Bygge om fryseboks til kjølerom

Dennis

Norbrygg-medlem
Hei!

Har en liten "underjordisk" bod innenfor garasjen som holder såvidt over null om vinteren og 15 grader om sommeren.  Den har ikke dør nå, men vil tippe at temperaturen blir enda kaldere med en isolert dør.  Vegger er forøvrig leca grunnmursblokker med isopor på begge sider.

Å kjøpe kjøl / frys aggregat koster jo en del, så da lurte jeg på om det lot seg gjøre å rett og slett ta frysedelen fra en fryser!  Vet ikke hvor lange slanger og rør er inni fryseren, men hvis jeg klarer montere aggregat / vifte mer eller mindre ovenfor døren til garasjen og så spre fryseelementene langs taket så langt det lar seg gjøre inn i boden.  Pluss en vifte som sirkulerer luften.

Dette forutsetter at jeg klarer plukke fra hverandre fryseren og feks ha rørgjennomføring mellom karm og vegg.

Noen som har gjort dette eller tenkt tanken?

Det er en liten porsjon DIY-faktor her altså, så ja det er nok enklere løsninger.  Men, det hadde vært utrolig tøft med et kjølerom som ble drevet av fryseenheten til en gammel fryser kjøpt på finn for 700kr! :)

Ja klart morsomt å spekulere :)   
Jeg var med på å bygge kjølerom av de lilla styrofoam-plater en gang, bygde "pepperkakehus" av dem med
styrofoamplater og Tec-7. 

Kjøpte billige kjøleromsdører og Norcool aggregater på Finn, finka shitbra :)
De platene er så stive at de tåler å skru kjøleromsdør på dem.

Vil du ikke få veldig temperaturtap fra det rommet ditt uten å isolere mer?

Tim skrev:
Ja klart morsomt å spekulere :)   
Jeg var med på å bygge kjølerom av de lilla styrofoam-plater en gang, bygde "pepperkakehus" av dem med
styrofoamplater og Tec-7. 

Kjøpte billige kjøleromsdører og Norcool aggregater på Finn, finka shitbra :)
De platene er så stive at de tåler å skru kjøleromsdør på dem.

Vil du ikke få veldig temperaturtap fra det rommet ditt uten å isolere mer?

Ahhhh, flott!  Høres ut som en god ide.  Ellers har jeg funnet en kontroller på nett som overstyrer vanlige a/c til å kjøle veldig kaldt.  Får følge med på finn.  Muligens jeg må isolere noe, men som sagt er det som en underjordisk bunker å regne.  Vi får se hva det blir til, foreløpig holder det nok med kjøleskap. Men, ambisjonene er store!  :)

Jeg hadde begynt med isolering og skikkelig dør.
Om rommet er "underjordisk" burde det alene gi jevnere temperatur gjennom hele året.

StoreMy skrev:
Jeg hadde begynt med isolering og skikkelig dør.
Om rommet er "underjordisk" burde det alene gi jevnere temperatur gjennom hele året.

Jepp, og det er nok der jeg begynner.  Litt bedre isolering og skikkelig dør vil nok holde temperaturen jevnt og lavt også om sommeren, muligens nok til lagergjæring.  Så må jeg nok sette inn et kjøleskap eller to til ferdig brygg. 

Husk på at kjøleskap skaper litt varme
Kan være eit problem om rommet er lite

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio Z715e using Tapatalk 2

Kansje du kan operere en liten avfukter og bruke? Det er i prinsippe en varmepumpe med en kald og en varm radiator ståendes etter hverandre. Det du må kjøre for å lage kjøleagregat er å vippe ut den første radiatoren som kjøler og sette på en ekstra vifte som blåser den kalde lufta inn i kjølerommet. Det er nok mye lettere enn å bygge om en fryseboks. Uansett må du bli kvitt varmen.
Men god isolering og ett brukt kjøleagregat er nok den greieste løsningen.

Ser nok at en løsning med A/C modifisert eller kjøleaggregat og isolering er best. 

Og over til noe helt annet:  http://www.dagbladet.no/2013/04/30/nyheter/kjolehjorner/nve/forbud/26929490/

Jeg så det der, måtte sjekke kalendern om det var 1. april i dag!
Hvordan skal dette håndheves tro?  Man vil vel uansett kunne få kjøpt kjøleromsdør og kjøleaggregat?
Kan kanskje tenkes man må være næringsdrivende for å få kjøpt?

Mange spørsmål som dukker opp her.

En slik billig air condition en vel sikkert midt i blinken, du trenger bare rør ut for den varme lufta.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=41144600&searchQuery=air%20condition

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=41277102&searchQuery=kj%F8leaggregat

Jepp, blir en sånn løsning.  Må bare ha litt mer ferdig øl først, så jeg kan forsvare tid(og penger)! foran bleieskift osv osv... :)

Tilbake
Topp