CO2 Manifold lekker

AudunWS

Dommer
Jeg kjøpte en økonomi-modell av en CO2 manifold fra statene, noe som viste seg å bli et dårlig kjøp. Den lekker alle steder det er gjenger. Prøvde med gjengetape, det hjalp ikke.
Finnes det noe jeg kan kline på gjengene slik at det blir tett? Spiller ingen rolle om jeg aldri klarer å skru de ut igjen bare de holder tett nå til helgen da jeg har selskap hjemme og vil ha alle fire kranene i bruk!

Ny og bedre manifold er på vei over fjorden...

Er den maken til den de selger på bryggeland? Isåfall har jeg hatt samme problemet, kjøpte en med fire utganger og var til den store forundring såpass lur at jeg la den under vann med trykk på, lekk som en sil ja, problemet var at det hadde blitt brukt for mye gjengetape på kraner og nippler, tapen bare ligger igjen på utsiden, demontere hele greia og la på ny tape i litt mindre kvanta og voila, potte tett :skitbra:

Ellers så har Wurth og mange andre spesialsjapper spesialprodukter for slikt. Locktite har mange varianter som kan brukes til dette. Det dreier seg om flytende gjengetetning eller hybrider som er tråd insatt med gjengetetning.

Men ellers så er jeg enig med forrige, men i tillegg kan du godt raspe gjengene slik at gjengeteipen følger bedre med. Dette gjøres ved at du tar et skarpt skrujern og drar 8-10 ganger på tvers av gjengene før du påfører passelig med gjengeteip.

Takk for tips. Det er ikke den fra bryggeland, men kan ligne litt. Har prøvd både med mer og mindre tape uten at det ga noen særlig bedre virkning.

Husk også at gjengetapen må surres "med gjengene", altså i retningen som du skrur til, ikke retningen du løsner....

Viktste skrev:
Husk også at gjengetapen må surres "med gjengene", altså i retningen som du skrur til, ikke retningen du løsner....

Den er jeg klar over.
Det virker som om det rett og slett er litt for store/dårlig gjenga hull.

Bård skrev:
Locktite er gull. Ville sikkert funke bra med tek7 en lignende også.:)

Kjøpte ei flaske Loctite gjengetetting, kosta mer en CO2-fordeleren :bank2: Og ikke ble det tett heller!
Så nå har jeg vært på jobben og fått de til å sveise igjen hele hullet. Det ble heller ikke tett... Snart er det helg og kegeratoren står der med en inn-ventil

AudunWS skrev:
Bård skrev:

Kjøpte ei flaske Loctite gjengetetting, kosta mer en CO₂-fordeleren :bank2: Og ikke ble det tett heller!
Så nå har jeg vært på jobben og fått de til å sveise igjen hele hullet. Det ble heller ikke tett... Snart er det helg og kegeratoren står der med en inn-ventil
Oi. Da må jeg virkelig beklage det rådet. Likevel..godt å høre at heller ikke sveisingen hjalp, eller...ikke godt å høre da, men eehh du skjønner..

Kanskje den har vært så hardt sammenskruet at den har fått en langsgående sprekk? Da kan den loddes, men kanskje det er like greit å vente på den nye.

Bård skrev:
AudunWS skrev:
Bård skrev:

Kjøpte ei flaske Loctite gjengetetting, kosta mer en CO₂-fordeleren :bank2: Og ikke ble det tett heller!
Oi. Da må jeg virkelig beklage det rådet. Likevel..godt å høre at heller ikke sveisingen hjalp, eller...ikke godt å høre da, men eehh du skjønner..

Hege, ikke noe å beklage. Nå har vi Loctite i generasjoner her i huset

Jeg tror nok det er en sprekk ja, ser ut som om det lekker på samme sted uansett hvor tight jeg skrur. Stikker en tur til innom vedlikehold på jobben i morgen og får på en sveiselarve til.

Få de som er på verkstedet til å lodde istedet for å sveise hvis de har muligheten til det. Hvis mulig prøv å lokaliser og merk sprekken slik at de vet hvor den er.

Rune Alm skrev:
Få de som er på verkstedet til å lodde istedet for å sveise hvis de har muligheten til det. Hvis mulig prøv å lokaliser og merk sprekken slik at de vet hvor den er.

Sprekken ser jeg så den kan jeg peke ut for de. Er det bedre å lodde aluminium?

Tilbake
Topp