Brygging med kveik - erfaringer?

Aha, da er jeg 30 timer for tidlig ute, fikk jo forklart 48 timer, men har altså da misforstått og trodde det måtte gjøres i løpet av 48 timer:oops:

Jaja, da vet jeg det, mange takk :)Jeg vet dette er en topphøster, men jeg lurer allikevel på, jeg liker ikke åpne karet under gjæring, om det er mulig å sette en starter på Skare kveik for så å tørke og fryse den, og hva de evt. ulempene ved det er.
Ingen skade skjedd, du har bare skumma av det som ikke egentlig er ønskelig når du høster seinere. Kveiken kan du fryse eller ha i kjøleskap når den er tørka. Det går fint å åpne lokket så lenge gjæring pågår. Gamlekarene gjærer med et håndkle over tankene sine. Du fikk nok kveik sikkert til ti batcher, så du får prøve deg litt fram. Starter skal aldri være nødvendig, og det kan jo være litt vanskelig kanskje å holde tempen oppe på starteren.
 
Ingen skade skjedd, du har bare skumma av det som ikke egentlig er ønskelig når du høster seinere. Kveiken kan du fryse eller ha i kjøleskap når den er tørka. Det går fint å åpne lokket så lenge gjæring pågår. Gamlekarene gjærer med et håndkle over tankene sine. Du fikk nok kveik sikkert til ti batcher, så du får prøve deg litt fram. Starter skal aldri være nødvendig, og det kan jo være litt vanskelig kanskje å holde tempen oppe på starteren.
Høres bra ut, tar den inni ovnen å slenger i søpla også prøver jeg på nytt etter 40+ timer.

Jeg tenkte ikke på starter til å brygge en batch med øl, men for å tørke et lite lager med gjær til framtidige brygg, men om infeksjonshysterien min er langt ut på viddene og det er liten sannsynlighet for at ølet blir infisert, så topphøster jeg gjerne rett fra karene :)
 
Høres bra ut, ta går den i ovnen i søpla også prøver jeg på nytt etter 40+ timer.

Jeg tenkte ikke på starter til å brygge en batch med øl, men får å tørke et lite lager med gjær til framtidige brygg, men om infeksjonshysterien min er langt ut på viddene og det er liten sannsynlighet for at ølet blir infisert, så topphøster jeg gjerne rett fra karene :)
Har snart femti brygg med denne kveiken og ingen problemer med infeksjon hverken i ølet eller i gjæra. Sunt vett og stålredskaper rekker langt.
 
Har snart femti brygg med denne kveiken og ingen problemer med infeksjon hverken i ølet eller i gjæra. Sunt vett og stålredskaper rekker langt.
Ait, da blir det sånn. Har du noe ca tall på hvor mye gjær man sitter igjen med på en enkel høsting på et 20 liters brygg?
 
Ait, da blir det sånn. Har du noe ca tall på hvor mye gjær man sitter igjen med på en enkel høsting på et 20 liters brygg?
Varierer etter OG. En 45 liters imp stout som blei
gjæra med Skare hadde på et tidspunkt i stormgjæringa 35 liter krausen. Normalt får du henta ca 3-5 dl, noen ganger kan du høste igjen før du tapper.
 
Varierer etter OG. En 45 liters imp stout som blei
gjæra med Skare hadde på et tidspunkt i stormgjæringa 35 liter krausen. Normalt får du henta ca 3-5 dl, noen ganger kan du høste igjen før du tapper.
Sa da blir tanken om å sette starter kun for å få et lager med gjær bare tåpelig:D:D

Beklager for å måtte ha det inn med t-skje, men liker å vite hvorfor jeg gjør det jeg gjør, takk for oppklaring :)
 
Sa da blir tanken om å sette starter kun for å få et lager med gjær bare tåpelig:D:D

Beklager for å måtte ha det inn med t-skje, men liker å vite hvorfor jeg gjør det jeg gjør, takk for oppklaring :)
Ja, forrige høsting, den du fikk fra, endte jeg med et fullt 1 liters norgesglass med tørka kveik. Når det går 1 gram / 10 liter vørter så holder det uendelig.
 
Ja, forrige høsting, den du fikk fra, endte jeg med et fullt 1 liters norgesglass med tørka kveik. Når det går 1 gram / 10 liter vørter så holder det uendelig.

Tenk om noen kunne ha fortalt de stakkar'ne som satt og laga fikse stokker og kranser med megen møye og stort besvær at de bare hadde kunnet tørke kveiken i flak og ha den i ei øskje:)!
 
Ja, forrige høsting, den du fikk fra, endte jeg med et fullt 1 liters norgesglass med tørka kveik. Når det går 1 gram / 10 liter vørter så holder det uendelig.
Såpass ja, da blir det for dumt å styre med starter. Hadde hell i uhell i går. Ikea ovnen holder absolutt ikke 30°C når den står på det, så uansett hva jeg hadde satt i ovnen i går ville det ha vært død i dag.

Tok meg en ny tur i bøtta og prøvde på nytt, i dag ser det helt ut som jeg forventet og har døra til ovnen åpen :)

received_213890326607599.jpeg
 
Ved tørking i ovn er det lurt å ha et eksternt thermometer med alarm, eller kun bruk av vifte uten varme
 
Hadde hell i uhell i går. Ikea ovnen holder absolutt ikke 30°C når den står på det, så uansett hva jeg hadde satt i ovnen i går ville det ha vært død i dag.
Slik er min ovn også. Med døra åpen så står varmen mye høyere på enn termostaten er stilt inn til. Blei sprøstekt gjær den gangen jeg prøvde med varme på.
 
Slik er min ovn også. Med døra åpen så står varmen mye høyere på enn termostaten er stilt inn til. Blei sprøstekt gjær den gangen jeg prøvde med varme på.
Svensken som jeg tørker i går desverre ikke lengre ned en 30 grader :( Håper det ikke blir for varmt. Bestilte nå uansett en frukt tørker som gikk ned til 29 grader, kona var lite imponert over at det lukta gjær i hele øvre etasje, merkelig nok :eek:
 
Svensken som jeg tørker i går desverre ikke lengre ned en 30 grader :( Håper det ikke blir for varmt. Bestilte nå uansett en frukt tørker som gikk ned til 29 grader, kona var lite imponert over at det lukta gjær i hele øvre etasje, merkelig nok :eek:
Denne jeg tørka her forrige uke hadde 300 gram amerikansk humle i whirlpool. Lukta fint i hele huset :)
 
Denne jeg tørka her forrige uke hadde 300 gram amerikansk humle i whirlpool. Lukta fint i hele huset :)
Hahaha, ja det jeg tror på :D Jeg har jo selvfølgelig ikke noe problem med lukta av noe bryggerelatert, men tro det eller ei så drikker ikke kona øl:eek: Vet, men jeg var ikke noe særlig på øl selv når vi møttes og nå 8 år seinere sitter jeg jo i saksa:D

Er det mulig å se om den ferdig tørka gjæra er blitt brent? Eller må jeg bare koke litt DME på kolben og kaste oppi et lite flak?
 
Jeg vet ikke om dette er riktig plass å poste da jeg leser at hardbarka kveik folk mener at "Oslo" ikke er en kveik, men tenkte å prøve meg her uansett.

Brewshop hadde endelig fått inn Oslo igjen og jeg bestilte naturlig nok en pakke da jeg lenge har hatt lyst å prøve den. Siden Brewshop har en god vane med at de ikke sender gjær torsdag eller fredag, så har jeg litt tid til å anskaffe nyttig informasjon om denne gjæra.

Det jeg lurer på er:

1: Er den en bunn eller topphøster?
2: kan denne tørkes og oppbevares i frysere?
3: Hvilken temperatur gir reneste smaksbilde?
4: Hva er best pitch rate for reneste smaksbilde.
5: Kan den pitches rett fra fryseren?

Om noen har annen informasjon som er verdt å vite tar jeg gledelig imot den :)
 
Det er (minst) to måter å definere hva som er en kveik. Grovt forsøk på disse:
1) En kveik er en gjær som er avlet fram gjennom tradisjonell, norsk gårdsbrygging.
2) En kveik er en gjær som tilfredstiller en felles genetisk signatur som alle kveiker deler.

"Oslo" er en genetisk gren fra Hornindal, og er en kveik ut fra definisjon 2)

De fleste Hornindal-kveiker er visstnok topphøstere. Jeg for min del høster fra bunnen, uansett. Nøyaktig hva som gjelder for "Oslo" vet jeg ikke.

Har aldri tørket gjær, men jeg har fryst "Oslo". Vil tro det går fint å tørke og fryse. Det fungerer så vidt jeg skjønner med det meste av gjær.

Resten vet jeg ikke. Mine øl med Oslo er gjæret ved 30-32 grader og smaker temmelig rent. Har merket meg at den gir et mer hazy øl enn mange andre gjærtyper.
 
Det er (minst) to måter å definere hva som er en kveik. Grovt forsøk på disse:
1) En kveik er en gjær som er avlet fram gjennom tradisjonell, norsk gårdsbrygging.
2) En kveik er en gjær som tilfredstiller en felles genetisk signatur som alle kveiker deler.

"Oslo" er en genetisk gren fra Hornindal, og er en kveik ut fra definisjon 2)

De fleste Hornindal-kveiker er visstnok topphøstere. Jeg for min del høster fra bunnen, uansett. Nøyaktig hva som gjelder for "Oslo" vet jeg ikke.

Har aldri tørket gjær, men jeg har fryst "Oslo". Vil tro det går fint å tørke og fryse. Det fungerer så vidt jeg skjønner med det meste av gjær.

Resten vet jeg ikke. Mine øl med Oslo er gjæret ved 30-32 grader og smaker temmelig rent. Har merket meg at den gir et mer hazy øl enn mange andre gjærtyper.
Takk for svar, ja ikke vet jeg, men det var visst påpekt endel ganger på fjæsboka, i gruppa kveik, at den ikke var en registrert kveik og navnet var salgstriks, jeg vet ikke som sagt, men om det er en isolert strain fra Hornindal vil jeg tro den deler genetisk signatur. Jeg tar det som at det er innafor å stille mine spørsmål i denne tråden :)

Hvilken pitch rate har du brukt på dine brygg?
 
Hvilken pitch rate har du brukt på dine brygg?
Tjah. Dyrker som regel opp en liten starter på 0.5 l, og pitcher den i rundt 13-15 liters batcher. Mulig jeg burde gå større, men jeg deltar ikke i konkurranser, så at jeg liker ølet mitt er det viktigste.
 
Tjah. Dyrker som regel opp en liten starter på 0.5 l, og pitcher den i rundt 13-15 liters batcher. Mulig jeg burde gå større, men jeg deltar ikke i konkurranser, så at jeg liker ølet mitt er det viktigste.
Jeg ser Bootleg Biology sier at en pakke(100 mrd. celler) holder til 19 liter opptil 1.050. Og med 0,5 starter har du 145 mrd. Om du i tillegg bruker det på 15 liter burde det jo absolutt holde :)

Jeg er først og fremst ute etter andres erfaringer med pitch rate, er jo oppgitt hva Bootleg Biology mener om saken, så om du føler du får gode resultater med den pitch rate'en så ser jeg ingen grunn til å ikke fortsette med det.
 
Tilbake
Topp