Corneliusfat og alt for mye skum

Ja, med bare 10cm med slange, så ekspanderer co2'en for fort, og man får skum... Hvis du foretrekker bare 0,3bar, så prøv med f.eks 1-1,5m slange (4mm ID). Har du tykkere slange, så kreves det lengre lengder for at co2'en skal få tid til å ekspandere (mindre motstand i tykkere slanger)... (du kan evt. prøve å korte ned lengden på slangen hvis skumproblemet forsvinner og det tar altfor lang tid å tappe.)

Ellers er prosedyren din grei nok... ;) 0,3 bar ved +10c er og ok etter mine smaksløker. ;)
 
Jeg og, tror det må lengre slange til, 10 grader med 2 bar trykk gir deg 3,42 volumenheter Co2, det begynner da å bli ganske mye.
 
Vi er en del som bruker ca 2 meter med 3/16 rør, dette har bare 2,7 mm ID og medfører lang tappetid på en halvliter i motsetning til en lang tykk slange, lang tykk slange tilsvarer mange korte tynne tappeslanger (rør) og fyller glasset fortere, så det blir et kompromiss mellom tørst og penger og plass til rør.
 
Huub skrev:
Jeg måler 5 mm ID.
Skal prøve. Kjøper klemmer i morgen.
På Tess har jeg kjøpt tynt plastrør med ID 3mm (de har også 2mm og 4mm) på løpemeter rimelig, det funker godt. YD er ca. 5mm, så man kan tre endene inn i en slange med ID 5mm for å koble videre til hurtigkoblingene. Jeg skal nok innom Tess på nyåret, kan kjøpe noen meter til deg og sende i en konvolutt hvis du vil :)
 
Bjarte H skrev:
Huub skrev:
Jeg måler 5 mm ID.
Skal prøve. Kjøper klemmer i morgen.
På Tess har jeg kjøpt tynt plastrør med ID 3mm (de har også 2mm og 4mm) på løpemeter rimelig, det funker godt. YD er ca. 5mm, så man kan tre endene inn i en slange med ID 5mm for å koble videre til hurtigkoblingene. Jeg skal nok innom Tess på nyåret, kan kjøpe noen meter til deg og sende i en konvolutt hvis du vil :)

Jeg sier ja takk men er veldig grønn her. Fikke 2 meter slange i PVC fra Magne1972 her på forumet. ID ca5mm YD ca 11 mm.
Skal teste først.
 
Tror du også må ha overganger fra/til en tykkere slange. Denne tynne får du vel ikke festet hverken til klranen eller fatkoblingen.

r
 
Petit har en ferdigslange med lang skumdempende tynn slange til 210,- De har også John Guest koblinger 3/16"-3/8", 3/8" slange, men ser ut til å mangle 3/16" slange (mulig jeg bestillte de siste meterne for ei stund siden  ;D ). Han har sikkert denne slangen på tur inn, bare å ringe og spørre.

Det er enkelt å lage seg en/flere slanger av dette: 5 cm av 3/8" slangen, John guest, 2 meter 3/16" slange, John Guest, 5 cm 3/8" slange. Prisen per slange blir da 98,10 pluss utventil og fleksitapp/tappekran og eventuelle slangeklemmer man måtte velge å bruke  :biersmile:
 
Jeg har kjøpt slanger og John-Guest koblinger løst, og lagd en tilsvaredne den til petit, fungerer utmerket!
 

Vedlegg

  • untitled.bmp
    1,1 MB · Sett: 293
Da jeg kjøpte dingsene(glemte navnet) for å trøkke på inn og ut ventilene på Cornyene hos Vin og Bar, så kunne jeg velge hvilken skrunippel jeg ville ha, mener de hadde tre størrelser, jeg tok den midterste som var for 6mm slange, husker ikke størrelsen på den minste, men hvis det finnes mindre nipler, er det noe poeng å ha en bit tykk slange i begge ender?, det er vel gjort bare fordi man hadde tykke nipler i utgangspunktet?

Eller har det noe med trykket å gjøre? (siden tynn slange tydeligvis hjelper mot skumming)
 
Du får ikke nipler som du kan trykke på 3/16 rør til alt hvis det er det du mener, hos meg passer 3/8 på alt og da blir det slik Beant beskriver,
utkobling-3/8-overgang-3/16-overgang-3/8-tappetut
 
ok, så da må man bare kjøre på overganger.
Men disse slangene, denne 3/16 slangen der bruker dere typisk 2 meter?, hva med de på 3/8, hva slags lengder anbefales der?, kortest mulig?
 
Oddvar Demmo skrev:
Du får ikke nipler som du kan trykke på 3/16 rør til alt hvis det er det du mener, hos meg passer 3/8 på alt og da blir det slik Beant beskriver,
utkobling-3/8-overgang-3/16-overgang-3/8-tappetut

Hva slags overgang bruker du?
 
Jeg fant ikke rette dimensjon hos Harmony Hut men det er denne typen det er snakk om:
http://cgi.ebay.com/5-16-x-3-16-Str...?pt=UK_BOI_Restaurant_RL&hash=item1c0d01427c (han får den nok inn igjen)
i 3/16-3/8.

Den tykke (3/8)  har ikke annen funksjon enn å få satt på en overgang så den tynne (3/16) kan skjøtes inn i tappeledningen, det er den tynne som her lager trykkfallet og dermed den som betyr noe for lengden.
En lang tykk (3/8) ville gjort samme nytten, men vi snakker da om 10 talls meter, men du får til gjengjeld flere liter pr. minutt.
 
Ja, jeg kjøpte to sånne koblinger hos Petit for å finne ut om det var John Guest koblinger Petit solgte, og det var det, men ingen av mine slanger passet, så jeg skal ta en runde på nettet og søke litt, har funnet noen som selger, bare ikke sjekket om de sender til Norge enda.

Vi burde hatt en side her med anbefalte leverandører av forskellig utstyr som alle trenger, type riktige slanger, overganger, nipler etc.. blir litt leting :)

Er vel varenummer 7322 hos Petit som er den overgangen man bruker?
 
neslekkim skrev:
Ja, jeg kjøpte to sånne koblinger hos Petit for å finne ut om det var John Guest koblinger Petit solgte, og det var det, men ingen av mine slanger passet, så jeg skal ta en runde på nettet og søke litt, har funnet noen som selger, bare ikke sjekket om de sender til Norge enda.

Vi burde hatt en side her med anbefalte leverandører av forskellig utstyr som alle trenger, type riktige slanger, overganger, nipler etc.. blir litt leting :)

Siden jeg linket til bruker ha det meste og sender raskt.

neslekkim skrev:
Er vel varenummer 7322 hos Petit som er den overgangen man bruker?

Det er det.
 
neslekkim skrev:
Da jeg kjøpte dingsene(glemte navnet) for å trøkke på inn og ut ventilene på Cornyene hos Vin og Bar, så kunne jeg velge hvilken skrunippel jeg ville ha, mener de hadde tre størrelser, jeg tok den midterste som var for 6mm slange, husker ikke størrelsen på den minste, men hvis det finnes mindre nipler, er det noe poeng å ha en bit tykk slange i begge ender?, det er vel gjort bare fordi man hadde tykke nipler i utgangspunktet?

Eller har det noe med trykket å gjøre? (siden tynn slange tydeligvis hjelper mot skumming)

Enklast og billigast er å kjøpe 4mm (I.D.) armert PVC slange (Biltema/CO), denne går fint på 6mm eller 1/4" nipplane på hurtigkoblingane om du har enden på slangen i kokande vatn litt først.

Det er det eg har gjordt, har ingen overgangar, berre 2,5m biltemaslange tett på niplane i begge endar.

På gassida brukar eg 6mm av samme type slange, den klarar du å tre på ein 8mm mippel (ev. 5/16") med samme teknikk.
 
aha, jeg kjøpte et par 10 meters ruller på biltema, husker ikke diameteren på den minste slangen, men da skal jeg sjekke diameteren på den ifall jeg kan bruke den da.
Trolig kjøpte jeg 6mm slangen, men de slangene der var jo så billige at det er lite problem å ha et lager :)
 
:help:

Byttet slange. nå ser jeg ikke bare skum i slangen men også øl :ilike: Det kommer ut mindre skum men trenger litt øving også..

Det jeg lurer på er hvorfor ølet kommer ut i bølger hvis jeg åpner tap for fult. Hva gjør jeg feil? luft i slangen??
 
Ved bruk av disse john guest koblingene, kan man benytte både myke slanger og "pex"slanger på disse?
 
Tilbake
Topp