Co2 til kegerator/øleskap

John P

Norbrygg-medlem
Er det noen som har noen tips til hvordan man kjører co2 til fatene inne  i øleskapet. Jeg har søkt litt rundt på nettet for å finne en gjennomføring som jeg kan feste et cornelius fat gas inn plugg i siden av skapet, og koble da inne i kjøleskapet videre til fat. Hadde håpet å slippe å ha en slange gjennom veggen bare. Noen tips/ideer/innspill?  :attevar:
 
Jeg boret et hull ekstra ved dreneringsrøret bak inne i kjøleskapet. Derfra går det slange ut til CO2. Slapp å borre i veggen, da det kun var plast bak der. Jeg tenkte å sette på en hurtigkopling for trykkluft fra Biltema om jeg ikke finner en annen løsning. Det er greit å kunne bruke CO2 flaska til andre fat også. Men jeg er helt åpen for en mer elegant løsning.
 
ikke plass til co2 flaska i skapet altså?, jeg har plasert min 2kg flaske inni skapet istedet for å rote i veggene..
 
Jo, men jeg bruker tanken til alt annet også. Å det å ta tanken inn og ut av kjøleskapet kan gi kondens i tanken, og det er ikke bra.
 
John P skrev:
Jo, men jeg bruker tanken til alt annet også. Å det å ta tanken inn og ut av kjøleskapet kan gi kondens i tanken, og det er ikke bra.

iom. at tanken fylles nesten helt opp med flytende kullsyre så burde det vel ikke bli så problematisk med kondens?
 
John P skrev:
Er det noen som har noen tips til hvordan man kjører CO₂ til fatene inne  i øleskapet. Jeg har søkt litt rundt på nettet for å finne en gjennomføring som jeg kan feste et Cornelius fat gas inn plugg i siden av skapet, og koble da inne i kjøleskapet videre til fat. Hadde håpet å slippe å ha en slange gjennom veggen bare. Noen tips/ideer/innspill?  :attevar:

Hi, my first post. Hope English is ok...I can switch to norwegian if you need.

I'm going to do the same thing - got two tanks - no way they're going in the freezer taking up beer space! So, I've currently just passed the CO2 and N2 hoses through the wooden collar, but I'd like a better solution, since I'll also be using my CO2 tank for closed transfer from the fermentor into the keg.

Some of the brewing shops in the US stock a keg post adapter, providing a 1/4" FFL or 1/4" MPT fitting off of a keg post. You can use these to connect a hose or bulkhead to a keg post on the outside of the kegerator. I think the original supplier is here. Midwest Supplies have the MPT version, and Northern Brewer have the FFL version.

I'm going to be ordering some myself, so PM me if you want in on the order.

Cheers
mat.
 
Thanx Mat! Just wath ive been looking for!

Kondens er vann, og flytende CO2 er CO2. Kondens kan gi vann inne i tanken, og med tanke på rust osv så har jeg hørt at dette ikke er bra. Skal ikke si 100% sikker, men en kjølemontør kompis fortalte meg dette.
 
Kondens i tanken?, næh, bare tull, det må isåfall noen overbevise meg om.

Ellers, når det gjelder plass i fryser eller skap, våre fat er jo ikke firkantede, og 2kg passer glatt mellom fatene iallefall.
Selv har jeg koblet på et ekstra uttak, med hurtigkobling, så jeg kan hekte på en slange når jeg f.eks skal bruke co2 til å blåse ut et nytt fat, eller beergunne/karbonere ellernoe.
Tanken står iallefall trygt inni der, enn om den skal stå utenfor så noen renner på den :)
 
Tror at man skal jobbe virkelig hardt for å få kondens i en CO2 flaske ja.

Hva med en John Guest bulk head speed fitting? Følgende er 1/2" som sikkert er litt upraktisk, men det finnes nok mindre dimensjoner også. Med en John Guest tilbakeslagsventil så har du et system hvor det er lett å flytte flaska.
http://www.ebay.co.uk/itm/1-2-Bulk-Head-Connectors-John-Guest-/170084243266?pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item2799cf9742#ht_500wt_1200
 
Off topic... Hvordan vill du få kondens (h2o) i en lukket beholder fylt med co2?
Jeg er ingen kjemiker, men låter rimelig usannsynlig...
 
Ikke vet jeg, er ikke kjemiker jeg heller, men ved kulde og varme mot metall skapes kondens. Som sagt, har blitt fortalt dette av en kuldemontør.
 
John P skrev:
Ikke vet jeg, er ikke kjemiker jeg heller, men ved kulde og varme mot metall skapes kondens. Som sagt, har blitt fortalt dette av en kuldemontør.

Hvis du har vanlig luft på begge sider ja.. :)
 
John P skrev:
Ikke vet jeg, er ikke kjemiker jeg heller, men ved kulde og varme mot metall skapes kondens. Som sagt, har blitt fortalt dette av en kuldemontør.

Da må det være våt luft/CO₂ i flaska, det er ikke helt umulig etter trykktestinga pga. dårlig tørking.

EDIT:
For de som fryser flaska før refylling er det viktig å passe på at flaska er stengt.
 
Og flytende CO₂ er ca 70 kuldegrader... Høres ut som kondensen vil være i fast form....


Edit... Når den frigjøres til gass selvfølgelig, og den gjør vel det i kontakt med kondens....
 
Da har jeg en erkjennelse å komme med. Det er ikke i flaska man får kondens, men i alt etter regulatoren, som splittere osv. Sorry :cheeky:
 
Tilbake
Topp