Bryggselv - en liten advarsel

Til syvende og sist så lønner det seg alltid kjøpe i bulk, dette gjelder alt. Type 5kg humle og sekker med malt.

Men dette må jo behandles og prosesseres hjemme, for å få til det må man investere i utstyr som gjør det. F.eks kvern og vakuumpakker og poser.
Spørsmålet blir hvor stort gjennomtrekk man har av råvarer.

En kvern er mer eller mindre en engangsinvestering hvis man kjøper skikkelig, da sparer man penger på å kjøpe sekker og kilosposer vs det å kjøpe småplukk som skal kvernes i butikken.

Hvis man ser for seg at dette er noe man liker så kan man ta regnestykket og se når aksene møtes og evt bite i det engangseplet og investere i en kvern.
 
Det er ikke det at jeg ikke ser poenget ditt, men er det nå jeg skal fortelle historien om mitt årlige tannlegebesøk forrige uke som kostet meg 990,- kroner for 15-20 minutter? Hvorav konklusjonen var at alt så bra ut... digresjon, men arbeidskraft koster penger, og når råvarene i utgangspunktet er billig så må avansen hentes et sted..

[edit] TorsteinO beat me to it, for øvrig bifaller jeg hans poeng: kjøp kvern - ikke fordi man sparer så himla mye penger på det (dog på et tidspunkt begynner det å lønne seg), men fordi du får en herlig frihet såfremt du har et lite basislager av råvarer og litt tørrgjær i hylla!

Jeg drar til Polen for tannlegebesøk 1000 kr 2 timer i stolen. Samtidig som jeg tar meg en ferie og kan drikke polsk snadder. Hotellet og fly er så billig at det går opp med det man sparer hos tannlegen.

Og hvis man leser spørsmålet mitt så lurer jeg på billigst måte uten kvern og jeg fikk svaret. Bare å legge ned diskusjonen, folk skal ha lønn
 
Sist redigert:
Jeg kjøpte kvern fordi det var litt klønete å handle inn ellers. Uten kvern måtte jeg max kjøpe til ett brygg av gangen osv, nå drar jeg heller og kjøper en sekk eller to med basismalt, også kan jeg ta en tur innom etter jobb e.l. for å plukke med litt spesialmalt, gjær og humle ved behov, men da kjøper jeg fremdeles gjerne spesialmalt i 1-2kg mengder så jeg skal slippe å dra for ofte, men naturligvis uknust, så det holder seg godt :)
 
Jeg kjøper all malt hos Bakke brygg i Trondheim, de kverner og pakker gratis så lenge du legger inn bestillingen dagen før du henter. Det er service det, så det blir ikke noen mølle på meg med det første.

Og all malt selges til kilopris. 18 kr for pale, pils og hvete ferdig knust og pakket i butikk. Noen bedre?
 
Bakke Brygg er såpass rimelig at man kun sparer 1kr pr kilo ved å kjøpe 25kg sekker hos dem.
Da skal man brygge mye før man har tjent inn en maltmølle til et par tusen kroner.
Jeg synes det er veldig enkelt å bestille på nett til dem og få hver batch pakket i en pose.
Fantastisk butikk og service.
 
Jeg kjøper all malt hos Bakke brygg i Trondheim, de kverner og pakker gratis så lenge du legger inn bestillingen dagen før du henter. Det er service det, så det blir ikke noen mølle på meg med det første.

Og all malt selges til kilopris. 18 kr for pale, pils og hvete ferdig knust og pakket i butikk. Noen bedre?


Dem tar det vel igjen på humleprisen :)?
 
Har intrykk over at bryggebutikker og brygg-webshopper kanskje hatt et luksusproblem med litt for kjapp vekst. Noe som jag synes gjennspeiles i kvaliteten på servicen. Har handlet mye IT- og fisketing på nett oppigjenom og har nesten aldrig opplevd problemer og dom få gangene noe har gtt feil har det varit ufatteligt bra service og ting har blitt ordnet opp asap med en god dialog.
Fra bryggebutikkerne er det oftere noe tull en ikke, men mulig jag har varit uheldig.

Bestillte en pakke med noe fersk-gjær fra bryggselv sist onsdag, men den blev ikke send før fredag kveld klokken 19:40 så da blev den jo liggende i Oslo over helgen og kom frem varm og herlig. Er jo ikke the end of the world men sendte en epost til bryggselv om dette men fikk ikke engang et svar(!). Feil skjer men det er et eller annet nesten hver gang fra dem.

Har etter hvert lagdt en del tusenlapper hos dem men hvis det er nivået av service man kan forvente står dom ikke øverst på listen av butikker jag kommer bennytte meg av. Mulig jag er urimelig, men jag synes ikke det er greit.

</ end of rant >
 
Åpenbart at det varierer. Jeg har hatt noe med Petit å gjøre, samt masse med Bryggselv å gjøre, og servicen jeg har fått fra begge har vært helt toppklasse. Skal dog sies at jeg hovedsaklig har dratt inn til bryggselv når jeg skal kjøpe "ferskvarer", så unngår jo situasjoner hvor gjær blir liggende i limbo etc.
 
Tok sjansen på en ny bestilling fra BryggSelv i torsdags siden dom var dom eneste som hade alle tingene jag trengte på lager.. Bestillte to 12L fat.. fikk to 9L fat..

HVER gang er det noe, og har fortsatt ikke fått svar på eposten jag sendte dom i Juni om det forrige issuen.
 
Tilbake
Topp