Coleman Extreme som meskekar??

Jeg har brygget 50 batcher "batch-sparged" øl i en 36qt Coleman extreme.
Boksen er veldig god. Jeg brukte en Bazooca-screen som jeg kjøpte fra humlegården (kan sikkert fås billigere og kjappere fra ebay) og kran og skroggjennomføring fra biltema.
Denne er stor nok til de aller aller fleste 20-25 liters brygg, men den blir litt liten til sterke øl. Skulle jeg begynt på nytt tror jeg at jeg ville gått for en boks som var ett nummer større. Det ville i tillegg til å romme malt nok til stooore øl også gitt muligheten til å dumpe inn alt skyllevannet på en gang. Effektiviteten ville nok gått litt ned, men det kan kompenseres med litt malt. Med den lille boksen må det skylles i to (eller fler) omganger.
 
Hey :)
Da blir det nok en 50qt når jeg bare får PAyPal opp å gå :)
Hva er dette bazooka greiene det snakkes om ?  :bank2:

Sikkan
 
Aha, da skjønner jeg  ;D
Takk for info.
Det er så mange måter å gjøre dette på skjønner jeg at jeg blir lettere forvirret. Jeg var egentlig innstilt på å mekke kobberrør. Med mindre det er en dårlig løsning, holder jeg meg til den. Ennå.  . .  :fyflate:
 
Trygve skrev:
Ellers er stålrør og klemringskoblinger et alternativ.  http://www.bryggeri.net/viewtopic.php?t=1831  Da slipper du å lodde, og kan demontere rørene for vasking innvendig.  Du vil ikke tro hvor mye guggegreier som kan bygge seg opp inne i slike rør i løpet av noen år.

Vi lodder jo ikke kobberrørene heller da, man vil jo gjerne ta de fra hverandre for å vaske de, iallefall loddet jeg ikke mine, men gjorde loddedelene litt ovale før jeg banka de sammen, da holdt de godt sammen under hele meskeprosessen..
 
neslekkim skrev:
Vi lodder jo ikke kobberrørene heller da, man vil jo gjerne ta de fra hverandre for å vaske de, iallefall loddet jeg ikke mine, men gjorde loddedelene litt ovale før jeg banka de sammen, da holdt de godt sammen under hele meskeprosessen..

Se det - da lærte jeg noe nytt i dag også. Kobber eller stål, det viktigste er uansett at en må kunne komme til og skrubbe de innvendig.
 
Men må få si det var rimelig bling-bling på oppsettet ditt da :)
Alle skulle hatt en tam rørlegger, og en tam sveiser. .:)
 
Så veldig bra ut  ;D
Ser du har 2 stk coleman. Bruker du det ene som vannlager til mesken? Eller mesker du i begge ?
 
Hei

Har nå fått i hus 2 stk coleman 62qt, bestille fra cabelas. Ser nå at jeg har bestill de med hjul, ergo så er bunnen litt oppbygd i den enden som hjulene er. Spørsmålet mitt er da: hva gjør jeg når jeg bygger manofoild? Kan jeg "venne" den litt oppover i den enden, eller vil det være uheldig ?

Mvh

Sikkan
 
Sikkan skrev:
Så veldig bra ut  ;D
Ser du har 2 stk coleman. Bruker du det ene som vannlager til mesken? Eller mesker du i begge ?

Beklager, har ikke sett dette før nå.  Jo - den ene er varmtvannstank.  Ellers tror jeg ikke det er noe problem å la manifolden følge konturen i bunnen.  Går da ut fra at uttapping er i motsatt ende, hvis ikke har du et problem...

Litt bling bling må man unne seg når man har passert 100 kilo.!?  Og tamme handverkere er bedre enn penger i banken.
 
Det går fint :)

Takk for svar. Hehe. Nå måtte jeg faktisk i garasjen og dobbelsjekke, det er heldigvis i motsatt ende :)
Litt ekstra styr å mekke manifoilden da, men det får gå.

Når det gjelder manofoilden. Hvor "mye bedre" er det å lage den med rør som også krysser sidene, kontra å ha en som bare følger kantene ?

Mvh

Sikkan
 
Hvorfor skal du nå følge kantene da?

Jeg la ut en link om det i en tidligere post her:

http://www.howtobrew.com/appendices/appendixD-2.html
Du trenger ikke å kline manifolden så den følger hele boksen, jeg la min litt for langt ut, og du får ikke bevegelse i mesken der når du rører, legg den heller litt fra kantene 2-3 cm ellernoe, og der bak du har hjulfestet så har det helt sikkert ingen mening i å dra røret inn dit..
 
Tilbake
Topp