Bryggertabber

Equinox? Var ikke det en plate av Jean Michelle Jarre?
Glemte du å tilsette den siste humla?
Gjorde nesten det samme i går. 30 minutters humle ble glemt og tilsatt 5 minutter før kjøling. Det savnes 5 IBU, men hysj hysj. De 2 andre la ikke merke til det. Skal tilstå om ølet blir godt. Hvis ikke vet jeg ingenting :rolleyes:
 
Equinox? Var ikke det en plate av Jean Michelle Jarre?
Glemte du å tilsette den siste humla?
Gjorde nesten det samme i går. 30 minutters humle ble glemt og tilsatt 5 minutter før kjøling. Det savnes 5 IBU, men hysj hysj. De 2 andre la ikke merke til det. Skal tilstå om ølet blir godt. Hvis ikke vet jeg ingenting :rolleyes:
Det var hvertfall et norsk thrash-band...
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Eller. Akuanot da, som den egentlig heter nå. Glemte å tilsette den. Men har noen bilder i hodet at jeg tilsatte timinutteren. Hvis jeg gjorde det så har jeg kjørt whirlpool i 30 min uten humle. Effektiv tidsbruk.

Edit: Smakte på vørteren som står og gjærer nå. Det er WP-humla ja. Hadde det ikke vært for at jeg trenger FG-måling fra den så hadde jeg helt den ut.
 
Sist redigert:
40 flasker american IPA rett i dass her :(
Dette skulle være drikken på min 40års-dag førstkommende lørdag :( :eek:

Første flaska ble åpnet på kjøkkenet, spruten sto og kun 2-3 cm igjen i flaska. De neste åpnet jeg i dusjen, ingen flere som sprutet men de skummer til ca halve flasken er igjen. Usmak på ølet så antar det er en infeksjon.
Min første brygg med problem. Argh så vannvittig irriterende.
 
Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Nå har du lært at neste gang du skal ha 40-årsdag, så brygger du litt før, slik at du har litt bedre tid om noe skulle gå galt.
 
40 flasker american IPA rett i dass her :(
Dette skulle være drikken på min 40års-dag førstkommende lørdag :( :eek:

Første flaska ble åpnet på kjøkkenet, spruten sto og kun 2-3 cm igjen i flaska. De neste åpnet jeg i dusjen, ingen flere som sprutet men de skummer til ca halve flasken er igjen. Usmak på ølet så antar det er en infeksjon.
Min første brygg med problem. Argh så vannvittig irriterende.
Hvor lenge er det igjen, da? Du kan alltids forsøke min Cream Ale Express som er basert på ekstrakt og er ferdig på ca 14 dager + kjøling til serveringstemp. ;)
 
100% pils. 40 IBU. OG på 1.060 eller så. Gjæres på 40 grader. Drit i tørrhumla - kveiken gir masse aroma.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Eller. Akuanot da, som den egentlig heter nå. Glemte å tilsette den. Men har noen bilder i hodet at jeg tilsatte timinutteren. Hvis jeg gjorde det så har jeg kjørt whirlpool i 30 min uten humle. Effektiv tidsbruk.

Edit: Smakte på vørteren som står og gjærer nå. Det er WP-humla ja. Hadde det ikke vært for at jeg trenger FG-måling fra den så hadde jeg helt den ut.

Hviler visst en forbannelse over brygg med den humla. Nå brygger jeg oppskriften din. Jeg skulle bruke 250 gr Crystal 120 (TF), men så tenkte jeg at kanskje Caramunich med samme EBC? Og så ... så kortsluttet et eller annet i hjernen min, og jeg tok Carabohemian, som har en EBC på 195.

Skulle vært en APA, men hva blir det nå, tro? En Amber?

Nåja - det blir sikkert godt - men forbannet ergerlig tabbe.
 
var litt stresset siden jeg hadde to brygg gående samtidig.. lobbet oppi whirlpool humla på 10min, så da var det bare å måle opp ny whirlpool humle.. kansje ikke den største tabben, men økte ibu med 15. blir vel kansje bra
 
var litt stresset siden jeg hadde to brygg gående samtidig.. lobbet oppi whirlpool humla på 10min, så da var det bare å måle opp ny whirlpool humle.. kansje ikke den største tabben, men økte ibu med 15. blir vel kansje bra

Det der kan man vel kalle en litt bitter tabbe:p?
 
Når drillen går feil vei, og man er så svimete at man ikke legger merke til det før midt i meskingen. [emoji84]

Hva skal man gjøre med en schwarzbier-vørter med SG 1015? Fryse og bruke til skyllevann i en fremtidig stout?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Istedet for å tørrhumle så fikk jeg den geniale ideen at jeg heller kokte humle i 2 minutter før jeg hadde den oppi vørteren. Etter 2 dager skulle jeg flaske, men det var så mye humle blandet i ølet at jeg ventet i 5 dager til. Da gikk det fint. 14 dager senere er det smakstest. Det smaker gress.... Minner om lukten fra vått plaster.
Samboeren sier det lukter Alo Vera. Pføy!
Så da har vi prøvd det og kan stryke det fra listen over ting som må prøves.
 
Kobberkjøleren var ikke skikkelig tømt for vann og lå i garasjen. Kuldegrader!
Dundret flere liter med vann inn i ferdigkokt værter gjennom frostsprekk i kjøleren. 4 timer med ekstra koking!
 
Vet ikke hvor tabben var, men 10 dagers gjæring og OG står stille på 1050. Det eneste uvanlige var bruk av Goferm for å rehydrere tørrgjær, kan ikke skjønne at det er skadelig. To pakker Mangrove Jack's M76 på 10 liter.


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp