Bryggertabber

Ikke jeg som gjorde tabben nå men bryggebutikken. Nå sitter jeg med identiske poser med kvernet malt bestående av 5kg pils og 100g carapils. Forslag på hva jeg kan gjøre for å få litt forskjellig brygg? Gjøre et eksperiment kansje?
Pils- og Blondegjær. Det burde gi to ulike brygg fra samme maltbase.

Er ikke kjeme
enker kansje å prøve en short and shoddy med den andre batchen. 30min mesk og 30min kok...
Pils- og Blondegjær. Det burde gi to ulike brygg fra samme maltbase.
Er ikke så veldig fan av blonde :(
Tenker kansje å prøve en short and shoddy med den andre batchen. 30min mesk og 30min kok. Kanskje til og med gjære lagergjæra på høyere temp..? Kan bli lærerikt for meg å se konsekvens av slurv o_O Brulosofen synest jo alt alt går bra uansett :D

Herlig! Hente Hadeland-øl helt herfra Halden høres halvsprøtt. ;)

Nå måtte jeg jo smake på en - en østersjøporter - og sjøl om den egentlig er tenkt som neste års juleøl, har den kommet seg godt på vei i modningen. Utpreget namnam.

Men herregud, det går da ikke an å drikke sånt??? 10% ???? Dette brygget kommer til å vare lenger enn til neste jul:confused:!

Nå måtte jeg jo smake på en - en østersjøporter - og sjøl om den egentlig er tenkt som neste års juleøl, har den kommet seg godt på vei i modningen. Utpreget namnam.

Men herregud, det går da ikke an å drikke sånt??? 10% ???? Dette brygget kommer til å vare lenger enn til neste jul:confused:!
Det går så fint, så! 11,4 % i glasset her. :)

Hadde en av mine gjenværende juleøl nå. 7.3%. Synes det holder, egentlig. Det sto i boden og hadde dermed en temperatur som etter kort tid i glasset var fyldig med lett sødme som balanserte mot smaker av humle, lakris og mørk kaffe.

Sist redigert:
Og nå over til bryggertabber igjenn, he he.
Har enda ikke startet bryggingen, men det er vel lov å skrive en før - bryggertabbe.
Bestilte malt på nett i går kveld. Da jeg gikk til Bakke brygg i Trondheim i morrest for å hente bestillingen skjønte de ingenting. De hadde ikke registrert noen bestilling fra meg. Jeg tok opp mobilen for å vise de bestillingen, men etter å ha kikket på bekreftelsen så vi at jeg hadde bestilt hos Garo brygg i Kristiansund. Litt flaut kan en si. :oops: Men jeg fikk kvernet ny malt mens jeg ventet. Tenkte på at jeg nok måtte ta en telefon til Garo og be pent om unnskyldning.
Men jaggu ringte de etter 10 minutter og sa de lurte på noe angående bestillingen.
De hadde enda ikke begynt å kverne maltet. Så da ordnet deg seg på beste måte :)

Aargh!
Dagen var ikke slutt.
Fikk endelig pakken fra Brewshop som jeg har ventet på i flere uker pga en gjær som måtte bestilles. French Saison 3711.
Gjæren var rett, men 3.5 kg Pilsnermalt som jeg trodde jeg bestillte var plutselig 3.5 kg cara pils.
Grrrrr... :mad:
Må visst sjekke om jeg har dysleksi.

Gahh.... Kjøpte BS sitt sett med Lucky Jack. Skal sette denne på 2 halv-batcher. Oppskalerte oppskriften til 30 liter istedet for 25 hos BS. Fikk da 4,7 kg pils malt istedet for det det skulle være (+ humle og resten oppskalert også). Stor var overraskelsen da jeg etter mesking kunne konstantere meskeeffektivitet på 100%+... :eek: oookayyyy.... Sjekk av ditt og sjekk av datt... Hydrometer, volumer, sjekka vekta også.... Hmmm alt var riktig. Ok, sette seg ned og skrive alt på nytt. Hmmmm....4,7 kg malt delt på 2 er da vitterlig ikke 2,72 kg, sant.........??? :rolleyes: er det mulig...:confused: Utsatte kok til i dag. Hadde mye å si de derre ~400 grammene. Orker ikke en altfor sterk slik en, så da blir det vel ikke en halvbatch denne gangen. Blir sikkert øl likevel :)

Gahh.... Kjøpte BS sitt sett med Lucky Jack. Skal sette denne på 2 halv-batcher. Oppskalerte oppskriften til 30 liter istedet for 25 hos BS. Fikk da 4,7 kg pils malt istedet for det det skulle være (+ humle og resten oppskalert også). Stor var overraskelsen da jeg etter mesking kunne konstantere meskeeffektivitet på 100%+... :eek: oookayyyy.... Sjekk av ditt og sjekk av datt... Hydrometer, volumer, sjekka vekta også.... Hmmm alt var riktig. Ok, sette seg ned og skrive alt på nytt. Hmmmm....4,7 kg malt delt på 2 er da vitterlig ikke 2,72 kg, sant.........??? :rolleyes: er det mulig...:confused: Utsatte kok til i dag. Hadde mye å si de derre ~400 grammene. Orker ikke en altfor sterk slik en, så da blir det vel ikke en halvbatch denne gangen. Blir sikkert øl likevel :)

Du kan jo alltids vanne ut?

Du kan jo alltids vanne ut?
Jepp, blir nok til det. Da må jeg bare splitte eller låne et større kjele. 17 liter er rimelig maks av det jeg tør å ha i ved kok. 18 liters kjele :) Tanken ved å oppskalere oppskriften litt var for å kompensere evt. dårligere meskeeffektivitet ved Biab. :)

Jepp, blir nok til det. Da må jeg bare splitte eller låne et større kjele. 17 liter er rimelig maks av det jeg tør å ha i ved kok. 18 liters kjele :) Tanken ved å oppskalere oppskriften litt var for å kompensere evt. dårligere meskeeffektivitet ved Biab. :)

Brinkmanship:). Skummer du underveis mot kokepunktet, går det greit. Men det gjør du kanskje?

Du kan vel få ganske høy effektivitet ved BIAB, så vidt jeg forstår - avhengig av hvordan du gjør det, selvfølgelig. Du får jo minimalt med svinn.

Ja jeg skummer. Og ang. eff. så burde jeg vel egentlig tenkt på det også. Fikk jo grei eff. sist. Mye svinn er det ikke nei. :)

Nåhh... Er jo bare å ta av noen liter til en fremtidig starter, og så spe med vann til riktig SG..... Hjernen henger virkelig ikke med for tiden :oops:

Når man glemmer kjelen med vann utenfor. Bunnen ble litt buet, siden det er aluminium. Kunne kanskje laget en isskulptur?
98dba08fc4c800d06c9aee890ead72fe.jpg

Sett glass med pils oppi neste gang du glemmer kjelen ute i frosten. Hadde vært stilig.

Gjærer en skoddehav klone med wyeast 3787 stående på en fermentasaurus (satte på en ballock å en slange for å holde den trykkløs) å selv om det bare er 23.5l øl å 35l gjæringskar, har skummet fra 3787 komt seg opp i ballock å tettet den.. ufrivillig gjæring under trykk der ja

Gjærer en skoddehav klone med wyeast 3787 stående på en fermentasaurus (satte på en ballock å en slange for å holde den trykkløs) å selv om det bare er 23.5l øl å 35l gjæringskar, har skummet fra 3787 komt seg opp i ballock å tettet den.. ufrivillig gjæring under trykk der ja

Det er bare bra; det reduserer risikoen for fusel:). Kinn har lett for å få et alkoholstikk i ølet sitt, synes jeg. Kan det skyldes de åpne tankene?

Har en batch ganske fersk Skoddehav som vi drikker av nå. Helt klart et av husets favorittøl for tida:).

Ja, spørs om det kunne vært lurt :) jeg kjøper igrunnen kun skoddehav fra kinn, de andre belgiske syns jeg har det alkoholstikket.. nå sist på brottsjø, surt å måtte slå ut 0,75l med øl

Holder på å kjøle ned en tsjekkisk mørk lager. Merket at det lakk vann fra slangen på spiralkjøleren til Speidelen og ned i kokekaret. Sikkert flere dl springvann som har kommet oppi. Merket det på 40 grader.

Er det bare å tømme ut brygget?

Tilbake
Topp