Coleman Extreme som meskekar??

Hei folkens!!  ;D

Har forstått at det er en del som bruker Coleman Extreme som meskekar.
I den forbindelse har jeg 2 spørsmål:

1. Hva er det som fungerer som "sil" her, slik at bare væsken kommer gjennom ? Er det en innebygget i bunn, sitter den i kranen man kjøper i tillegg eller modifiserer man boksen?
2. Dersom jeg brygger mellom 20 og 50 liter, alt etter som, hvilken størrelse bør jeg gå for ? Eller bør jeg ha 2 størrelser bokser?

Mvh

Sikkan
 
Hei, og takk for svar :)

Kan man da koble denne til kranen i bunn?

Ang kranen, er det klargjort hull for dette i Coleman slik at man bare skruer ut en plugg og i med den, eller må man lage hullet selv?
Hvor stor er boksen din? Betegnelse ? :)
 
Ops! la til innlegget før det var ferdig.

Ja du kan koble til en kran i bunn, det er en åpning med propp. Jeg har sett en veldig bra video snutt på youtube om hvordan man best mulig kan gjøre dette i det eksisterende hullet uten å få lekkasjer. Du finner den sikkert hvis du søker litt. Det er sikkert noen på forumet her som har gjort det med sin kjøleboks.

Jeg har brukt kobberrør som jeg har saget riller i, de suger opp vørteren fra bunnen og ut av kjøleboksen rett opp i en gryte. Jeg har laget den enkleste versjonen av en kobbermanifold, det er mange andre sikkert mye bedre løsninger en den jeg har laget. Men den krever ingen sveising eller lodding, bare rør fra Biltema.
 

Vedlegg

  • DSCF9888.JPG
    184,8 KB · Sett: 584
  • DSCF9890.JPG
    191,8 KB · Sett: 579
  • DSCF9892.JPG
    127,4 KB · Sett: 577
Sikkan skrev:
Kan man da koble denne til kranen i bunn?

Ang kranen, er det klargjort hull for dette i Coleman slik at man bare skruer ut en plugg og i med den, eller må man lage hullet selv?
Hvor stor er boksen din? Betegnelse ? :)

Selv kjøpte jeg en Coleman Extreme 36qt, her er noen bilder av hvordan jeg fikset tapp og manifold etter masse god informasjon her på forumet:
http://picasaweb.google.com/107561384765867748075/Brygging#5547272626556244914
Du finner himla mye informasjon her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,3801.0.html og her:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,4424.0.html Og søker du litt så finner du enda mer..
 
Erik Schønsee skrev:
Jeg har brukt kobberrør som jeg har saget riller i, de suger opp vørteren fra bunnen og ut av kjøleboksen rett opp i en gryte. Jeg har laget den enkleste versjonen av en kobbermanifold, det er mange andre sikkert mye bedre løsninger en den jeg har laget. Men den krever ingen sveising eller lodding, bare rør fra Biltema.

For hullet så var det enkleste å beholde pakningen som følger med, kjøpe en Bordgjennomføring fra Biltema's båtavdeling, banke en 15mm kobber stuss fast i den, montere en 15-12mm kobberovergang, så en liten bit slange mellom denne og manifolden.
Det beste var vel også å ikke lodde denne manifolden overhodet (selv om mange har gjort det på videoer og det mere), det er jo umulig å vaske den om du gjør dette.
Selv så klemte jeg sammen rør-delene litt med en vannpumpetang før jeg satte de sammen, og det holdt skikkelig bra under hele meskina, selv så ivrig til å røre oppi der som jeg ble..

Ser du var like heldig med saginga som jeg var, sagsporene gikk på kryss og tvers, brukte først baufil, gikk lei, og sagde så resten med en dremel (duverden, kobber blir varmt)...
 
neslekkim skrev:
Ser du var like heldig med saginga som jeg var, sagsporene gikk på kryss og tvers, brukte først baufil, gikk lei, og sagde så resten med en dremel (duverden, kobber blir varmt)...

Hjernekirurgi spør du meg  ;D
 
Tusen takk for gode svar til dere som skriver :) skal tygge på dette!
Ser på et av bildene at en av dere kjører vørteren gjennom enda en boks, før den går i gryta. Bedrer dette kvaliteten? Er det for å "piske" inn mer oksygen ?
 
Sikkan skrev:
Tusen takk for gode svar til dere som skriver :) skal tygge på dette!
Ser på et av bildene at en av dere kjører vørteren gjennom enda en boks, før den går i gryta. Bedrer dette kvaliteten? Er det for å "piske" inn mer oksygen ?

Nei, det er ikke ikke bra med oksygen i vørteren før den er ferdig kokt og avkjølt. Kanskje det er gjæringskaret/bøtte du tenker på? I så fall går vørteren fra gryta og til gjæringskaret helt til slutt.
 
Sikkan skrev:
Men tror jeg misforso bildet, er vel det varme vannet som går fra en tank til mesken, så videre ned i bøtta :)

Dette er en måte å skylle malten på etter at meskingen er ferdig. Det kalles kontinuerlig skylling.

Må igjen anbefale å anskaffe boka "moderne hjemmebrygging", der får du svar på de fleste grunnleggende spørsmål rundt brygging. Den koster ikke stort og er veldig lett å forstå. Alternativt kan du lese how to brew av John Palmer på nett:

http://howtobrew.com/intro.html
 
Angående spørsmål 2 så er vår erfaring at man kan brygge mange forskjellige batchstørrelser i en og samme boks, bare den er stor nok. Vi benytter en 95qt boks og har brygget fra 30L til 150L i den, fra 8 til ca 30 kg malt. Begge disse er ekstremtilfeller og krever litt planlegging/erfaring for å komme i mål med. Vi brygger vanligvis 80-120L i denne boksen.

Jeg vil anta at en boks på ca halvparten++ av "vår" størrelse vil dekke de fleste av dine behov. Det som vil bli begrensningene er små batcher av "lettøl", samt store batcher av sterkøl. Det første tilfellet er fordi maltsenga blir for tynn slik at utbyttet går ned. Dette kan enkelt kompenseres for ved å benytte mere malt. Det andre tilfellet er litt værre da boksens fysiske størrelse setter en grense for hvor mye man kan ha i den. Dette kan delvis kompenseres for ved å benytte en ekstra tykk mesk, samt mye skylling (høyere utbytte) og lang koketid. Det kan også benyttes DME/sukker for å øke OG. Denne kalkulatoren er grei å bruke for å beregne maksstørrelse: http://www.rackers.org/calcs.shtml Bruk den 3. kalkulatoren. Ellers er http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi et flott verktøy for å komponere oppskrifter. Vil også som andre anbefale boka "Moderne hjemmebrygging" som en flott introduksjon.
 
@Erik:

Hei,

Takk for nok et svar :)
Må nok skaffe meg boka ja. Nysgjerrigheten min tar litt overhånd, så det blir nok en del spørsmål i begynnelsen :)
 
Beant skrev:
Angående spørsmål 2 så er vår erfaring at man kan brygge mange forskjellige batchstørrelser i en og samme boks, bare den er stor nok. Vi benytter en 95qt boks og har brygget fra 30L til 150L i den, fra 8 til ca 30 kg malt. Begge disse er ekstremtilfeller og krever litt planlegging/erfaring for å komme i mål med. Vi brygger vanligvis 80-120L i denne boksen.

Jeg vil anta at en boks på ca halvparten++ av "vår" størrelse vil dekke de fleste av dine behov. Det som vil bli begrensningene er små batcher av "lettøl", samt store batcher av sterkøl. Det første tilfellet er fordi maltsenga blir for tynn slik at utbyttet går ned. Dette kan enkelt kompenseres for ved å benytte mere malt. Det andre tilfellet er litt verre da boksens fysiske størrelse setter en grense for hvor mye man kan ha i den. Dette kan delvis kompenseres for ved å benytte en ekstra tykk mesk, samt mye skylling (høyere utbytte) og lang koketid. Det kan også benyttes DME/sukker for å øke OG. Denne kalkulatoren er grei å bruke for å beregne maksstørrelse: http://www.rackers.org/calcs.shtml Bruk den 3. kalkulatoren. Ellers er http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi et flott verktøy for å komponere oppskrifter. Vil også som andre anbefale boka "Moderne hjemmebrygging" som en flott introduksjon.

Takk for et utfyllende svar. Regner med jeg går for en 50qt til å begynne med. Jeg må nok brygge en del runder før jeg begynner å kompensere osv, jeg får holde meg til det enkle i begynnelsen  :)  Men når du sier at "maltsenga blir for tynn", mener du da at arealet på boksen er for stort i forhold til et "lite" brygg, og at vannmengden sånn sett blir for stor?

Og motsatt, hvorfor lang koketid ved ekstra tykk mesk? Blir vørteren for tynn ?
 
Mye skylling gir masse tynn vørter som må koke inn lenge for å havne på rett OG.

Ellers er vår erfaring at når tykkelsen på maltsenga går ned så går utbyttet ned. Man får ikke en effektiv utvasking av sukkeret. En mulighet her er å skylle ekstra mye for så å koke dette ned, men det letteste er å kompensere med mere malt.
 
Beant skrev:
Mye skylling gir masse tynn vørter som må koke inn lenge for å havne på rett OG.

Ellers er vår erfaring at når tykkelsen på maltsenga går ned så går utbyttet ned. Man får ikke en effektiv utvasking av sukkeret. En mulighet her er å skylle ekstra mye for så å koke dette ned, men det letteste er å kompensere med mere malt.

Er det forskjell på kontinuerlig skylling og partiskylling her?
 
Sikkan skrev:
Men når du sier at "maltsenga blir for tynn", mener du da at arealet på boksen er for stort i forhold til et "lite" brygg, og at vannmengden sånn sett blir for stor?

For å filtrere vørteren effektivt må du ha en viss tykkelse på maltsenga.  For stor boks, og du får ikke klar vørter.  Tror 6" (15 cm) regnes som et minimum, men det tar jeg via hukommelsen ( dvs fra Howtobrew med John Palmer)
 
Tilbake
Topp