Fettern skrev:
Jeg bruker en 8mm tykk 10 meter lang kobberspiral kjøpt på Biltema (Drivstoffrør). Mulig dem har 10mm også, men noe lenger enn 10 meter tror jeg ikke du finner der.
Jeg vet det har vært mye diskusjoner på forumet her om hva som er riktig dimensjoner på kjølespiralen, men jeg mener at 8mm holder i massevis. Uten konveksjon i vørteren stiger kjølevannet bare en 10-20 grader på mitt oppsett, noen som skulle tilsi at lengre er bedre enn tykkere. På den andre siden, med god konveksjon vil jeg si at temperaturen på kjølevannet kan komme opp i 70-80% av vørtertemperaturen, noe som kanskje vil fordre en tykkere spiral, hvis jeg ikke tar helt feil. Min teknikk er i hvert fall å utnytte den fjæreffekten som er i spiralen, dvs å "Jokke" spiralen opp og ned under avkjøling for å få god konveksjon. Med denne teknikken kjøler jeg i hvert fall ned 20 liter vørter fra 100 C til 18 C på nøyaktig 10 min med mitt oppsett.
Jeg har 10 meter 8mm fra Biltema i dag, men har ikke fått et 100% tett kobling med tape og slangeklemme på hageslangen, og synes det går for sent på mine 50 liter uten å måtte plaske i varm vørter eller sette vørteren i infeksjonsfare ved å henge over den. Vurderer platekjøler, men kunne tenkt meg å testet 10mm, gjerne på 15 meter først.
I følge Biltema.no, er 8mm max tykkelse på drivstoffrørene.