Bryggselv - en liten advarsel

stianL

Norbrygg-medlem
Hei

La meg først si det at jeg de siste to årene har vært kjempefornøyd med bryggselv, stort sett veldig god service og kunnskapsrike ansatte som har hjulpet meg mang en gang, men i dag ble jeg både skuffet, irritert og litt sint.

jeg hadde en liten handel der i dag på snaue 1200kr. Det som irriterer vettet av meg er maltprisingen.

Jeg skulle ha to oppskrifter.

Oppskrift 1 var på

4,25kg pale malt,
0,65kg 75ebc crystall og
0,32kg Munich malt 18ebc.

For dette forventet jeg å betale 4kg basemalt + 13*100gr spesialmalt, ferdig knust ville dette da utgjøre
4*26+13*10=156kr - norbryggrabatt=148,20

Til min store overraskelse beregner bryggselv dette som 52*4=208 - norbryggrabatten = 197,60

jeg ble med andre ord etter mitt skjønn overfakturert med kr 49,70 på denne oppskriften fordi jeg ikke ba om at 4kg av pale malt'en skulle pakkes i egen pose.

Samme med min andre bestilling på
4,5KG Pale Malt
0,25kg Crystal 120L
0,06 Carafa I
0,06 roasted barley

dette ble tatt som 51*4*0,95=193,8 istedenfor
4*26+11*4=148 - rabatt=140,6

Jeg betalte med andre ord 391,40 for noe som om jeg hadde uttalt bestillingen annerledes skulle betalt 288, 80 for eller med andre ord.

Det er med andre ord 35% dyrere pga fortolkningen fra selgeren.

Det er selvsagt ikke ekstremt mye penger, men føler det er ekstremt nære svindel. For ordensskyld jeg gikk inn og spurte en annen selger. Denne måten å beregne prisen på er korrekt. Man må eksplisitt be om at basemalten skal i egen pose for å få basemaltpris for den.

Mulig det alltid har vært slik, studerer ikke alltid kvitteringen.
 
Det høres veldig rart ut. Jeg blir litt forvirret av tallene dine som bare er tall, og ikke definert hva de er for.

Før jeg fikk meg maltmølle og kjøpte ferdig kvernet malt så mener jeg at man ble fakturert for 1kg kverning, selv om man bare kjøpte f.eks 0.5kg. Dette er jo ikke det du beksriver, tror jeg, men dog, noe annet som kan virke litt urimelig.

Hvis det er sånn det fungerer så er det jo en fin måte å pushe maltmøller på, nå fungerte det ikke på meg da jeg fikk min mølle fra usa, selv om tidsbruken og slitasjen på mølla i butikken for å kverne virker overpriset.
 
De har en artikkel for diversemalt som de tar 4 kr for 100gr. Det vil si 40 kr pr kg ferdig knust. Ber du om 4,5 kg basemalt og 700gr spesialmalt tar de ikke 4,5 kg base malt og 700g av diverse malt, eller 4 kg basemalt og 1,2 kg diverse malt men ALT går som diverse malt som fordyrer med 35%
 
Base malt koster 26kr kg, diverse malt 40kr kg. (begge ferdig knust) at det rundes opp skjønner jeg, at det er minstebestilling for kverning skjønner jeg
 
26 og 40 kr ferdig knust?? Herregud, maltmølla og motoren tjener seg inn tusen ganger raskere enn foventet.
 
Dette var min siste bestilling til Bryggselv, jeg sørget da for at det som kunne deles opp i hele kg ble det, og resten som Diverse malt.
Da får du prisen du forventet. Fikk alt i en pose

3 x Vienna Malt 8 EBC (300015) = Kr63,00
- hel / knust 1kg knust
2 x Munich Malt Lys 15 EBC (300009) = Kr42,00
- hel / knust 1kg knust
19 x Diverse malt 100g (300016) = Kr76,04
- hel / knust 100g knust
Sub-Total: Kr181,04
 
God forklaring på at de kan leie lokaler rundt om i hele landet :)
Lokalene betaler vi allerde med forhøyede priser i butikk kontra netthandel. Speidelen min ble 1000 kroner dyrere siden jeg valgte å gå ned og handle den i butikken.burde selvfølgelig gått hjem igjen og bestilt den på nett, men nå hadde jeg grublet og ventet lenge nok :)
 
Ja det skjønte jeg i dag. Man må be de pakke malten hver for seg. Men det er derfor jeg advarer de fleste tror jeg tenker at hvis du går inn i en butikk og sier at du skal ha 4,5kg pale ale og 500g carafa så er det samme pris som å be om 4 kg pale ale i egen pose pluss 500gr pale ale og 500g carafa i en annen pose er du snill
 
Dette er vel klassisk business. Man må lese hvordan det fungerer når man bestiller, de vet at ikke alle kunder gjør det.

F.eks så får du "hageslangeutstyr" på BS som er kjøpt på biltema, men på biltema koster det 23 kr, men 35 på BS, såvidt jeg vet (hørt fra en selger) er det kjøpt fra BT. Skal man tjene penger lett henter man inn penger på småartikler, som f.eks malt, hvordan maksimere inntekter fra maltsalg. Dyre ting går det mindre av, så småtingene veier litt opp..

http://www.biltema.no/no/Fritid/Hage/Vanning-og-Pumper/Hurtigkoblinger-2000020700/
http://www.bryggselv.no/products/hageslange-hurtigkobling-34-12

Ikke misforstå meg. Elsker bryggselv, hadde jeg vært singel hadde jeg nok spurt om jeg kunne flyttet inn og bodd i en av maltbakkene. De er flinke på business, både på inntjening, og ikke minst kundeservice, det skal de ha :)
 
image.jpg

Dette er min kvittering fra bryggselv Kristiansand. Jeg synes den ser "riktig". Prisene i butikk er 10% høyere enn ved bestilling fra nettbutikk.
 

Vedlegg

  • image.jpg
    image.jpg
    168,7 KB · Sett: 54
Dette var min siste bestilling til Bryggselv, jeg sørget da for at det som kunne deles opp i hele kg ble det, og resten som Diverse malt.
Da får du prisen du forventet. Fikk alt i en pose

3 x Vienna Malt 8 EBC (300015) = Kr63,00
- hel / knust 1kg knust
2 x Munich Malt Lys 15 EBC (300009) = Kr42,00
- hel / knust 1kg knust
19 x Diverse malt 100g (300016) = Kr76,04
- hel / knust 100g knust
Sub-Total: Kr181,04
Når jeg ser regnestykket her og tenker på jobben som ligger bak å finne frem og kverne dette, så er ikke 181,- spesielt mye penger.

Ikke at jeg kjenner kalkylen BS har bak dette, men en ansatt med 400K i året koster jo roughly 300,- i timen, så litt penger skal man jo tjene på vedkommende for å ha sorte tall...
 
Vis vedlegget 18115

Dette er min kvittering fra bryggselv Kristiansand. Jeg synes den ser "riktig". Prisene i butikk er 10% høyere enn ved bestilling fra nettbutikk.

Helt enig med deg. den kvitteringen ser riktig ut. Hadde de 9kg med Maris Otter Pale Ale blitt erstattet med 90* diversemalt og den 1kg Crystall malten blitt erstattet med 100x diverse malt så har du opplevelsen min i dag. Det ville gjort det ca 100kr dyrere for deg.
 
Når jeg ser regnestykket her og tenker på jobben som ligger bak å finne frem og kverne dette, så er ikke 181,- spesielt mye penger.

Ikke at jeg kjenner kalkylen BS har bak dette, men en ansatt med 400K i året koster jo roughly 300,- i timen, så litt penger skal man jo tjene på vedkommende for å ha sorte tall...
Det jeg reagerer på er at det er forskjellig pris på om du ber de pakke det i to poser eller om du aksepterer å ta det i en pose. Tar du det i en pose som er mindre jobb for Bryggselv så er det i mitt tilfelle 35% dyrere enn om du skal ha det i to. Du tror du er snill, men det blir dyrere. Det føler jeg er feil.

Jeg føler det er helt naturlig at småbestillinger er dyrere en store. Jeg hadde følt det helt naturlig at man hadde betalt en avgift pr vakumering/pakking. Men synes denne prisingen er fryktelig rar.

Det er egentlig ikke totaltprisen jeg er irritert på. det jeg er irritert på er at man må vite hvordan man skal uttale en bestilling for å få korrekt pris. Det er litt som å kjøpe en pølse og brus på bensinstasjonen hvis du ikke sier "nei det er en meny, ikke individuelle kjøp" så blir det dyrere.
 
Hvis jeg skal ha 4,3 kg pale malt, legger jeg inn bestilling på nett for henting i butikk på 4x1 kg pale malt + 3x100g pale malt definert som "diverse malt" (pluss ev. andre malttyper i små mengder, alltid i samme pose). Blir ikke mye dyrere av det. Men dere sier her at hvis man bestiller direkte i butikken så velger de 43x100g "diverse malt"?
 
Hvis jeg skal ha 4,3 kg pale malt, legger jeg inn bestilling på nett for henting i butikk på 4x1 kg pale malt + 3x100g pale malt definert som "diverse malt" (pluss ev. andre malttyper i små mengder, alltid i samme pose). Blir ikke mye dyrere av det. Men dere sier her at hvis man bestiller direkte i butikken så velger de 43x100g "diverse malt"?
Det er det de gjorde til meg og det de sa (spurte en annen selger også) var slik det skulle være. Skulle man ha pale malt prisen så må det presiseres at det skal i egen forseglet pose. Bestiller man selv på nett skjønner jeg man må dele det opp selv for å få korrekt priser. Her snakker vi gå inn i butikk.
 
Det jeg reagerer på er at det er forskjellig pris på om du ber de pakke det i to poser eller om du aksepterer å ta det i en pose. Tar du det i en pose som er mindre jobb for Bryggselv så er det i mitt tilfelle 35% dyrere enn om du skal ha det i to. Du tror du er snill, men det blir dyrere. Det føler jeg er feil.

Jeg føler det er helt naturlig at småbestillinger er dyrere en store. Jeg hadde følt det helt naturlig at man hadde betalt en avgift pr vakumering/pakking. Men synes denne prisingen er fryktelig rar.

Det er egentlig ikke totaltprisen jeg er irritert på. det jeg er irritert på er at man må vite hvordan man skal uttale en bestilling for å få korrekt pris. Det er litt som å kjøpe en pølse og brus på bensinstasjonen hvis du ikke sier "nei det er en meny, ikke individuelle kjøp" så blir det dyrere.
Misforstå meg rett: er ikke uenig i det du tar opp, var ikke engang klar over at det fungerte sånn (kverner selv). Det gikk mer på at jeg faktisk syns det er ganske billig at man kan få en drøss malt-typer målt og kvernet til noen hundrelapper... jeg vil anta at det ikke akkurat er der BS gjør pengene sine når man ser på kostnader vs. tidsbruken, men basert på hva du sier burde det kanskje være litt klarere for kunden hvordan det fungerer ja... eller ideelt sett at selger opplyste om dette når man bestilte.
 
Misforstå meg rett: er ikke uenig i det du tar opp, var ikke engang klar over at det fungerte sånn (kverner selv). Det gikk mer på at jeg faktisk syns det er ganske billig at man kan få en drøss malt-typer målt og kvernet til noen hundrelapper... jeg vil anta at det ikke akkurat er der BS gjør pengene sine når man ser på kostnader vs. tidsbruken, men basert på hva du sier burde det kanskje være litt klarere for kunden hvordan det fungerer ja... eller ideelt sett at selger opplyste om dette når man bestilte.
Ja hadde de sagt tar du det i to poser istedenfor 1 så sparer du hundre kroner så ville jeg jo latt de jobbe mer så jeg fikk to poser og spart 100kr. Det er jo en no brainer. Også en no brainer at neste gang jeg bestiller noe der så skal ting pakkes i egne poser. Det medfører mer jobb for de, men lavere pris for meg, og større miljøbelastning (flere plastposer). Men det er visst det som er ønskelig.

Det viktige for meg her er jo at folk vet om dette. 40kr kg for Base malt synes jeg er sviiiiiiindyrt. Men jeg blir ikke blakk av det.

Men tror jeg kommer til å kjøpe litt lager. De 5 kr kg jeg trodde jeg overbetalte har jo blitt nesten 20 kr kg da blir det litt voldsomt synes jeg.
 
Med de prisene så kan jeg anbefale en egen maltmølle. Det tar sikkert veldig lang tid før den faktisk er nedbetalt, men har du los dineros for det så er det en engangsinvestering, og man kan begynne å kjøpe sekker. Dessuten er det artig å se malt bli kvernet.
 
Tilbake
Topp