Brygge et øl som ligner på Perroni?

Hva betyr IBU?

Jeg tror ikke jeg vil ha et bitrere øl, da jeg syns Perronien ikke er så bitter, men heller ganske syrlig og veldig frisk.
 
OK, da får du holde deg unna IPL da

IBU er et mål på bitterhet i øl

Men husk å tørrhumle da

Session IPL


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjøp pilsnermaltekstrakt, kok det litt og ha oppi saaz humle til ca 40 ibu, så gjærer du som vanlig med en LAGER-gjær.. så blir det bra vettu :)

Pilsnermaltekstrakt, saaz-humle og lager-gjær får du kjøpt hos din lokale bryggebutikk.
Pass på temperaturen når du gjærer.

Lykke til :)
 
Siden han ville ha denne funky cannabis smaken vil jeg annbefalle Simcoe som bitterhumle
Jeg hadde en kamerat som pleide å tørrhumle med brukte cannabis stilker


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
For å komme tilbake til TS sitt opprinnelige spørsmål: En klon av Perroni.

Bare for å "state the obvious": Det er umulig å lage en klon av fks. Perroni eller Heineken for den saks skyld. For å gjøre det trenger du gjærstammen deres. Og ihvertfall ikke med ølsett som knapt egner seg til næringsmiddel.

Beste tipset jeg kan gi for å produsere en lys lager på ekstrakt er å bruke ekstra lys maltekstrakt og kanskje 5% Ris-sirup (fåes på enkelte asiatiske innvandrerbutikker). Sikt på en OG lik 1.045. Bruk bitterhumle av eget valg til ca. 20 IBU. Og bruk en ordenlig gjær, WLP800 eller evt. Saflager W34/70.

Alt øl bør kokes og kjøles ned. Temperaturkontroll under gjæring er en god ting.
 
Vil maissirup(glucose) fungere i samme gata

Etter det jeg har forstått, vil maisflak mesket med byggmalt stort sett bli til maltose, så glukose fra mais gir nok et ganske annerledes preg.

Ellers synes jeg en del av dere som poster i denne tråden er nokså nedlatende, og lite hjelpsomme. Slutt med det. Kunnskapsnivået her er generelt høyt, men det er få av oss som har noe særlig greie på ølsett. Folk kommer ellers til ølbrygging med ulike preferanser og ambisjoner.
 
Tilbake
Topp