Brygging i vaskemaskiner, huhm..

Jeg har sett at folk brygger øl i gamle vaskemaskiner...
Kan det være noe særlig næringsmiddelvennlig da tro ?


Kan man da også bruke pumpa til å sirkulere vørteren ved foreksempel skylling?

Har ikke så veldig lyst til å måtte hoste opp 2000 sure for ei splitter ny impellerpumpe.


Vis det er noen luringer her som vet om en glup løsning på pumpeproblemet, så får dere si i fra..

EDIT: Titel endret av Webmaster. Se også § 5.9 i Retningslinjer for bruk av forumet.
 
Disse pumpene i vaskemaskiner er helt sikkert ikke næringsmiddelvennlige. Men de er nok bygget slik at de kan motstå høye temperaturer iom at vasking kan foregå ved 95 °C. Og sjansen på at det havner noe skikkelig uggent i ølet er kanskje ikke fullt så stor. Uansett, kjøper man seg pumpe, er det best å gå for det sikreste, skjønt dette koster. Du kan også prøve å få tak i en brukt én selvfølgelig, gjennom forumet eller kanaler som www.ebay.de .
 
Vaskemaskin (Elto-typen) er fin å bruke, men må du ha pumpe? Det er ikkje så veldig mykje å tene på pumping med mindre du har veldig store volum. Og det går veldig fint å brygge godt øl utan pumping eller RIMS.

Gamle elto-maskiner er lette å finne på dynga for utrangerte kvitevarer. Eg har ei som eg skal bruke som meiske- og silkar. Skal få laga ein perforert silbotn og tappe av vørteren med slange nedi ei stålbøtte. Resirkuleringa blir å tappe i bøtta og så slå dette over meisken. Og skylling blir å slå varmt varmt vatn i bøtter over meisken. Men dette blir nok litt meir tungvint enn å pumpe.

2000 kr for pumpe høyrdest ganske dyrt ut. Er det ikkje råd å skaffe den billigare?
 
Før tok Petit 1400 for impeller-pumpe, men nå har prisen steget til 2000...

Samme pumpen kan bestilles fra Morebeer til en grei pris, riktignok brukes det litt ekstra tid og få 230 volt versjonen...

- > http://morebeer.com/view_product/17330/102345
Dollaren er veldig lav, og slår flere seg sammen får man veldig bra pumpe (samme som petit selger).
 
Tilbake
Topp