Brygging med kveik - erfaringer?

Om dere går inn på Facebook gruppen som heter Kveik, kan dere legge dere inn på ønskelisten for kveik som ligge runder filer. Der står og de forskjellige kneikene beskrevet med arbeidstemperatur og lignende. Når noen har brygget og høstet tar de kontakt og sender.
 
Oki, noen teorier om tørrhuming? Ser mange hiver det oppi under stormgjæringen. Jeg prøver nå å gjære ned (3 dager) så sette på cc og tørrhumle (ca 2 dager) noen som har noe formening om hva som gir mest smak ?
 
Jeg kjørte split-batch på en Red IPA med US-05 i det ene karet og Sigmund's Voss Kveik i det andre. Begge fikk vel tørrhumla omtrent likt (5 dagers tørrhumling). Det som skjedde var at det virker som jeg fikk oksydering på de fleste flaskene i den delen som hadde kveik. Jeg tror rett og slett det er en stor ulempe med den raske utgjæringen når man skal tørrhumle. Tregere gjær nyttegjør seg muligens oksygenet som kommer med tørrhumla ved utgjæringen over to uker. Det er ihvertfall min teori.

I 2018 skal jeg teste tørrhumling i stormgjæring med kveik (det har jeg ikke gjort før), og håper og tror at det skal gi et bedre resultat (forhåpentligvis uten oksyderingssmak).
 
Jeg kjørte split-batch på en Red IPA med US-05 i det ene karet og Sigmund's Voss Kveik i det andre. Begge fikk vel tørrhumla omtrent likt (5 dagers tørrhumling). Det som skjedde var at det virker som jeg fikk oksydering på de fleste flaskene i den delen som hadde kveik. Jeg tror rett og slett det er en stor ulempe med den raske utgjæringen når man skal tørrhumle. Tregere gjær nyttegjør seg muligens oksygenet som kommer med tørrhumla ved utgjæringen over to uker. Det er ihvertfall min teori.

I 2018 skal jeg teste tørrhumling i stormgjæring med kveik (det har jeg ikke gjort før), og håper og tror at det skal gi et bedre resultat (forhåpentligvis uten oksyderingssmak).


Oki! Ser noen sverger til å humle etter noen få timer, mens andre gjør det på slutten av gjæringen... Må nok prøve å feile litt.Ebbegården ipa meget drikkende etter 3 dagers gjæring ihvertfall
 
Har fått tak i Gjernes kveik nå. Skal brygge med den ila noen uker. Jeg har kun tilgang til flasker. Omstikkes til nytt når med 6g sukker/ liter som vanlig?
 
Har fått tak i Gjernes kveik nå. Skal brygge med den ila noen uker. Jeg har kun tilgang til flasker. Omstikkes til nytt når med 6g sukker/ liter som vanlig?

Vær helt sikker på at den er utgjæret i så fall. Den kan ta seg en spisepause for å begynne på igjen om det blir varmere, og da er det la bomba. Mengde sukker velger du ut fra hvor old school du vil være. Selv har jeg brukt 4 gram på flasker med Gjernes.
 
Jeg kan skrive opp en erfaring til. Porteren jeg gjæret i starten av november med Gjernes ble servert på Romeriksmesterskapet nå i helgen. Jeg syntes den tålte lagring veldig godt. De mørke maltene i porteren, da spesielt røstet bygg og sjokolademalt kom veldig godt fram, noe flere bemerket. Det ødela ikke smaksbildet til ølet på noen som helst måte, snarere tvert imot. Ølet ble meget godt mottatt av publikumet. :)
 
Nå er jeg i gang med en pilsner-type som skal gjæres med Hornindal på 30°C. Den består av 92% pilsner, 6% vienna og 2% munich. Bitres med amarillo på 60min og litt på 5min.

Planen er topphøsting etter 24 timer. Er det noen som har erfaringer rundt topphøsting av Hornindal? Bør man skumme av, vente til ny skumtopp og så høste dette eller er det greit å bare høste av første toppen man ser?
 
Nå er jeg i gang med en pilsner-type som skal gjæres med Hornindal på 30°C. Den består av 92% pilsner, 6% vienna og 2% munich. Bitres med amarillo på 60min og litt på 5min.

Planen er topphøsting etter 24 timer. Er det noen som har erfaringer rundt topphøsting av Hornindal? Bør man skumme av, vente til ny skumtopp og så høste dette eller er det greit å bare høste av første toppen man ser?
Stort sett høster man kveiken på 20 og 40 timer. Og man tar det meste. Om du melder deg inn i kveikgruppen på face, så ligger det en fil som heter Kveik for dummies. Og flere nyttige :) Det er flere kveik fra Hornindal og, så vanskelig å gi generelle råd uten å kjenne til hvilken du bruker. Gahrsol sin blogg inneholder og en fin oversikt over de forskjellige kneikene med temperatur, høsting, historie osv.
http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html
 
Nå er jeg i gang med en pilsner-type som skal gjæres med Hornindal på 30°C. Den består av 92% pilsner, 6% vienna og 2% munich. Bitres med amarillo på 60min og litt på 5min.

Planen er topphøsting etter 24 timer. Er det noen som har erfaringer rundt topphøsting av Hornindal? Bør man skumme av, vente til ny skumtopp og så høste dette eller er det greit å bare høste av første toppen man ser?

Stort sett høster man kveiken på 20 og 40 timer. Og man tar det meste. Om du melder deg inn i kveikgruppen på face, så ligger det en fil som heter Kveik for dummies. Og flere nyttige :) Det er flere kveik fra Hornindal og, så vanskelig å gi generelle råd uten å kjenne til hvilken du bruker. Gahrsol sin blogg inneholder og en fin oversikt over de forskjellige kneikene med temperatur, høsting, historie osv.
http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html


Dersom den er den kveiken du har fått fra meg @Mats Ø. så er det Terje Raftevold sin kveik.
 
Stort sett høster man kveiken på 20 og 40 timer. Og man tar det meste. Om du melder deg inn i kveikgruppen på face, så ligger det en fil som heter Kveik for dummies. Og flere nyttige :) Det er flere kveik fra Hornindal og, så vanskelig å gi generelle råd uten å kjenne til hvilken du bruker. Gahrsol sin blogg inneholder og en fin oversikt over de forskjellige kneikene med temperatur, høsting, historie osv.
http://www.garshol.priv.no/download/farmhouse/kveik.html
Ah, jeg er medlem der, men det "dummies"-dokumentet har gått meg hus forbi! Det er forøvrig Raftevold som skal i bresjen i dag.
 
Det stemmer! Jeg har 4 gram, skal visst holde til 2x25 liter? Jeg brygger bare 20 liter i dag. Da holder det med halvparten eller skal jeg dumpe hele i?
Den er tørket og litt gammel, så jeg ville kanskje brukt alt sammen.
Vet du hva "Mariauge" er? Du finner info om det på Kveik siden på facebook.
Men i korte trekk er det en liten "starter" eller forkultur som du setter mens du brygger.
Du tar litt vørter som du kjøler ned til 30 grader og så pitcher du kveiken i det. Så lar du det stå og vekke opp kveiken, mens du brygger ferdig.
Så dumper du hele Mariauge i batchen når den er kjølt ned til 30 grader.
 
Den er tørket og litt gammel, så jeg ville kanskje brukt alt sammen.
Vet du hva "Mariauge" er? Du finner info om det på Kveik siden på facebook.
Men i korte trekk er det en liten "starter" eller forkultur som du setter mens du brygger.
Du tar litt vørter som du kjøler ned til 30 grader og så pitcher du kveiken i det. Så lar du det stå og vekke opp kveiken, mens du brygger ferdig.
Så dumper du hele Mariauge i batchen når den er kjølt ned til 30 grader.
Det høres meget fint ut! Da pitcher jeg hele greia og lar det stå til! :)
 
Tilbake
Topp