Brygging med kveik - erfaringer?

Jeg rekker neppe å få tak i Skare innen onsdag, så jeg får heller bruke anledningen til bli kjent med Sigmunds ved å gjære et lite fat med det. Men dere anbefaler altså å gjære en pilsnerbasert vørter på en lavere temperatur enn de anbefalte 39+ med Sigmunds?
Hva med mengden gjær? Flere anbefaler å underpitche. Jeg har et helt rør med Sigmunds. Skal jeg tømme hele røret i gjærspannet med 25 liter, eller bare litt av gjæren?
 
Men dere anbefaler altså å gjære en pilsnerbasert vørter på en lavere temperatur enn de anbefalte 39+ med Sigmunds?
Jeg anbefaler ikke det. Det kommer an på hva slags smak man er ute etter. Jeg foretrekker nok litt sitrustoner framfor overmodne jordbær i en lys, pilsnerbasert vørter.
 
Jeg tar dette eksperimentet på kontoen for læring og gjærer 25 liter med Sigmunds på 39 grader. Så får jeg iallfall kjenne hva slags smak denne gjæren gir. Det er jo et poeng at dette gjøringskaret skal gi en distinkt annerledes smak enn de tre spannene jeg gjærer på 13 grader med vanlig tysk pilsnergjær WLP830).
 
Neste gang hopper du elegant over kok, og kjører en rundhåndet mengde humle i whirlpool ved 80 grader i en halvtime. Så bruker du Gjernes.
 
Ser det står dette om Ebbegården-kveiken på Lars Marus Garshols oversikt: "Can make powerful tropical fruit aroma, if used right."

Hva menes med "used right" her? Pitchet og fermentert på rett temperatur og riktig mengde, eller er det noe annet han sikter til?
 
Husker jeg rett er Ebbegården en Råøl-kveik. Mange mener kveik har forskjellige bruksområder, og bør benyttes til det den er benyttet til historisk - pga seleksjon over mange år.
 
Husker jeg rett er Ebbegården en Råøl-kveik. Mange mener kveik har forskjellige bruksområder, og bør benyttes til det den er benyttet til historisk - pga seleksjon over mange år.
Sykkylven, Stranda, Stordal der var det vanligere med råøl enn i Hornindal og på Voss.
 
Jeg er i gang med gjæring av 25 liter vørter med Sigmunds kveik på rundt 40 grader. Gjæringsfatet har nå stått i snart et døgn, og det gjærer friskt . Jeg tenker å høste litt gjær jeg kan tørke og fryse til senere brygg, men får litt ulike råd. Noen steder står det at Sigmunds kveik skal høstes fra bunnen, mens ekspeditøren på Bryggselv mente jeg skulle høste fra toppen etter ca et døgn. Høsting fra bunnen må nødvendigvis skje etter at jeg har stukket om eller tappet brygget på fat/flasker. Det virker imidlertid ikke så tillokkende, fordi det kom med mye trub da jeg tappet lunken vørter fra kokekar til gjæringskar. Hvis det ikke er helt feil med Sigmunds, satser jeg heller på å skumme av fra gjærlaget på toppen. Innsigelser?
 
Jeg er i gang med gjæring av 25 liter vørter med Sigmunds kveik på rundt 40 grader. Gjæringsfatet har nå stått i snart et døgn, og det gjærer friskt . Jeg tenker å høste litt gjær jeg kan tørke og fryse til senere brygg, men får litt ulike råd. Noen steder står det at Sigmunds kveik skal høstes fra bunnen, mens ekspeditøren på Bryggselv mente jeg skulle høste fra toppen etter ca et døgn. Høsting fra bunnen må nødvendigvis skje etter at jeg har stukket om eller tappet brygget på fat/flasker. Det virker imidlertid ikke så tillokkende, fordi det kom med mye trub da jeg tappet lunken vørter fra kokekar til gjæringskar. Hvis det ikke er helt feil med Sigmunds, satser jeg heller på å skumme av fra gjærlaget på toppen. Innsigelser?

Om du har kjøpt den omega versjonen på Bryggselv så er det vel samme hva du gjør, da den i utgangspunktet ikke inneholder alle strengene som originalen. Men om du har original Gjernes og vil ta vare på den best mulig bunnhøster du. Det er vel ca fire strenger i den om jeg ikke husker feil, og det varierer hvor de er i vørteren. Så om du topphøster risikerer du å få med bare en av de.
 
Var nok litt seint ute til å topphøste. Allerede etter ca 28 timer var stormgjæringen over og det meste av toppgjæren hadde sunket ned. Gravitet var nå ca 1016. Jeg fikk bare skrapet av litt gjærrester fra sidene av gjærbøtta og lagt over på bakepapir for tørking. Neppe nok til et nytt brygg.
Jeg får skaffe meg et par andre varianter av kveik til seinere forsøk, bl.a. Skare og original Gjernes. Jeg forstår at det er en egen Facebook-side hvor kveik kan utveksles.
 
Hva bruker dere til oppvarming av gjæringskaret?
Tror det kanskje er litt (unnskyld uttrykket) "overkontrollerende" å skulle ønske og holde 40C i gjæringskaret. Dette hadde de jo aldri mulighet for med denne gjæra siden tidenes bryggemorgen før de siste tiåra. Tapper du fra kjelen når vørteren holder 42-43, så detter den litt i en kald gjæringstank/bøtte så du er i underkant av 40C. Setter du denne på isolert underlag, for eksempel styrofoam eller dobbelt liggeunderlag, samt trer neopren, hettejakke, vinterjakke, eller noe annet du har for hånden rundt og over, så holder vørteren godt på temperaturen av seg selv. Hvertfall når dette begynner å gå ut så genererer gjæringa også mye varme.
 
Tror det kanskje er litt (unnskyld uttrykket) "overkontrollerende" å skulle ønske og holde 40C i gjæringskaret. Dette hadde de jo aldri mulighet for med denne gjæra siden tidenes bryggemorgen før de siste tiåra. Tapper du fra kjelen når vørteren holder 42-43, så detter den litt i en kald gjæringstank/bøtte så du er i underkant av 40C. Setter du denne på isolert underlag, for eksempel styrofoam eller dobbelt liggeunderlag, samt trer neopren, hettejakke, vinterjakke, eller noe annet du har for hånden rundt og over, så holder vørteren godt på temperaturen av seg selv. Hvertfall når dette begynner å gå ut så genererer gjæringa også mye varme.

Ok, skal prøve det. Gjæringen virket litt slapp, holder 38 grader nå 24t etter pitch.

Satt et teppe rundt og stappet den i skapet uten noen varme, satser på at den holder seg nok til å gjære ut.

Har hatt litt bryggepause så har glemt Relax, don't worry, have a homebrew
 
Ok, skal prøve det. Gjæringen virket litt slapp, holder 38 grader nå 24t etter pitch.

Satt et teppe rundt og stappet den i skapet uten noen varme, satser på at den holder seg nok til å gjære ut.

Har hatt litt bryggepause så har glemt Relax, don't worry, have a homebrew
Viktig det. Det ordner seg som regel likavel. Hvis det ikke går ut på 2-3 dager ved 38 grader så hadde det ikke gått ut med varmekabler rundt dunken heller.
 
Tilbake
Topp