Bryggesoftware: Brewing Day

Joda. Du har rett i det. Men for min del..Hvis jeg skjønner at jeg må bruke mer eller mindre malt i neste versjon av et øl, grunnet effektivitet, så vil jeg justere OG, men jeg vil fortsatt ha x antall g/l senhumle. Denne skal være konstant, så det er irriterende å .åtte justere f.eks 12 humletilsetninger tilbake til sine opprinnelige g/l, når det eneste jeg vil justere er bittertilsetbingen.

Nå kom jeg på noe nytt. PLEASE få til at man kan legge inn, og SE humle i oppskriften som g/l?

Dvs hvis det er humle i kok så er det vørtervolum etter kok som gjelder. er det f.eks tørrhumling så trekker man data fra bryggeoppsettet og skjønner at hvis det er en tørrhumle som er input så er det basert på volum som er til gjæring. gullfunksjon.

Jeg ser greia her. Mange oppskrifter oppgir også humle som gram per liter eller tilsvarende slik at det er uavhengig av batchsize. Og jeg er også enig i at man ofte vil ende opp med å endre kun bitterhumlen for å finjustere IBU, men noen av endringene på utstyrsprofilen (som f.eks. trub og kettle loss) gjør også at faktisk volum under kok blir høyere (og da vil kreve flere gram selv hvis man vil holde en konstant gram per liter forhold).

Jeg foreslår følgende: Hvis man endrer på utstyrsprofilen, og velger og holde IBU konstant, så holdes g/l konstant for alle humletilsetninger, og hvis IBU da er for høy eller for lav, så kan man justere dette via bitterhumletilsetningen (som jeg da velger som den humletilsetningen som skal koke lengst, eller FWH hvis man benytter seg av det).

Synspunkter?

@Miguel Nå kan du iallefall se g/l ratioen på alle humletilsetningene selv om du foreløpig ikke kan bruke den for å angi humlemengden :)

Fett. Gleder meg til å teste.. Bare det å se hjelper utrolig mye mtp hvis du bare ser på en oppskrift, i steden for å finne frem kalkulatoren fordi du har ekstremt god hukommelse, men tilsvarende kortvarig.

For humle som brukes i kok så er det volum etter kok og avkjølt til romtemp, for tørrhumle så er det volum i gjæringsdunk, for FWH så er det volum før kok.

Excellent. Bortsett fra at jeg føler at FWH bør bør være etter kok det og. Samme når humla blir tilsatt, så lenge det er i samme "prosess". Det er jo egentlig det som teller under koking. Det du sitter igjen med, tenker jeg. Ellers begynner man å stokke/blande på mengder. Men her er jeg veldig lutter øre til å at mitt argument skal bli slått ned.

Uansett så går FWH mer på IBU enn g/l.

Excellent. Bortsett fra at jeg føler at FWH bør bør være etter kok det og. Samme når humla blir tilsatt, så lenge det er i samme "prosess". Det er jo egentlig det som teller under koking. Det du sitter igjen med, tenker jeg. Ellers begynner man å stokke/blande på mengder. Men her er jeg veldig lutter øre til å at mitt argument skal bli slått ned.

Uansett så går FWH mer på IBU enn g/l.

Ikke kjempeviktig for meg å vinne frem med akkurat hvilket volum som legges til grunn for FWH heller. Vi får høre om noen andre har noen synspunkter også :)

Enig i at IBU er viktigere for FWH (som ved bitterhumle), så dette taes hensyn til i den funksjonen som skrives nå som gjør at ratio beholdes når man skalerer bortsett fra for FWH og bitterhumle. Stay tuned. Trolig ikke ferdig før i morgen, for det begynner å bli noe sent her nå ;)

Ikke kjempeviktig for meg å vinne frem med akkurat hvilket volum som legges til grunn for FWH heller. Vi får høre om noen andre har noen synspunkter også :)

Enig i at IBU er viktigere for FWH (som ved bitterhumle), så dette taes hensyn til i den funksjonen som skrives nå som gjør at ratio beholdes når man skalerer bortsett fra for FWH og bitterhumle. Stay tuned. Trolig ikke ferdig før i morgen, for det begynner å bli noe sent her nå ;)

Du koder jo tilsynelatende mer og raskere enn binære tall kan bli genererte. Så ta deg en proteinrast :) Gleder meg uansett til å teste ut skikkelig.

Endte opp med å gjøre det ferdig før jeg gikk å la meg allikevel ;)

Så nå funker det slik at ved skalering av oppskriften så holdes alle g/l ratioene faste, men mengdene endres. Deretter ser den om det er noen FWH humler. Hvis det er det, så endres mengden på disse jevnt til å matche riktig total IBU. Hvis det ikke er noen FWH tilsetninger, så finner den humletilsetningen(e) som har lengst koketid, og justerer disse jevnt til å treffe riktig total IBU. Resten blir ikke rørt.

Ser meget gjerne at dette testes godt ut. Jeg skal teste det godt selv også, men så mye endringer jeg har dyttet inn i skaleringslogikk nå, så er det garantert en bug å finne et eller annet sted. Men i det store og hele, så tror jeg at det hovedsakelig fungerer ganske så bra. I morgen blir det da og fikse skalering av faktisk batch size som ikke er en uvanlig ting å gjøre (men heldigvis logisk sett ikke den vanskeligste operasjonen).

God natt :)

Endte opp med å gjøre det ferdig før jeg gikk å la meg allikevel ;)

Så nå funker det slik at ved skalering av oppskriften så holdes alle g/l ratioene faste, men mengdene endres. Deretter ser den om det er noen FWH humler. Hvis det er det, så endres mengden på disse jevnt til å matche riktig total IBU. Hvis det ikke er noen FWH tilsetninger, så finner den humletilsetningen(e) som har lengst koketid, og justerer disse jevnt til å treffe riktig total IBU. Resten blir ikke rørt.

Ser meget gjerne at dette testes godt ut. Jeg skal teste det godt selv også, men så mye endringer jeg har dyttet inn i skaleringslogikk nå, så er det garantert en bug å finne et eller annet sted. Men i det store og hele, så tror jeg at det hovedsakelig fungerer ganske så bra. I morgen blir det da og fikse skalering av faktisk batch size som ikke er en uvanlig ting å gjøre (men heldigvis logisk sett ikke den vanskeligste operasjonen).

God natt :)
Fantastisk. På en eller annen måte digger jeg deg. No homo. Men ut ifra denne tråden her, og hvor fort det har gått å implementere ting så ser jeg for meg at du kunne sendt folk til månen og skrevet landings-koden mens de var underveis. Kudos.

Sånn, da ligger også logikk for å skalere batch size, og holde maltprosent, OG, g/l for humle (bortsett fra FWH/lengst kok) og IBU stabil. Bare å trykke på vekten ved siden av batch size for å teste funksjonen :)

Hei Øyvind.

En liten glitch:
På siden Bottling & Kegging så kommer ikke linjen med hvilket trykk man skal karbonere på før man har trykket DONE knappen.
Selv om man legger inn temperatur så skjer det ikke noe/ linjen under blir ikke synlig, før steget er fullført.

Hei Øyvind.

En liten glitch:
På siden Bottling & Kegging så kommer ikke linjen med hvilket trykk man skal karbonere på før man har trykket DONE knappen.
Selv om man legger inn temperatur så skjer det ikke noe/ linjen under blir ikke synlig, før steget er fullført.

Hei. Det er "egentlig" ikke noe mer om du trykker DONE eller ikke, men at innholdet blir bitte litt lavere når du har trykt på DONE. Så innholdet ligger der, men du klarer ikke å scolle ned til det, for innholdet står låst til å være på toppen av siden mens man scroller nedover. Det fungerer fint på PC og telefon for meg, og på iPad stående, men ikke liggende. Hvilken enhet er det du fikk dette problemet på?

Hei. Det er "egentlig" ikke noe mer om du trykker DONE eller ikke, men at innholdet blir bitte litt lavere når du har trykt på DONE. Så innholdet ligger der, men du klarer ikke å scolle ned til det, for innholdet står låst til å være på toppen av siden mens man scroller nedover. Det fungerer fint på PC og telefon for meg, og på iPad stående, men ikke liggende. Hvilken enhet er det du fikk dette problemet på?
"Glitchen" er med Safari på Mac.
Med Chrome fungerer det både på Mac og Android.

Da er det bare Safari som er på tur... pun intended... :p

Blir ikke ferdig med dette i dag, men straks på trappene: Mulighet for å gjøre oppskrifter public og dermed dele de med andre, søke etter public oppskrifter, kopiere oppskrifter og modifisere de, velge eget utstyr ved kopiering og automatisk skalere i samme operasjon, kommentere på andre sine oppskrifter, se hvor mange som har kopiert dine oppskrifter, gi karakter på andre sine oppskrifter osv.

Stay tuned, og godt nytt år :)

Hei, kjørte gjennom et brygg og dette er akkurat hva vi trenger. Kunne tenkt meg muligheten til å legge inn andre ingredienser, så som gjærnæring, protafloc, calcium klorid/sulfat, laktose m.m.
På utstyrssiden kunne jeg tenkt meg at man kunne skille gjæringsutstyr og bryggeri.
Et annet Nice to have er jo lagerføring av malt og humle
Godt nytt år!

Sent from my Pixel XL using Tapatalk

Hei, kjørte gjennom et brygg og dette er akkurat hva vi trenger. Kunne tenkt meg muligheten til å legge inn andre ingredienser, så som gjærnæring, protafloc, calcium klorid/sulfat, laktose m.m.
På utstyrssiden kunne jeg tenkt meg at man kunne skille gjæringsutstyr og bryggeri.
Et annet Nice to have er jo lagerføring av malt og humle
Godt nytt år!

Sent from my Pixel XL using Tapatalk
Jeg ser at du fant ut hvor du kunne legge til ingredienser, men det kommer også endel mer funksjonalitet på dette senere. Som du kan se nå, så er det ikke så veldig mye man kan konfigurere der inne, og man kan kun legge til ingredienser som skal brukes under kok. Men dette kommer seg etter hvert :)

Angående skille av gjæringsutstyr og bryggeri, så skjønner jeg litt hva du tenker på her med at du bruker samme bryggeutstyret til flere batcher, men forskjellige gjæringsdunker. Men i praksis, hva er det å tjene i programmet på å skille dette? Den eneste relevante egenskapen til gjæringskaret som brukes er trubloss, og den vil vel være ganske fast utifra prosessen din uavhengig av hvilken faktisk gjæringsdunk du bruker. Altså, det bestemmes vel mer at gjærtype, humlemengde og batchsize enn hvilken fysisk dunk du benytter. Her trenger jeg litt mer forklaring for å skjønne behovene :)

Lagerføring av ingredienser ligger på listen min, men foreløpig langt nede så det er ikke noe som vi komme helt i nærmeste fremtid. Men det dukker nok opp etter hvert :)

Godt nytt år!

Tilbake
Topp