Bryggeutstyr "all grain" ønskes kjøpt

Per-Arne

Norbrygg-medlem
Nyere enn nyest med denne hobbyen, har jeg ikke skaffet meg noe som helst utstyr ennå. Ønsker å kjøpe brukt utstyr, stort sett alt av interesse. Trenger alt fra kjeler, meskekar, kjøler, vekt, corneliusfat, CO2-apparat osv. :skitbra:
 
Ikke for å helle malurt i seidelen, men om du satser på å skaffe deg nødvendig utstyr ved å etterspørre det her på forumet tror jeg du må vente en stund før du har tilstrekkelig utstyr til å sette i gang. Jeg ville anbefale deg en mer proaktiv tilnærming. Dyppkjøler og manifolder lager du selv, om du ikke har ti tommeltotter, kjeler finner du kanskje på loppis eller brukthandlere. Litt vanskelig å få tak i førsteklasses kjølebokser i Norge, men prisene fra USA er faktisk akseptable, selv med frakt og mva. www.cabelas.com er forsøket verd. Maltmølle tror jeg også faller rimeligere fra USA, ikke minst om du bestiller sammen med annet utstyr. Evt. ved fellesbestilling med andre på forumet, et tema som dukker opp her fra tid til annen.
 
Takk for svar, Henning. Dessverre har det seg slik at jeg har "9 tommeltotter og 1 verkefing" når det gjelder praktisk arbeid  :noway:
Totalt teoretiker, med andre ord. Spørsmål: Jeg kan få tak i billig krabbekoker med gryte ca. 30 liter. Kan dette brukes, og hva må til av eventuelle modifikasjoner? Bør jeg da i tilfelle ha 2 slike gryter? Ellers har jeg lært at det går an å få tak i de billige tingene på Europris.
 
Hei, Per-Arne,

Start med den beste investeringen av dem alle ....
Kjøp boka "modere hjemmebrygging, lær kunsten å brygge ditt eget øl", f. eks. fra her: http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?stipr=aktoer-0_44017-1_1&cid=116931
Mye du kan plukke opp fra et forum som dette, men ingenting slår en bok du kan bla i ! Boka er både lettfattelig skrevet, har mange bilder og retter seg først og fremst seg til oss som er helt ferske. Senere kan man spe på med "tyngre" litteratur(flere anbefalinger finner du på dette forumet).

Rent "teoretisk" er det vel sånn at dersom man er lite praktisk annlagt kan starten på din bryggerkariere bli noe dyrere enn for de da som muligens "mekker" det meste sjøl istedet for å kjøpe ferdig utstyr. For mange tror jeg også veien til målet, det å mekke sjøl er minst like morsomt som selve bryggeprosessen.

Lykke til!
 
I tillegg til det Martinsen sier, så ja, løp og kjøp krabbekokeren! En gryte på 30 liter er absolutt kurant til brygg til 20-25 liters klassen, og brenneren kan sikkert brukes også dersom du skulle oppskalere litt senere.
 
Per-Arne,

Det er ikke så vanskelig å jobbe med kobberrør og lodding som man kanskje skulle tro. Og så er det moro når man får det til! Blant annet på Youtube finnes endel instruksjonsvideoer angående kobberlodding. Kanskje noen på forumet t.o.m. kan hjelpe deg med å lage disse greiene.

Én gryte holder, til oppvarming av vann til mesking og skylling og til koking av vørter. Varmtvannstank til skylling og mesketank er oppgaver for kjølebokser. Eventuelt kan du skjøte på med en ekstra, mindre kjele dersom det blir liten margin for overkoking og slikt. Selv brukte/bruker jeg en 33-liters kjele og til vørterkoking en 13-liters suppekjele i tillegg. Når jeg da ikke bruker den nye 57-liters kjelen jeg har, men den er litt tunghåndterlig for vanlige mengder brygg (+/- 24 liter). Men vent til jeg skal brygge 48 l juleøl til helgen - da kommer den til sin fulle rett. :brygging:

Kjelen bør påsettes en kuleventil, til nød kan du greie deg med en hevert, men det er mye mer tungvint i det lange løp. Kuleventiler er billigst på Biltema. Du trenger også en bordgjennomføring i messing, i tilsvarende dimensjon, helst 1/2 toms. Og en slangestuss. Finnes under Båt/VVS hos biltema. Sannsynligvis må du ha en stålskive å tre på bordgjennomføringen, da denne ikke er gjenget helt inn til flensen, og kjelen ikke er laget av tilstrekkelig tykt materiale som "dekker" den ugjengede delen alene. Bordgjennomføringen er jo beregnet på å gå gjennom tykkere vegger og skott.
 
Jeg satte ei 1/2 toms kran med kuleventil i en 56 liters aluminiumskjele fra et feltkjøkken.
Boret hull med et 10 mm bor og filte opp hullet med ei rundfil til krana gikk igjennom.
På innsida skrudde jeg på en dertil egnet mutter.
Aluminiumen er så myk at det ikke er behov for noen pakning.

Egil B.
 
Henning1 skrev:
prisene fra USA er faktisk akseptable, selv med frakt og mva. www.cabelas.com er forsøket verd.

Kan si meg enig i dette. Coleman Extreme 52qt kommer på $79,90 INKLUDERT frakt til Norge. (men så må man vel hive på litt moms, da)
 
Tilbake
Topp