Bryggertabber

Jeg har aldri hatt problemer med å tørrhumle løst. Alt legger seg i bunn av gjæringskaret uansett.

Ser ut til at min versjon av Norwegian Wood ble en bommert. Den har ikke fått lagret seg så lenge enda, så gir ikke opp. FG endte på 1010, så ølet ble vel tynt med lite maltpreg. Men ble mitt hittil klareste øl hvertfall. Har vel mye å gjøre med at det stod ca en uke på 6-7 grader i gjæringskaret :p
 
Laga gjærstarter nettopp med Saccharolicious sin Trappistgjær, disse kommer på små glasskrukker, og i motsetning til White Labs sine, så er det ikke i flytende form, gjærkulturen hvilte på et medium av gele. Greit nok det. Så skulle ha det oppi starteren, men geleklumpen ville ikke ut av glasset. Jeg finner frem en skje som jeg desinfiserer og begynner å grave ut geleklumpen med gjær. Ved et uhell spratt en stor bit med gele og gjær ut på skjærebrettet mitt der jeg akkurat hadde ristet noen skiver med brød til kvelds, og jeg tenkte at dette var for mye gjær til å kaste, så jeg tok klumpen tilbake i starteren, ispedd litt brødsmuler. Så mye for all rensligheten!

Så jeg håper gjæren får overtak før eventuelle brødsmulemikrober før det. RDWHAHB!
 
NicolaiGj skrev:
Laga gjærstarter nettopp med Saccharolicious sin Trappistgjær, disse kommer på små glasskrukker, og i motsetning til White Labs sine, så er det ikke i flytende form, gjærkulturen hvilte på et medium av gele. Greit nok det. Så skulle ha det oppi starteren, men geleklumpen ville ikke ut av glasset. Jeg finner frem en skje som jeg desinfiserer og begynner å grave ut geleklumpen med gjær. Ved et uhell spratt en stor bit med gele og gjær ut på skjærebrettet mitt der jeg akkurat hadde ristet noen skiver med brød til kvelds, og jeg tenkte at dette var for mye gjær til å kaste, så jeg tok klumpen tilbake i starteren, ispedd litt brødsmuler. Så mye for all rensligheten!

Så jeg håper gjæren får overtak før eventuelle brødsmulemikrober før det. RDWHAHB!

Den geleklumpen skal nok ikke ut av glasset.....

http://www.saccharolicious.com/instructions-for-use/

Satte forøvrig en starter selv i ettermiddag, med den samme gjæren. Så nå har jeg forsøkt den.......
 
Ja, jeg så det sånn i etterkant. Jaja, tåler den at agaren er i glasset, så tåler den også å være med i starteren. Håper jeg...
 
Skulle brygge en mild sist søndag, etter å mesket malten BIAB style syntes jeg sukker mengden var akkurat litt for lav. Det kunne også vært mer vørter. samme dag hadde jeg også brygget en belgisk tripel som jeg hadde mesket i kjølebagen. siden jeg hadde skylt to ganger trengte jeg at vis jeg skylte den med 6 liter vann så kunne jeg slå to fluer i ett smekk å få en dugelig mengde med vørter og øke vørter styrken litt. Jeg skulle nok ha målt sukker mengden for det jeg endte opp med etter kok var 25 liter med OG 1.050.

Hva dette blir vet ikke jeg men det blir sikkert godt.

Ca oppskrift
(Not so) mild manered ale
2     kg   pale ale
1     kg   munich
0,36 kg   caramunich III
0,15 kg   pale chocolate

mash @ 67*C
+ 6 liter med 3 avrenings vørter fra en tripel (SG 1.044)

20 g EKG @ 45min
20 g EKG @  5min
wlp002 @19*C

ikke en alvorlig tabbe men vitner om dårlig planlegging eller no. målte vørter styrken på tripel avrenninga etter 40 min kok :bank2:
 
seven skrev:
det va rart med 3.5 kilo malt 25 liter etter kokk så vist du har 100 prosent ubytte er det 1043

vørteren lå på 1.030 ønsket meg 1.035 og etter å ha skylt trippel mesken  hadde  vel vørteren en SG før kok på ca 1.046. kan være at det ikke er 25 liter, gjetter litt på veske mengden men hytte kjelen var stappfull før kok og hadde bare kokt inn ca 2 liter etter.
 
Var ikke så ille likevel det da. Forsøkte en gang å kjøle med varmtvann. Ble liksom ikke noe dreis over det før varmtvannstanken var tom..
 
Ole Mørkved skrev:
Var ikke så ille likevel det da. Forsøkte en gang å kjøle med varmtvann. Ble liksom ikke noe dreis over det før varmtvannstanken var tom..

Har prøvd det og men har heldivis bare 20 liters bereder.
 
Ole Mørkved skrev:
Var ikke så ille likevel det da. Forsøkte en gang å kjøle med varmtvann. Ble liksom ikke noe dreis over det før varmtvannstanken var tom..

Hehe stygt å le men  >:D
 
En ting som jeg har lest om er det med krana på gjærbøtta,og att den skal vere stengt.Nu hvet jeg om det.Måte vaske opp star san fra gulvet.Da jeg drev på med dete kommer snuppa inn,og til mitt forsvar har neppe gulvet vert så rent var mitt svar på hode ristingen ho hade
 
Litt sent i prosessen kanskje, men lokket skulle på fatet. Ungen remja og bar seg. Så med ungen på armen, fortsatt hylende og skrikende må vite, skulle jeg trykksette fatet. Ble jo litt stressa og skulle få litt fortgang i dette så da trykket jeg gassen på feil kobling. Og da fikk jeg den jo nesten ikke av igjen, for det satt den godt. I seg selv ikke noe stort problem, men det var bare det at ringen til sikkerhetsventilen var klemt fast i bøyla til lokket, så den sto åpen. 3 bar ølsprut sto i alle himmelretninger i 5-6 sekunder før jeg fikk slitt gassflaska av koblinga. Ungen ble ikke mindre sur av å dusjes i øl. Fikk vaska både kjøkken og unge i det minste.
 
Ja, det ble da 18 brygg før jeg fikk bidra her. På onsdag satte jeg en starter på vasket California V . Gjæren ble tilsatt vørteren på lørdag, men i morges synes jeg det var litt rart med det norgesglasset som stod i feil hylle, fullstendig ute av plass. Og den stod det Cal V på.

Så nå får jeg en single hop citra på Edinburgh gjær. Navneforslag mottas med takk.
 
ThomasHaugvaldstad skrev:
Ja, det ble da 18 brygg før jeg fikk bidra her. På onsdag satte jeg en starter på vasket California V . Gjæren ble tilsatt vørteren på lørdag, men i morges synes jeg det var litt rart med det norgesglasset som stod i feil hylle, fullstendig ute av plass. Og den stod det Cal V på.

Så nå får jeg en single hop citra på Edinburgh gjær. Navneforslag mottas med takk.

Ikke akkurat noen tabbe. Edinburgh-gjæren har ikke så veldig sterkt særpreg, og kan brukes til omtrent hva det skulle være av britiske og amerikanske ale-typer. Kom tilbake senere.
 
Tilbake
Topp