Bryggertabber

Brygget en Corona klone til "sjefen" Målte SG før kok til 1.075, og stusset mye på det, men tenkte jeg hadde bra utbytte av meskingen. Målte SG etter kok til (avkjølt vørter) 1.083. Beregnet OG skulle vært 1.047 Fylte på med friskt vann til kjelen var full, og kom ned på SG 1.080. Fant da ut at jeg hadde utbytte på snaut 135 % før jeg kom på å sjekke kalibrering av hydrometeret. I rent vann viste det 1.030. Kanskje i overkant stor feilmargin. I etterpåklokskapens lys kan en lure på hvorfor man absolutt skal desinfisere et hydrometer laget i plast i kokende vann??? Selvfølgelig har plasten endret form og krympet. Da blir det nytt hydrometer i morgen, og oppkok av vørteren for å kommer nærmere riktig OG. Lærdommen er, ikke kjøp hydrometer fra Cooper i plast. De smelter!
Vil oppkok påvirke tilsatt gjærnæring, bør det tilsettes mer?
 
Med ~22 liter vørter i spannet klarte jeg å komme borti krana når jeg gikk forbi. Merket dette fort da jeg så det begynte å sive rolig ut fra tuten. I det panikken grep meg tenkte jeg selvfølgelig ikke at krana var opp ned, og jeg dro til side den veien jeg følte var naturlig. Unødvendig å si, så fikk jeg litt vørter på kjøkkengulvet, men det var heldigvis ikke mer en en dl eller to. Gulvet kan jo alltids vaskes, det er verre med svinnet! He he :rolleyes:
 
Klokka er ca 22 på en Fredag og fruen venter på at jeg skal bli ferdig på bryggerommet. Planen var vel en IPA på rundt 1.060 OG.
Siste jeg gjør er å ta en prøve, men siden temperatur ikke er helt riktig kikker jeg bare raskt på den og ser at jeg er i 1.055-1.065 området. Tenker at jeg leser av i morgen, tar med prøven opp i den gode og varme stua og glemmer den for kvelden. Neste formiddag er temp 20 grader og jeg kan lese av....1,035!

Det tok meg 15 minutter panisk tenking på hva i he..... gikk galt i går før jeg ser CO2 boblene og kommer på at jeg tok prøven etter jeg pitchet gjær;)
12-14 timer med 25 grader pluss gir rask utgjæring, men jeg aner fortsatt ikke hva OG var på det brygget.
 
Du bør sørge for å ha en standard for hvor mange halvlitere med styrke 5%, 6%, 7% og 8% det tar før du ikke lenger klarer å si "høyesterettsjustitiarius" tydelig. Dermed kan du beregne alkholstyrken, og hvis du så har husket å notere deg FG, kan du ganske enkelt regne ut OG. For dette kommer ganske sikkert til å gjenta seg:p.

Jeg surra sjøl i dag. Skulle kjøre batch sparge med BIAB, men glemte å montere posen i kjelen før jeg hadde i malten. Ikke noe stort problem å løse, men irriterende nok - og litt skremmende, med tanke på alle andre tegn som melder seg for en stakkar på vei oppover i 60-åra:(.

Nåja; RDWHAHB er alltid god medisin:).
 
Du bør sørge for å ha en standard for hvor mange halvlitere med styrke 5%, 6%, 7% og 8% det tar før du ikke lenger klarer å si "høyesterettsjustitiarius" tydelig. Dermed kan du beregne alkholstyrken, og hvis du så har husket å notere deg FG, kan du ganske enkelt regne ut OG. For dette kommer ganske sikkert til å gjenta seg:p..

Med empiri skal teori bekjempes, takk for tipset:D
 
Litt småirriterende at låsemutteren til Speidelen finner ut at det er mye kulere å ikke ha gjenger enn å ha gjenger midt under meskingen. Spesielt når man har 15 kilo malt i røret, og av det så var 31% rug.

DSC_0065.JPG
 
Tilbake
Topp