Noen som har oppskrift på English Bitter?

Takk for innspill! Da jeg kom hjem viste det seg at en viss herremann på snart to år hadde dratt ut kontakten på ovnen, ikke ille, men det var bare 16 grader i rommet, det var fremdeles mye skum på overflaten og og SG var 1.014. Jeg økte til 20g EKG, dumpet i og satte termostaten på 22 grader, så får det en uke til før coldcrashing og overføring til ventekar.
 
Hei. Jeg er litt fersk på bryggefronten, men jeg har lyst å lage en utgave av denne. Men jeg har 20-30 gram med challenger og 70 gram East Kent Goldings liggende i fryseren. Vil det ha noe særlig å si for smaken om jeg bytter ut bitterhumlen med challenger?

Så lurer jeg også på hvilke tørrgjær som vil være best, jeg har US-05, US-04 og Nottingham liggende...

Takk for alle svar fra kloke hoder :)

Skjalg
 
Skjalg skrev:
Hei. Jeg er litt fersk på bryggefronten, men jeg har lyst å lage en utgave av denne. Men jeg har 20-30 gram med Challenger og 70 gram East Kent Goldings liggende i fryseren. Vil det ha noe særlig å si for smaken om jeg bytter ut bitterhumlen med Challenger?

Så lurer jeg også på hvilke tørrgjær som vil være best, jeg har US-05, US-04 og Nottingham liggende...

Takk for alle svar fra kloke hoder :)

Skjalg

Å bytte ut EKG med Challenger som bitterhumle vil gå veldig fint. Pittelittegrann annleis, men minimalt på så lang kok. Husk å justere for forskjellig alfasyrenivå i humlene.

Når det gjeld gjær så ville eg ikkje brukt den amerikanske US-05. Er som ein del andre ikkje overbevist om kor bra S-04 er, men så lenge eg ikkje har prøvd Nottingham i bitter, ville eg gått for S-05.
 
Hei godtfolk.
Eg har akkurat målt opp og vakumpakka malt og humle til en bitter.
Gjæringsskapet er fullt i kald øl (kombiskap), men eg har et par aktuelle rom i kjellaren drr eg kan sette det til gjæring. Det eine holder ca 12 grader, det andre ca 15 grader. Vil tru det siste er best til gjæringsprossessen. Skal bruke us-04.
Spørsmålet er om det vil være noken fordel evt bakdel å gjære i det kaldaste rommet? Vil gjæra stoppe opp for tidlig eller vil ølet berre bli "reinare", meir "crisp"? Eller skal eg berre tømme øleskapet å gjære batchen der?
Ser absolutt behovet for et kjøleskap til.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
 
Du trenger ikke ett kjøleskap når du har ett kaldt rom. Bare ta en varmekabel(type frostvakt) og kveil rundt dunken som styres av en STC-1000 temperaturregulator. Temperatursensoren taper du fast på utsiden av dunken og dekker med en bit liggeunderlag. Da har du full kontroll på gjæringstemperaturen så lenge romtemperaturen er lavere og klarer deg med utstyr til 150 kroner som tar minimalt med plass.
Ikke noe lurt å gå for lavt på gjæringstemperaturen. S-04 og US-05 jobber vel optimalt på 18-20 grader for den type øl. Så hvis du må velge bruker du selvsagt rommet med 15 grader. Du kan evt. sette inn en liten varmeovn med termostatstyring som du setter til 18 grader.
 
Takk for innspill. Eg har nok komt fram til det samme sjølv. Setter dunken på ei isoporplate så ikkje den blir kjølt ned av gulvet. Ellers så vil vel temperaturen ligge et par-tre grader høgre i dunken enn i rommet utanfor når eg ikkje kontrollerer den med et gjæringsskap.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 2
 
God kveld bryggere.

Jeg har en kompis som skal gifte seg til sommeren, og jeg tenkte jeg skulle brygge en batch med favoritt øllet hans.
Favoritten hans er type bitter som er veldig bitter. Han forklarer bitterheten som "paracet" bak på tunga. Jo mer jo bedre.

Noen som har en god "paracet" bitter øl?

Takker for alle gode innspill  :ilike:
 
Hei,

Har satt Bryggselvs Best Bitter. 4 uker på primærgjæring, 2 uker karbonering. 1 uke lagring på ca 8 grader. Smaker fortsatt grønne epler.
Kan denne "reddes" med videre lagring eller er alt håp ute? :)

mvh
Ketil.
 
Hei, tenkte å prøve meg på Gahr sin ordinary bitter nevnt tidligere, men så at jeg hadde blingsa på beholdnigen.
Altså sitter jeg med crystal 120EBC istedet for dark crystal, noen som har no inspill på hvordan det vil påvirke smaken.
Eller sagt på en annen måte, er det verdt det å ta en ekstra tur til bryggesjappa?
Jeg spør så spesifikt da akkurat bitter er noe jeg sliter skikkelig med å få til.
 
Fuller's Bryggeri brukar medium krystall (120-150) i sin bitter, så heilt på trynet blir det ikkje. På andre sida er det ikkje utan grunn Gahr har brukt mørk krystall og ikkje medium. M.a. må du i samanheng med anna type krystallmalt. Men det fins ingen definitiv bitter-oppskrift så du må velge sjøl. For næringa sin del ville eg anten prøvd anna god / velprøvd oppskrift eller så ville eg skaffa meg mørk krystall.
 
Gahr skrev:
Her er min standardoppskrift:

Andrimne Ordinary Bitter

22,5 liter
OG: 1039
FG: 1010
IBU: 32 (Noonan)

3 kg Thomas Fawcett pale malt, 5,3 EBC
100 g Thomas Fawcett amber malt, 90 EBC
250 g Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC
23 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 60 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 15 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 2 min.
10 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, tørrhumle
1 tab. Servomyces, 15 min.
1/2 tab. Protafloc, 15 min.
White Labs WLP002

Mesking i 60 min. på 65 °C, 5 min. på 78 ° C. Gjæring på 19-20 °C i 10-14 dager, tørrhumle fra dag 5.

Kan man bytte ut Dark crystal med spesial B uten at det blir den store forskjellen på denne bitteren? Og er det noe tørrgjær som kan erstatte WLP002?
 
Hei, takk jeg fortsetter med sprsmål denne gang om vann.
Jeg bor i Asker og har vel normalt bløtt overflatevann som drikkevann, hvis det er noen fra Aker/Berum som vel har samme vanforsyning som har noen inspill.
Siden jeg sliter sånn med Brygging av bittere så lurer jeg på om det er noe jeg kan justere i vannet jeg bruker, både i mesk og kok.
Jeg har gips i hus.
 
Gahr skrev:
Her er min standardoppskrift:

Andrimne Ordinary Bitter

22,5 liter
OG: 1039
FG: 1010
IBU: 32 (Noonan)

3 kg Thomas Fawcett pale malt, 5,3 EBC
100 g Thomas Fawcett amber malt, 90 EBC
250 g Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC
23 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 60 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 15 min.
30 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, 2 min.
10 g East Kent Goldings, pellets, 5,9 % aa, tørrhumle
1 tab. Servomyces, 15 min.
1/2 tab. Protafloc, 15 min.
White Labs WLP002

Mesking i 60 min. på 65 °C, 5 min. på 78 ° C. Gjæring på 19-20 °C i 10-14 dager, tørrhumle fra dag 5.

Har lyst til å prøve denne, men er på tørrgjærstadiet ennå, hvilken tørrgjær anbefaler du? Og hvor mye sukker pr liter skal denne karboneres med?
 
Tre svar på en gang:

Ingeborgkarioline: Ja, det går nok greit. Special B er ofte litt mørkere, men det funker nok fint.

KBA: Du kan f.eks. bruke litt kalsiumsulfat (gips) i mesken.

Aasbrygg: Jeg hadde antakelig valgt Danstar Nottingham, men da ville jeg økt maesketemperaturen i det første steget med et par grader. 4-6 g/l er fint. Jeg liker litt lavere karbonering av bitter på fat, så jeg hadde nok gått for 4 g/l ved fattapping.
 
Gahr skrev:
Aasbrygg: Jeg hadde antakelig valgt Danstar Nottingham, men da ville jeg økt maesketemperaturen i det første steget med et par grader. 4-6 g/l er fint. Jeg liker litt lavere karbonering av bitter på fat, så jeg hadde nok gått for 4 g/l ved fattapping.
Takk for raskt svar :)
 
Må forsøke meg på et alkoholsvakt øl til påske og vårsesongen. Ønsker meg et lyst og humlete øl med litt restsødme og alkoholinnhold på 3-4%. Tester samtidig singlehop Simcoe, den har jeg ikke singelhoped med tidligere. Er jeg på rett spor her eller?


Boil Size: 32,93 l
Post Boil Volume: 28,08 l
Batch Size (fermenter): 22,00 l 
Bottling Volume: 19,00 l
Estimated OG: 1,035 SG
Estimated Color: 10,4 EBC
Estimated IBU: 39,0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 56,00 %
Est Mash Efficiency: 68,7 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                    Type          #        %/IBU       
3907,36 g            Pale Malt, Maris Otter (Thomas Fawcett)  Grain        1        90,0 %       
434,15 g              Caramel/Crystal Malt - 20L (39,4 EBC)    Grain        2        10,0 %       
10,00 g              Simcoe [13,00 %] - Boil 15,0 min        Hop          3        7,3 IBUs     
30,00 g              Simcoe [13,00 %] - Boil 10,0 min        Hop          4        16,1 IBUs   
40,00 g              Simcoe [13,00 %] - Boil 5,0 min          Hop          5        11,8 IBUs   
60,00 g              Simcoe [13,00 %] - Boil 1,0 min          Hop          6        3,8 IBUs     
60,00 g              Simcoe [13,00 %] - Dry Hop 0,0 Days      Hop          7        0,0 IBUs     
 
Tilbake
Topp