Brygging med kveik - erfaringer?

Skal til å brygge en Belgisk Pale Ale. Har Gjernes i fryseren og Skare på vei i posten. Er det noen som kan komme med en anbefaling, evt også på en temperatur-tweak på pitch. Vet noe om forskjellen på 32-35 grader på Gjernes vs 39 grader, men kjenner ikke til Skare. Noen som kan veilede en nybegynner.
 
Skal til å brygge en Belgisk Pale Ale. Har Gjernes i fryseren og Skare på vei i posten. Er det noen som kan komme med en anbefaling, evt også på en temperatur-tweak på pitch. Vet noe om forskjellen på 32-35 grader på Gjernes vs 39 grader, men kjenner ikke til Skare. Noen som kan veilede en nybegynner.
Spørs om dine Gjernes og Skare er like som de andre har, gjæra kan både endre seg etter hvor mange generasjoner den har gjennomgått og hvilke øl den er brukt i. Kanskje en split-batch er best? En *Belgisk* Pale ale blir det da uansett ikke, men fruktige estere kan du nok få av begge kveikene om du pusher temperatur litt. Ville brukt maks 35C på Skare.
 
Ok takker. Vet det er anbefalt bla WLP515 evt en Wyeast 3522 til dette ølet, men vil prøve en tilnærming med kveik. Viktigste er at det blir godt, så er jeg fornøyd.
 
Mitt spm angår om vi har underpitchet? Vi lurer på å pitche en ny pakke kveik tørrgjær i morgen? Har hørt at denne gjæren klarer seg godt underpitchet, og gir mer appelsinaroma. Hva ville dere gjort?
Det som står på instruksjonene fra produsenten. Vandregjær og laboratoriegjær gir ikke de samme resultatene.
 
Takk for svar.
I dag tidlig var begge dunkene kommet inn i stormgjæring. Grunnen til "kun" 30 graders gjærtemp er at vi rett og slett ikke får temperaturen høyere i den boden
 
Har forstått det slik at Hornindal og ev Oslo inneholder bakterier. Bruker man dedikerte gjæringsdunker til kveik som inneholder bakterier (har skummet tråden, men kan ikke finne noe om dette)? Har hatt liggende #5 Hornindal i frysen noen måneder som jeg vurderer å bruke til noe snart.
 
Har forstått det slik at Hornindal og ev Oslo inneholder bakterier. Bruker man dedikerte gjæringsdunker til kveik som inneholder bakterier (har skummet tråden, men kan ikke finne noe om dette)? Har hatt liggende #5 Hornindal i frysen noen måneder som jeg vurderer å bruke til noe snart.
Oslo fra Bootleg Biology har ingen bakterier.
 
Har noe slurry fra Voss Kveik. Tenkte å sette en pre-starter, en boks vørterøl med litt slurry, dekantere dette etter at den har flokkulert (ref @Kloakk ), så starte en vanlig starter. Bør dette skje ved ~22 grader eller +30 grader?
 
Har noe slurry fra Voss Kveik. Tenkte å sette en pre-starter, en boks vørterøl med litt slurry, dekantere dette etter at den har flokkulert (ref @Kloakk ), så starte en vanlig starter. Bør dette skje ved ~22 grader eller +30 grader?
Jeg ville minimum kjørt 25 grader, men det er klart, har du muligheten til 35 er det bedre, du kan jo, om du gidder, varme vørtelølen til 38ish:)
 
Rakk ikke redigere før du siterte, men som sagt du kan jo varme vørtelølen på kjøkkenet i full fart, pitche slurry og sette på baderomsgulvet så burde det holde.

Vørterboksene ligger nå i StarSan bøtta, som holder 32 grader! Er så heldig at jeg har et vaskerom med varmekabler som kan bli varmt. Men forsinkelsen er stor, med tror jeg har det stabilt nå på 32 - 33 grader. For ta noen bilder etter hvert :)
 
ad5997d6bc58df73c843cbfc94bce1e6.jpg



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kanskje jeg skulle lage en brewhub kanal?[emoji2957]


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det hadde vært noe, da slipper jeg i alle fall bekymre meg for hvilke faner som er åpen når andre i huset bruker telefonen min, dessuten har jeg runda den andre huben nå så trenger nytt materiale, eller alzheimers :D

For å være litt relevant til tråden, jeg har nå brukt Lutra lissom kveik i 2 brygg og jeg syns den flokkulerer elendig, eller det vil si den flokkulerer jo, men bare jeg ser på ei flaske så kommer den løs fra bunnen, noen andre med samme erfaring?
 
For å være litt relevant til tråden, jeg har nå brukt Lutra lissom kveik i 2 brygg og jeg syns den flokkulerer elendig, eller det vil si den flokkulerer jo, men bare jeg ser på ei flaske så kommer den løs fra bunnen, noen andre med samme erfaring?

Samme erfaring med Lallemand Voss...
 
Tilbake
Topp