Claussenii i old ale

Gard

Jeg har brygget en barley wine som nå står til sekundærgjæring og tørrhumling.
OG: 1092
SG (ved overføring til sekundærgjæring): 1021 (regner med FG ca 1016)
Jeg hadde tenkt å sikte mot noe liknende Gales Trafalgar på halve batchen ved å tilsette brett claussenii og la den gjære en stund før flasking.
Jeg lurer derfor på hvor langt ned i SG denne delen av batchen må komme før det vil være trygt å flaske?

Det er egentlig ganske vanskelig å si noe sikkert om. I teorien skal brettanomyces kunne gjære bort rubbel og bit av sukkertyper, men hvis den vanlige gjæren har fått gjøre seg ferdig, skal det ikke være noe stort problem. Brettanomyces jobber sakte, så du har rimelig god kontroll. Du kan jo eventuelt bruke en noe redusert mengde primingsukker.

Antar det egentlig er Gales Prize Old Ale du sikter til?

Hadde uansett tenkt å bruke lite primingsukker ja.
Satse på en SG på rundt 1012 ved flasking? Kommer man dit på en måned?

Mente Trafalgar (ikke brygget etter at Fullers kjøpte Gales). Spennende øl, men den jeg drakk var i overkant oksidert og funky...
zavygyha.jpg

Har satt (på tirsdag) en vørterølstarter med brett claussenii som skal pitches i helga. Såvidt jeg har forstått er det normalt at den ser like skummel og utenomjordisk ut som på bildet...
Har bare et par spørsmål:
1. Skal laget på toppen røres inn i starteren før/etter jeg setter den i kjøleskapet for bunnfelling?
2. Er det noen som vet OG på en flaske vørterøl tilsatt ett rør med White Labs-gjær?
3. Vil det holde med fire døgn for at gjæring av vørterølstarter med brett skal gjære nok ut? (Skal pitches i ca 6 liter med brygg til sekundærgjæring.)

Tilbake
Topp