Brygging med kveik - erfaringer?

Jeg er ihvertfall temmelig sikker på at ulike sorter kveik har ulike egenskaper, og en av dem er hva som er ideell pitchrate. Gjerneskveik er f.eks. kjent for å gi sine beste smaksbidrag ved svært lav pitchrate og svært høy temperatur. Jeg tenker at dersom man ønsker mindre smaksbidrag og renere øl, så bør man tenke mer tradisjonelt (altså normale pitchrater og ikke presse temperaturen opp til ytterpunktet av anbefalt temperarurområde).

Telle celler er fint, men jeg gjør sjelden det. En frisk gjær fra en fersk starter gjør som regel jobben godt. Jeg høster og fryser gjær for gjenbruk og da er det uvisst hvor mange celler som er i live, og en starter er nødvendig etter min mening.
 
Jeg er ihvertfall temmelig sikker på at ulike sorter kveik har ulike egenskaper, og en av dem er hva som er ideell pitchrate. Gjerneskveik er f.eks. kjent for å gi sine beste smaksbidrag ved svært lav pitchrate og svært høy temperatur. Jeg tenker at dersom man ønsker mindre smaksbidrag og renere øl, så bør man tenke mer tradisjonelt (altså normale pitchrater og ikke presse temperaturen opp til ytterpunktet av anbefalt temperarurområde).

Telle celler er fint, men jeg gjør sjelden det. En frisk gjær fra en fersk starter gjør som regel jobben godt. Jeg høster og fryser gjær for gjenbruk og da er det uvisst hvor mange celler som er i live, og en starter er nødvendig etter min mening.
Skjønner, jeg har bare brukt skare til nå og den flaskes i dag, der var 1 gram tørket pr 10 liter ingen problem i alle fall.

Jeg kommer til å prøve å tørke både Oslo og Lutra og legge meg rundt der du er så får jeg heller justere om det skulle være nødvendig. Takk for svar :)
 
Blir spennende å se om du kan re-pitche med lik suksess som tradisjonsgjæra.
At Oslo lar seg tørke, fryse og leve igjen er det vel ingen tvil om: Bootleg Biology OSLO

Om den kan brukes uten starter finner jeg ingenting om, med tanke på hvor lett det er å høste og tørke og pitche direkte fra frysere blir jeg nødt å gjøre et forsøk.

Nå vet jeg ikke hvor enkel Oslo og Lutra er å topphøste, men skal i det minste gjøre et forsøk, i verste fall får man sette en passe stor starter av en t-skje slurry og tørke den.

Så lenge jeg kan pitche rett fra fryseren er det ikke så farlig om det er 1 eller 10 gram pr 10 liter, men ofte nok kommer det uforutsette ting og enten blir starteren stående for lenge eller plutselig får jeg tid å brygge en dag jeg egentlig trodde var full og da er det utrolig høvelig å bare veie opp fra frysen å lukke lokket.

Men ja blir spennende å se, regner med både Oslo og Lutra er her i løpet av uka og planlagt bryggedag er neste lørdag :)
 
Hei!

Jeg får da 1 stk Oslo og 1 stk Hornindal i posten neste uke. Har da 2 spørsmål.

Begge er kjøpt via facebooksiden for kjøp og salg av kveik og er i tørket form. Er det bare å pitche dette direkte, eller er starter å anbefale?

Har dere noen tips/oppskrifter som er fine til en førstegangskveiker?
Har forøvrig tilgang til gjæringsskap som fint skal klare 35c.

Takker for hjelp!
 
Er det bare å pitche dette direkte, eller er starter å anbefale?
Jeg brygga i går. 50 liter 1.060 til gjæring. Brukte 7 gram frossen Skare som var høsta for et drøyt år siden, rett fra fryser til 35C vørter. I dag tidlig var litermålet som hadde en halv liter svak starsan-blanding en desiliter mindre væske i, og en anseeling mengde skum var merkelig nok dukka opp ved gjæringstanken.
 
Jeg brygga i går. 50 liter 1.060 til gjæring. Brukte 7 gram frossen Skare som var høsta for et drøyt år siden, rett fra fryser til 35C vørter. I dag tidlig var litermålet som hadde en halv liter svak starsan-blanding en desiliter mindre væske i, og en anseeling mengde skum var merkelig nok dukka opp ved gjæringstanken.
Ved altså, ikke i... :cool: Gleder meg til å teste min :)
 
Denne jeg tørka her forrige uke hadde 300 gram amerikansk humle i whirlpool. Lukta fint i hele huset :)
Jeg prøver nok en runde med tørking, denne gangen med en dehydrator og ekstra vifter. Jeg høstet fra en neipa og kjenner nå det du snakker om ang lukt :)

Det fikk meg til å lure om om det at det er humler rester i gjæra som tørker har noe å si for gjær og brygg det skal brukes i?

Kan i samme slengen kan jeg meddele at å topphøste noe kvantum av Oslo er dødfødt, så får skylle gjærkaka for så å sette en god starter og prøve å tørke den.
 
JKan i samme slengen kan jeg meddele at å topphøste noe kvantum av Oslo er dødfødt, så får skylle gjærkaka for så å sette en god starter og prøve å tørke den.
Jeg har bunnhøstet Oslo med godt resultat. Nå har jeg som regel at jeg ikke høster gjær fra øl som har tilsetninger under gjæring. Det blir for mye grums.
 
Jeg har bunnhøstet Oslo med godt resultat. Nå har jeg som regel at jeg ikke høster gjær fra øl som har tilsetninger under gjæring. Det blir for mye grums.
Jeg tilsatt ingenting i karet før etter høsting, men naturlig nok ble det jo med noe fra kjelen. Har du prøvd å tørke Oslo?
 
Det MÅ da være enklere å bare vente til regnet gir seg? Håpløst for en mann å tørke en hel by!
Ait, den kan man vil si jeg ba om:D Men håpløst? Aldri! Bare vent til oppslaget kommer "Mann med aggregat og 40 hårfønere hadde fått nok av en regntung sommer".
 
Har gjort et nytt forsøk på topphøsting av skare og tørking med dehydrator. Ser den ut som den skal @Steinar Huneide? Har satt en starter som jeg kastet et fryst flak oppi for å se om det er liv, men greit med et sett ekstra øyer på selve gjæra :)

received_599781054041131.jpeg
 
Ser jo sjukt mye tørrere ut enn den jeg tørker. Så bruker jeg bare vifta i ovnen da. Ser på ut som på bildet nedafor at det fungerer bra :)

Faktisk så var den mindre sprø enn den jeg prøvde tørke i ovnen, denne lagde ingen "knepp" når jeg brakk den oppo_O Men jeg er rimelig sikker på at den var ferdig tørket. Lurer på om det er humlerester som gjør at den ikke "knepper" eller om den fra ovnen kanskje var crisp og brent? Jeg høstet fra en NEIPA, før tørrhumle, men store menger i WP gjorde at det nok kom med endel til gjæringskaret.

Liv var det jo og jeg tenker jeg prøver tørke gjæra fra starteren så finner jeg nok ut om det er rehydratoren som tørker på den måten eller om det var humlerester som ga den tørka gjæra den konsistensen :)

Litt extra virgin olivenolje og et dryss havsalt, så har du tidenes hipstersnacks.

Tenker gjærsmuler i skjegget gir bonuspoeng:D:D:D
 
Hei!

Da er dagen straks kommet for første kveikbrygg. Har 1 pose tørket Oslokveik som jeg anskaffet på FB-siden for kjøp og salg av kveik.

Brygget er en 23l vienna lager-ish sak med estimert OG 1050. Skal jeg bare kaste posen med kveik rett i gjæringskaret på 30c eller bør man rehydrere/sette starter?
 
Tilbake
Topp