Bryggselv - en liten advarsel

Hvis du leser hva trådstarter skriver, så sier de ansatte at det var selskapets policy å ta betaling for hver 100g med malt hvis en bestilte flere malttyper. Dette virker ikke som noen misforståelse og skyldes neppe nyansatte eller rask vekst. Det var de ansattes forståelse at dette var selskapets policy. Hvorfor, det kan bare selskapet selv svare på.

Hadde ikke denne tråden blitt startet hadde det samme fortsatt foregått, så lenge de ansatte hadde en forståelse av at det var sånn maltprisen skulle regnes ut. I stedet for å kreve tråden slettet burde ledelsen heller beklaget overfor de som har betalt alt for mye for malt på grunn av dette.
 
Wall og text!!!

I dag la merke til at 250g carapils og 250g crystal malt ble 40 kr. 5x100g Div. Malt, litt stivt. Jeg har lest hele tråden, men hva er det som lønner seg best uten kvern? Kjøpe kvern ? :p alt ble pakket opp og kvernet i samme pose.
 
Kjøp en kilo av hver. Da ville det blitt ca samme pris men fire ganger så mye malt, hvis jeg ikke tar feil?
 
Kjøpe et kilo knust av hver til totalt 48kr? ;) Har regnet litt selv og funnet at det tar flere år med mitt forbruk før egen maltmølle går i pluss. Er jo kjekt å kjøpe 100 gram av en spesialmalt istedenfor å bli sittende igjen med mye du egentlig ikke trengte, selv om det sikkert er mulig å få brukt restene i et annet brygg senere.

Edit : Miguel kom meg i forkjøpet
 
Jepp, malt som man kan evt. Spare til neste IPA batch eller til noe der det passer. Ser at Jeg må skaffe meg større sted å bo med eget bod for brygging. Er for langt ned til boden. Bor i 3. Etg :p
 
Sikkert mye bryggselv kan bli bedre på, men av de bryggesjappene jeg har vært borti er den suverent beste ihvertfall.
 
Ikke for å ta noe bort fra Bryggselv, for de har vært amazing for min del, men alle bryggesjappene jeg har vært borti har vært meget bra, hvilket ved siden av BS inkluderer Petit og Bryggeland. Skulle ønske jeg kunne si det samme om alle andre områder hvor jeg har vært borti flere aktører (bank, forsikring, bilforhandlere, osv.)
 
Wall og text!!!

I dag la merke til at 250g carapils og 250g crystal malt ble 40 kr. 5x100g Div. Malt, litt stivt. Jeg har lest hele tråden, men hva er det som lønner seg best uten kvern? Kjøpe kvern ? :p alt ble pakket opp og kvernet i samme pose.
Fra en som driver bedrift selv: hvis de ikke tar såpass betalt når folk skal ha så små mengder, så hadde de sannsynligvis i praksis gått i minus på å selge så små kvanta. Alternativet ville altså sannsynligvis være at de ikke kunne selge så smått i det hele tatt.
 
De tjener MYE penger på små mengder. Og de tjener en del penger på andre ting så gå i minus er litt å ta i. Jeg synes bare det er dyrt med 40 kr for 500g kvernet malt.

Bra butikk, bra service er ikke i mot de. Jeg liker å handle der, men det er første gang jeg legger merke til dette. Kan også lønne seg å be om kvittering og sjekke denne. For det er ikke alltid du får den.Det kan hende rabatten ikke blir slått inn heller.
 
Sist redigert:
Rabatten virker til å sitte langt inne. Sikkert mange som misbruker den som ikke er norbrygg medlemmer.

Men de gangene jeg har bestillt på nett for å hente i butikk, og fyllt inn rabattkoden så har denne ikke blitt med når jeg skal hente og betale. Da må jeg ta det opp selv. Rabattkoden er fylt ut, men butikken slår inn ordren uten denne.
 
De tjener MYE penger på små mengder. Og de tjener en del penger på andre ting så gå i minus er litt å ta i. Jeg synes bare det er dyrt med 40 kr for 500g kvernet malt.
Mener du dekningsgrad eller dekningsbidrag når du sier "MYE"? jeg skal være enig i at det er dyrt med 40 kroner for 500g kvernet malt (ikke at jeg helt vet hva det er som koster såpass dog?), men for å lønne vedkommende som står for kverning og pakking skal det komme inn ordrer på en del kilo i timen bare for at Bryggselv skal gå break even...
 
Men dette er jo sånn det funker. De småtingene det går mye av blir "dyre". Tenk hva prisen på en speidel ville vært hvis malten i småordre var "rimelig". De ville nok ikke fått solgt noen speidel.

Fordelen med å selge en speidel er også at kunden også trenger malt, gjær og humle etter selve speidelsalget.
 
Mener du dekningsgrad eller dekningsbidrag når du sier "MYE"? jeg skal være enig i at det er dyrt med 40 kroner for 500g kvernet malt (ikke at jeg helt vet hva det er som koster såpass dog?), men for å lønne vedkommende som står for kverning og pakking skal det komme inn ordrer på en del kilo i timen bare for at Bryggselv skal gå break even...

Jeg er gnien der jeg kan derfor så synes jeg det er dyrt med 40kr for 2 min. Arbe. Dyrere blir det jo flere malt en skal ha. Når man bruker mye penger på ølbrygging så er man alltid ute etter å i alle fall spare en eller annen sted. greia er at påslaget for 1 kg kvernet malt er 5 kr. Som Miguel sa Istad det er bedre å kjøpe 1 kg av hver istedenfor. Da ville det ha kostet 43 kr for 2kg og ikke 40 for 500g
det er mer arbeid å veie og kverne 1 kg. X 2 enn de små ordrene

Men man kan være smart og kjøpe mer 500g humle er jo 50 kr innspart istedenfor å kjøpe 100g jeg forstår det hele med at det koster å få ting veid og kvernet. Alt koster.
 
Sist redigert:
De tjener MYE penger på små mengder. Og de tjener en del penger på andre ting så gå i minus er litt å ta i. Jeg synes bare det er dyrt med 40 kr for 500g kvernet malt.
.
Nei, de tjener nok absolutt ikke mye på det når alt blir regnet med, selv om kiloprisen blir veldig høy, fordi det krever relativt mye jobb for å ordne dette for kundene. Sk at du skal ha fex 5-6 forskjellige spesialmalt på totalt 1kg. Hva tar mest tid av det og av meg som kjøper 25kg uknust pale malt?

De tjener nok greit på det siden de har satt prisen såpass høyt, men det er derfor prisen må bli uforholdsmessig høy på sånt småtteri som krever mye service i forhold til prisen, ellers hadde de tapt på det. Evt kunne de ha tatt et grunnbeløp som var fast uavhengig av mengden, og deretter mindre pr hekto, men da ville sannsynligvis prisen ha blitt enda høyere for de som bare skal ha bittelitt, og billigere for de som skulle ha relativt mye, og da har man allerede muligheten til å kjøpe større kvanta. Så totalt sett tror jeg nok den nåværende løsningen er ganske fin om man bare skal ha bittelitt av et eller annet man sjelden bruker.

Vil du ha det billigere bør du kjøpe en kvern, skal ikke så mange sekker med basismalt til før den faktisk har lønt seg :)
 
Det er ikke det at jeg ikke ser poenget ditt, men er det nå jeg skal fortelle historien om mitt årlige tannlegebesøk forrige uke som kostet meg 990,- kroner for 15-20 minutter? Hvorav konklusjonen var at alt så bra ut... digresjon, men arbeidskraft koster penger, og når råvarene i utgangspunktet er billig så må avansen hentes et sted..

[edit] TorsteinO beat me to it, for øvrig bifaller jeg hans poeng: kjøp kvern - ikke fordi man sparer så himla mye penger på det (dog på et tidspunkt begynner det å lønne seg), men fordi du får en herlig frihet såfremt du har et lite basislager av råvarer og litt tørrgjær i hylla!
 
Tilbake
Topp