står på kjøkkenbenken til slutt dampe tørt, uten at det noensinne er i nærheten av koketemperatur).


Hvor høy temperatur du må bruke, hvor lang tid du må holde på, og i hvor stor grad du klarer å gjøre ølet alkoholfritt er nesten ting du må finne ut av eksperimentelt. Hvis du målte SG før og etter denne prosessen burde det være mulig å beregne hvor mye alkohol som var igjen,  siden alkohol har en lavere SG enn vann.
 
Tilbake
Topp