Coldcrash med vanlige gjæringskar

Har tenkt å lage en pils (Amundsen Helles Good Lager), som gjæres på rundt 12 grader, så sier oppskriften: Gjær ut ved 12-14 °C, deretter kjøl ned så kaldt som mulig for at gjær og humlesedimenter skalsynke til bunns.

Jeg har bare enkelt utstyr, dvs. billige gjæringskar av plast og tapper på flasker. Er det mulig å få til coldcrash med vanlige gjæringskar uten at det imploderer eller blir helt krise?

Hvordan gjør man det med bedre utstyr?

Bruker du klarningsmiddel og en godt flokkulerende gjær så trengs absolutt ikke cold crashing. La det heller stå noen dager ekstra til det har klarnet på bøtta.

De vil ikke implodere, men dra luft inn gjennom gjæringslåsen som kan oksidere ølet. Noen bruker ballonger med co2 koblet til, andre co2 under veldig lavt trykk.
Har sluttet å coldcrashe det som er gjæret på plastkarene, mesteparten faller til bunns uten.
På andre gjæringskar/tanker kan man sette trykk på når man coldcrasher.

Har tenkt å lage en pils (Amundsen Helles Good Lager), som gjæres på rundt 12 grader, så sier oppskriften: Gjær ut ved 12-14 °C, deretter kjøl ned så kaldt som mulig for at gjær og humlesedimenter skalsynke til bunns.

Jeg har bare enkelt utstyr, dvs. billige gjæringskar av plast og tapper på flasker. Er det mulig å få til coldcrash med vanlige gjæringskar uten at det imploderer eller blir helt krise?

Hvordan gjør man det med bedre utstyr?
Hei! Alt er mulig, men man løper risikoen for oksidering. Ved temperaturfall vil gassene i gjæringskaret komprimeres og skape undertrykk. Luft fra omgivelsene vil da suges inn i gjæringskaret for å utligne trykket. Derav risiko for oksidering. Jeg cold crashet mange ganger på slike gjærbøtter, gikk helt fint, men godt mulig noen av bryggene ble oksidert.

Nå cold crasher jeg på trykksatt fat, setter trykk på fatet før cold crash, det elimierer problemet med at luft kommer inn i karet. Med trykksatte fat kan det implodere dersom det ikke er trykk på fatet, når gassene i tanken komprimeres vil de tilslutt nå et punkt hvor trykkforskjellen mellom inne og ute av gjæringskaret er så stor at materialet ikke tåler det. Derfor ekstremt viktig at det er trykk før man setter til kjøling.

Men du trenger egentlig ikke cold crash, la brygget stå noen ekstra dager så blir det klart nok. Du kan og lagre på flaskene, da bunnfeller alt ut til slutt også.

Summert; anbefaler ikke cold crash uten trykksatt gjæringstank, og selv da er det noe jeg ikke bestandig gjør.

Entydige tips her, gitt. Da står jeg over cold crash prosjektet, inntil jeg evt. gidder å anskaffe noe for trykksatt gjæring. Hjelper kanskje også å være pinlig nøye med å ikke dra med for mye sedimenter ved overføring fra koker til gjæringskar samt når det flaskes. Klarningsmiddel høres lurt ut, litt klar pils er triveligere enn tåkepils

Entydige tips her, gitt. Da står jeg over cold crash prosjektet, inntil jeg evt. gidder å anskaffe noe for trykksatt gjæring. Hjelper kanskje også å være pinlig nøye med å ikke dra med for mye sedimenter ved overføring fra koker til gjæringskar samt når det flaskes. Klarningsmiddel høres lurt ut, litt klar pils er triveligere enn tåkepils
Som fersk brygger er det vanskelig å se hvor man henter størstedelen effekt av forskjellige tiltak.
Slapp helt av og kos deg med din nåværende prosess.
RDWHAHB (læresetning)

Tilbake
Topp