Cornelius fat brukt til sitronbrus...

Viktste

Norbrygg-medlem
Jeg har akkurat helt ut 19 liter Californa Common.  :mad: 
Dette ølet ble tappet på et fat det hadde vært sitronbrus på. Tydeligvis var ikke fatet godt nok rengjort, for ølet "stinket" av sitronbrus - og det av den billige sorten. Fatet ble rengjordt med kaustisk soda, det sto faktisk natten over med kaustisk soda nettopp på grunn av at det luktet sitronbrus av fatet.
Det luktet helt rent når jeg tappet øl på det. Men det var det altså ikke. Etter at ølet er helt ut kjenner jeg fortsatt sitronbrus lukt av fatet. Etter skylling med kaldt vann lukter det ok, men lukta kommer tydelig frem når jeg heller varmt vann på fatet. Nå har jeg helt på en flaske klorin - får se om det hjelper...
 
Ikke la det stå særlig lenge med klorinen. Rustfritt stål og kloring er ikke bestevenner...
 
Gahr skrev:
Ikke la det stå særlig lenge med klorinen. Rustfritt stål og kloring er ikke bestevenner...

Jeg og dette fatet er ikke bestevenner heller...  :bokser:

Hvor lenge er for lenge?
 
Sitronlukta er der fortsatt etter en time med ren klorin.
Kanskje jeg heller burde prøve med saltsyre..??
 
Skru fatet fra hverandre og vask alle delene hver for seg. Bytt ut gummipakninger.
 
Hadde samme opplevelse med 2 fat som jeg kjøpte brukt fra Vinogbar. De hadde visst vært brukt til zitron lemonade. Jeg synes at det hjalp med sterkrens.
 
Fatet ble desinfisert med StarSan (som vel er tisvarende strkrens), men det sto jo ikke veldig lenge slik.

Nå står fatet med en blanding av bakepulver og vann. Det skal få stå slik et par dager før jeg demonterer det...
Lukter det fortsatt etter det så vasker jeg det med vinkelsliper og platesaks!  :rasende:
 
OK. Jeg prøver det også før jeg evt. går løs på det med kraftig elektroverktøy...
 
Nei, jeg fikk aldri bort lukta. Prøvde alt jeg kan komme på. Nye o-ringer, bakpulver, sterkrens, saltsyre, eddik, lut, you name it...

Fatet ligger til spott og spe i en krok...
 
Fyll det med noe lutoppløsning helt til randen og la stå et par dager. Bruk gjerne Stoutrens fra Petit, men Sun oppvaskpulver går også bra.
 
Det sto med lut i litt over en uke. Jeg brukte 1 flaske kaustisk soda + 19 liter vann. Luktet fortsatt sitronbrus, spesiellt når en skyller med varmtvann.
 
Har du brukt det til øl? Mine luktet ganske sterkt sitron i starten, og ikke rart var det siden de var merket med "lemon". Det gav seg etter et par brygg, uten at det merkbart farget smaken på ølet. Jeg kjøper gjerne fatet av deg i Stavanger til en fornuftig pris hvis du ikke vil bruke det til roundup, "farris" e.l  :)
 
Tilbake
Topp