Bryggertabber

Akkurat flasket 60 flasker i det jeg ser at flaskepumpa står ubrukt.. de er med andre vasket med PBW, skylt i vann og flasket uten sterilisering. Satser på det går bra, får drikke dem fort..
 
I mitt siste brygg (Nøgne Ø Blonde-klon) glemte jeg humling ved 0 minutt. Tilsatt (i en slags panikk) i stedet de 99 gram humle direkte i gjæringskaret like etter tilsats av gjær (WLP400). Primærgjæring gikk fint, OG:1.043, FG:1.007, selv stormgjæringen spyttet ut humle som gav blomsterlukt i leiligheten i en liten uke. Øllet har nå karbonert i to uker, og har fått en vond ettersmak, selv om lukten er ganske fin. Det er også mer cloudy enn jeg forventet. Min første tanke var infeksjon, men er det mulig at humleoverdosen har gitt øllet den vonde ettersmaken? Håper noen ukers lagring vil redde denne batchen, men har ikke troen.
 
... er det mulig at humleoverdosen har gitt øllet den vonde ettersmaken? Håper noen ukers lagring vil redde denne batchen, men har ikke troen.

Joda, det går nok bra skal du se.
Vil tippe det er klorofyll-smak du kjenner, en litt "feit" og grønn humlesmak. Humlesmak og -aroma avtar relativt kjapt. Gi den noen uker, så ser du hvor det bærer.
Glem den i et år = garantert borte.
 
Gjæren har nok spyttet ut mye av aroman
så det hadde nok vært bedre om du tørrhumla etter stormgjæring eller lagde en humle te
men det blir nok øl fordet, blond trenger ikke så mye humle
 
Oppdaget nettopp at gjæren jeg har brukt i fire brygg har plukka opp en infeksjon, sannsynligvis etter det første brygget :( heldigvis har jeg ikke flaska annet enn det første brygget (som forøvrig smaker bra), dermed kommer jeg straks til å sjenke en god del svært lovende øl med dødsdom i dass :(
 
Satte starter i dag for ukens bayerbrygg. Kolben ble litt i fulleste laget så tilsatte spraymalten med største forsiktighet sammen med litt skumdreper. Tilfreds med å unngå overkok til tross for mengden senkes skuldrene. Etter å ha kokt noen minutter skjer katastrofen. Tilsetter en liten slump med gjærnæring og før jeg rekker å blunke slår en geysir av kokende vørter opp av kolben og ut over hele jævla kjøkkenet. :mad: Jeg unngår heldigvis å få noe særlig på meg selv. Jeg står å roper høyt til han som bor lengst der nede og fruen kommer løpende for å se hva som foregår. Hu var ikke videre imponert, men hjalp meg i det minste med å vaske. Større kolbe står nå på handlelisten :confused:

Starter ble laget på vørterøl da jeg ikke gadd å koke spraymalt en gang til :rolleyes:
 
Satte starter i dag for ukens bayerbrygg. Kolben ble litt i fulleste laget så tilsatte spraymalten med største forsiktighet sammen med litt skumdreper. Tilfreds med å unngå overkok til tross for mengden senkes skuldrene. Etter å ha kokt noen minutter skjer katastrofen. Tilsetter en liten slump med gjærnæring og før jeg rekker å blunke slår en geysir av kokende vørter opp av kolben og ut over hele jævla kjøkkenet. :mad: Jeg unngår heldigvis å få noe særlig på meg selv. Jeg står å roper høyt til han som bor lengst der nede og fruen kommer løpende for å se hva som foregår. Hu var ikke videre imponert, men hjalp meg i det minste med å vaske. Større kolbe står nå på handlelisten :confused:

Starter ble laget på vørterøl da jeg ikke gadd å koke spraymalt en gang til :rolleyes:
Hjalp å vaske? Hun må du beholde
 
Oppdaget nettopp at gjæren jeg har brukt i fire brygg har plukka opp en infeksjon, sannsynligvis etter det første brygget :( heldigvis har jeg ikke flaska annet enn det første brygget (som forøvrig smaker bra), dermed kommer jeg straks til å sjenke en god del svært lovende øl med dødsdom i dass :(

Du har ikke lyst til å pitche brett og sette de i kjelleren et års tid? Hittil så jeg har sett brett redde to øl fra dodraugen og den ene endte opp med å bli skikkelig spennende (den andre ble helt OK). Jeg er veldig spent på om det var flaks eller ei.
 
... og før jeg rekker å blunke slår en geysir av kokende vørter opp av kolben og ut over hele jævla kjøkkenet.
Både tilsetting av DME og Gjærnæring er 'farlige' greier... og det koker alltid over i det sekundet du snur ryggen til.
Min prosess er nå: kok opp vannet i 2-4 minutter. Trekk kjelen til side og tilsett DME og Gjærnæring. RØR... Settes så på sakte oppkok siden tempraturen nå allerede er høy. Kok i 15 min. De siste 15min kan da skje uten oppsyn, og jeg setter induksjonen slik at den skruer seg av automatisk....
 
Du har ikke noen fat du kan legge det på for å unngå eksplosjon? ... og dra det med på fredagens Hjemmebryggerhelg... ?
Har en 19L du kan låne...
Pent tilbud! Men tripelen har allerede en svak pellicle og har fått en litt off atoma. Dubbelen er ikke ferdig gjæret, så jeg kan selvfølgelig ha flaks, men tviler. Ingen av dem vil være drikkandes denne uka.
 
Du har ikke lyst til å pitche brett og sette de i kjelleren et års tid? Hittil så jeg har sett brett redde to øl fra dodraugen og den ene endte opp med å bli skikkelig spennende (den andre ble helt OK). Jeg er veldig spent på om det var flaks eller ei.
Tja, skal vurdere det. Har allerede tre tjuelitere rundt i huset med funky øl som har stått 6-12 måneder, og begrenset med lagringsplass.
 
Skulle meske en Wit, og stilte Speidel på Innmesk 50, så meskesteg på 60 i 5 min også 68 i 90. Var nettopp nede å sjekka hvordan det sto til, og jaggu sto ikke jævelen på 78 allerede! [emoji35] Jeg hadde tydeligvis trykka feil, så det ble 5 min @ 60 gr og deretter 5 min på 68 for så å gå rett til utmesk(78). Hadde holdt 78 i 15 min allerede, så jeg antar at det er lite å gjøre nå. Spørsmålet er: Hva vil dette føre til. Stigning fra 50, via 60(5min), og opp til 68 tar jo noen minutter, så håpet er at jeg har fått fullført konverteringen. Noen som har erfart lignende, og kan si noe om mulig konsekvens?
 
Skulle meske en Wit, og stilte Speidel på Innmesk 50, så meskesteg på 60 i 5 min også 68 i 90. Var nettopp nede å sjekka hvordan det sto til, og jaggu sto ikke jævelen på 78 allerede! [emoji35] Jeg hadde tydeligvis trykka feil, så det ble 5 min @ 60 gr og deretter 5 min på 68 for så å gå rett til utmesk(78). Hadde holdt 78 i 15 min allerede, så jeg antar at det er lite å gjøre nå. Spørsmålet er: Hva vil dette føre til. Stigning fra 50, via 60(5min), og opp til 68 tar jo noen minutter, så håpet er at jeg har fått fullført konverteringen. Noen som har erfart lignende, og kan si noe om mulig konsekvens?

Har du jod så kan du jo enkelt teste. Vil tro det er masser av stivelse igjen. Flott øl å tilsette en blandet gjærkultur i da. Stivelsen vil holde aktiviteten igang lenge. Du kan jo vurdere det om gjæringen ikke gir deg et OK resultat.
 
Har du jod så kan du jo enkelt teste. Vil tro det er masser av stivelse igjen. Flott øl å tilsette en blandet gjærkultur i da. Stivelsen vil holde aktiviteten igang lenge. Du kan jo vurdere det om gjæringen ikke gir deg et OK resultat.

Takk for svar. Har ikke jod. Ser ut til at OG ble omtrent som forventet. Blir spennende å se hva slags gjæringsforløp den får. Håper på FG noe rundt 1.015. Noen blanda kulturer å anbefale hvis det skulle bli nødvendig?

55,6% pilsner
37% hvete
7,4% varmebehandla hvete(torrified)
 
Jeg ville bare brukt en brett-stamme, jeg. Den burde tørke ut ølet og tilføre en del fønk. Surøl blir vanskelig da jeg tipper det er for mange IBUer i ølet ditt.
 
Tilbake
Topp