ØyvindBråthen
Norbrygg-medlem
Joda. Du har rett i det. Men for min del..Hvis jeg skjønner at jeg må bruke mer eller mindre malt i neste versjon av et øl, grunnet effektivitet, så vil jeg justere OG, men jeg vil fortsatt ha x antall g/l senhumle. Denne skal være konstant, så det er irriterende å .åtte justere f.eks 12 humletilsetninger tilbake til sine opprinnelige g/l, når det eneste jeg vil justere er bittertilsetbingen.
Nå kom jeg på noe nytt. PLEASE få til at man kan legge inn, og SE humle i oppskriften som g/l?
Dvs hvis det er humle i kok så er det vørtervolum etter kok som gjelder. er det f.eks tørrhumling så trekker man data fra bryggeoppsettet og skjønner at hvis det er en tørrhumle som er input så er det basert på volum som er til gjæring. gullfunksjon.
Jeg ser greia her. Mange oppskrifter oppgir også humle som gram per liter eller tilsvarende slik at det er uavhengig av batchsize. Og jeg er også enig i at man ofte vil ende opp med å endre kun bitterhumlen for å finjustere IBU, men noen av endringene på utstyrsprofilen (som f.eks. trub og kettle loss) gjør også at faktisk volum under kok blir høyere (og da vil kreve flere gram selv hvis man vil holde en konstant gram per liter forhold).
Jeg foreslår følgende: Hvis man endrer på utstyrsprofilen, og velger og holde IBU konstant, så holdes g/l konstant for alle humletilsetninger, og hvis IBU da er for høy eller for lav, så kan man justere dette via bitterhumletilsetningen (som jeg da velger som den humletilsetningen som skal koke lengst, eller FWH hvis man benytter seg av det).
Synspunkter?