Per-Arne,
Det er ikke så vanskelig å jobbe med kobberrør og lodding som man kanskje skulle tro. Og så er det moro når man får det til! Blant annet på Youtube finnes endel instruksjonsvideoer angående kobberlodding. Kanskje noen på forumet t.o.m. kan hjelpe deg med å lage disse greiene.
Én gryte holder, til oppvarming av vann til mesking og skylling og til koking av vørter. Varmtvannstank til skylling og mesketank er oppgaver for kjølebokser. Eventuelt kan du skjøte på med en ekstra, mindre kjele dersom det blir liten margin for overkoking og slikt. Selv brukte/bruker jeg en 33-liters kjele og til vørterkoking en 13-liters suppekjele i tillegg. Når jeg da ikke bruker den nye 57-liters kjelen jeg har, men den er litt tunghåndterlig for vanlige mengder brygg (+/- 24 liter). Men vent til jeg skal brygge 48 l juleøl til helgen - da kommer den til sin fulle rett. :brygging:
Kjelen bør påsettes en kuleventil, til nød kan du greie deg med en hevert, men det er mye mer tungvint i det lange løp. Kuleventiler er billigst på Biltema. Du trenger også en bordgjennomføring i messing, i tilsvarende dimensjon, helst 1/2 toms. Og en slangestuss. Finnes under Båt/VVS hos biltema. Sannsynligvis må du ha en stålskive å tre på bordgjennomføringen, da denne ikke er gjenget helt inn til flensen, og kjelen ikke er laget av tilstrekkelig tykt materiale som "dekker" den ugjengede delen alene. Bordgjennomføringen er jo beregnet på å gå gjennom tykkere vegger og skott.