Bryggertabber

Oppdaget i siste liten....

Pre boil SG 1.059 (skulle være 1.037) Sjekket loggen og av en eller annen merkelig grunn manglet det 7 liter skyllevann :)

Skylder på første gang dekoksjonsmesk som avgjørende for denne forglemmelsen :D
 
Å glemme 7 liter skyllevann, det må da fortjene å kalles en klassisk bryggetabbe:). Jeg blir nesten misunnelig:p - på det å ha gjennomført første dekoksjon, også, forresten!
 
Slappet av på sofaen under kjøling. Sovna tvert. Endte opp med å pitche lucky jack på 7C. Valgte da å ikke rehydrere for å unngå forskjellige temperatursteg for gjæren, og strødde US05 i tørt. Gjæringen var fint i gang etter 2 dager på 18C og jeg fikk normal utgjæring og en meget god Lucky Jack. Snipp snapp snute
Godt at det gikk bra til slutt.
Hvilken oppskrift brukte du ? Tenker på å prøve den selv.

Mvh.
Trond
 
Dunkelweizen mesket på 67, en time. Endte på 86 grader:( - må ha kommet borti effektregulatoren da jeg tredde soveposen ned over BB60'n. Så nå har jeg lært å bruke av-bryteren:confused:.

Vel, da var det bare å renske ut, og kjøre en ny runde. Men da var det nesten slutt på mørk münchenermalten min, så jeg brukte Vienna i stedet. Går vel bra, det? (2 kg) Koker i morra tidlig.
 
Veldig lærerik lesing :)

Dessverre er ikke aromahumlen mitt problem. Det var vel heller bitterhumlen det gikk feil med.

Men med inspirasjon fra diskusjonen i linken tenker jeg at det kunne vært mulig å fikse opp humlesmakene på følgende måte:

1) Ta ut en liter eller to av det ferdig gjærede ølet.
2) Kok dette opp og tilsett humle etter tidsintervallene i oppskriften.
3) Kjøl ned til romtemperatur.
4) Sil av humlen.
5) Tilsett i resten av ølet sammen med sukkerlake til karbonering.
6) Rør alt godt sammen.
7) Flaske og korke raskest mulig.

Kan det funke?
 
Jeg ville heller bare kokt i en liten del vann
Kokt gjær høres ikke no digg ut


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Startet i går kveld med å måle opp malt og fyllet speidelen med vann slik at det holdt sånn ca romtemperatur dagen etter.
I morges plottet jeg inn meske/koke program, startet oppvarming av meskevann, kvernet maltet og satte skyllevannet til forsiktig oppvarming. Her går det så det kviner tenkte jeg...
Da det var var klart for innmesk satte jeg oppi maltrøret før det gikk opp for meg at jeg hadde glemt og måle opp salter for vannjustering, så jeg gikk og målte opp dette i en fart før jeg gikk tilbake og begynte å fylle opp med malt.
Da jeg hadde ca 1,5 kilo malt igjen bestemmte jeg meg for å røre godt i mesken før jeg tilsatte salter for vannjustering og resten av maltet, mens jeg rørte tenkte jeg med meg selv:
Det er helt utrolig hvordan denne maskinen får det til, at det ikke blir tett i pumpa selv om man tilsetter maltet på denne måten like over dette hullet hvor vannet blir pumpet gjennom for sirkulering....
Jeg stod faktisk og rørte en god stund før det gikk opp for meg at jeg hadde glemt og sette inn rista i bunn!
Så da var det bare å sette i gang med å renske ut, demontere pumpehuset osv.

Alt i alt gir jeg meg selv terningkast seks for den fantastiske tankegangen. Får skylde på mangelende inntak av morgenkaffe.
 
Brygga en ipa i går.
Målte opp humle og hadde klart å måle opp 15g simcoe sammens med humlene som skulle i på 15min istedet for på 10min. Lot det bare være og tilsatte 15g simcoe på 10min også.
Gikk tom for gass 30sek før kok var ferdig. Heldig med den.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Det var da voldsomt til kluss man skulle oppleve i dag da! Kjøleren er tatt frem fra vinterdvale og tabben er komplett og leksen lært. Lagre kjølere inne. IKKE ute.

Om ikke annet er det en fantastisk unnskyldning til å snekre sammen den motstrømskjøleren vi har siklet så lenge på! ;)
kjøler.jpg
 
Bare meg som titt og ofte får halve lokket oppi gjæringskaret når jeg åpner for å tappe? Blir like sur hver gang.
 
Effektiviteten på siste brygg ble bare 68%, mot forventet 77/78 (batch sprging). => Hva faen?! => Hva kan forklaringen være?

1. For mye varmt vann tok knekken på enzymer (Palmer: "thermal shocking of the enzymes")? => jodtesten viser full konversjon =>
2. Senilitet; jeg glemte å veie opp de siste 800 grammene (av 3,8 kg) av basismalten? => så sløv er det ikke mulig å være! => eller? =>
3. La inn oppskriften i kalkulatoren med 3 kg basismalt i stedet for 3,8, og det stemte akkurat med hva jeg hadde fått ut =>
4.Blandede følelser: Lettelse over at det ikke var noe galt som jeg ikke kunne forklare:), men også en viss depresjon over at jeg åpenbart ikke er til å stole på:(.

Vel; det er nyttig å kjenne effektiviteten. Hvilket hermed skulle være bevist.

edit: Jeg la inn 400 gr tørmmalt under kokingen, og regner med at det eneste problemet til syvende og sist er den sjelelige smerten:).
 
Sist redigert:
Ok, ikke en bryggertabbe, men hva kan jeg forvente er påvirkningen?
Brygger en 7Fjell Mangus Barfot. Koketid 90 minutter.
Humle med høy alfasyre (Summit) på 90 minutter, så skal det Citra og Cascade i på 15 minutter.
MEN!! Halveis i kok (45 min), går strømmen i hele bygden. Den er borte i 1time og 10 min.
Da strømmen kom tilbake var det dampet av ytterligere 2 liter på en 23L batch. Jeg tenkte, jeg må jo følge humleskjema, så jeg fortsatte like godt å koke videre i 45 minutter til, og fulgte humleskjema.
Men jeg tilsatte 1.5 liter rent vann i de siste 45 kokeminuttene for å senke SG som var blitt for høy, og for å kompensere for 2L avdamping under strømbruddet.

Så totalt har gryten min (Grainfather) dampet av i 2 timer og 40 minutter. Vil de danne noen usmaker, eller tilføre noen "interresante" aspekter til batchen min?
Det må være en grunn til at en sjelden koker mer enn maks 90 minutter, og hva er det som skjer?
 
Lagde flere brygg igår, og klarte å rote til med gjæra :( Pitchet først 1318 London Ale III i Orange Wit'en - der det skulle ha vært WLP 400 Belgian Wit.

Når jeg etterhvert oppdaget blunderen endte jeg med å bare tilsette WLP400 i tillegg, håper at den tar over.

Kinn Vestkyst klonen måtte dessverre nøye seg med US-05.
 
Ok, ikke en bryggertabbe, men hva kan jeg forvente er påvirkningen?
Brygger en 7Fjell Mangus Barfot. Koketid 90 minutter.
Humle med høy alfasyre (Summit) på 90 minutter, så skal det Citra og Cascade i på 15 minutter.
MEN!! Halveis i kok (45 min), går strømmen i hele bygden. Den er borte i 1time og 10 min.
Da strømmen kom tilbake var det dampet av ytterligere 2 liter på en 23L batch. Jeg tenkte, jeg må jo følge humleskjema, så jeg fortsatte like godt å koke videre i 45 minutter til, og fulgte humleskjema.
Men jeg tilsatte 1.5 liter rent vann i de siste 45 kokeminuttene for å senke SG som var blitt for høy, og for å kompensere for 2L avdamping under strømbruddet.

Så totalt har gryten min (Grainfather) dampet av i 2 timer og 40 minutter. Vil de danne noen usmaker, eller tilføre noen "interresante" aspekter til batchen min?
Det må være en grunn til at en sjelden koker mer enn maks 90 minutter, og hva er det som skjer?
Jeg vet ikke om du får ut noe særlig mer bitterhet av humla som følge av det der. Se tabell 7 her: http://howtobrew.com/book/section-1/hops/hop-bittering-calculations Virkningen av å forlenge koketiden minker jo etter hvert - og her er det jo ikke snakk om koketid, heller.

Forlenger du koketida, får du mer av de maillardreaksjonsproduktene som kokingen skaper. Ikke alle er velsmakende og/eller ønskelige. (https://no.wikipedia.org/wiki/Maillardreaksjon)
 
Tilbake
Topp