Dårlig karbonering - kan ølet reddes?

Har brygget en IPA, tror jeg har fulgt de fleste av kunstens regler, men noe har gått galt. Kort oppsummert:
- OG:1061 / FG:1017 (synes denne var litt høy - mistenker litt dårlig gjæring)
- Stakk om etter 1 ukes primærgjæring ved 19C (prøver det noen ganger)
- Lot stå en uke med ettergjæring ved 19C
- Satte i kjøleskap 4C i 2 døgn før flasketapping (tenkte at det skulle hjelpe til med å klarne ølet)
- 6 g/l sukker tilsatt før flasking
- 2 uker på flaske ved 19C
- 1 uke ved 10C
I går åpnet jeg en flaske for å teste, og det var såvidt man kunne høre antydning til pssst da korken ble tatt av, og ølet var ganske dødt. Ingen skumming. God smak, men altså dødt. Kan dette ølet reddes?

Jeg mistenker at på et tidspunkt har gjæren sluttet å gjøre jobben sin, eller så har det blitt for lite gjær i flaskene. Jeg har tenkt et par alternativer, og lurer på om noen av dere kan anbefale en av de - eller noe annet:
alt 1) Sette flaskene varmt igjen og håpe at gjæren vekkes til liv?
alt 2) Tilsette ny gjær på flaskene? Tenkte å hydrere litt tørrgjær, eller fersk, lage en tynn vannløsning og tilsette feks 1 ml med sprøyte i hver flaske. Må da åpne de og kapsle på nytt, men det er verdt jobben hvis ølet kan reddes. Evt. bruke litt av gjærkaka fra neste batch som straks er i produksjon.

Innspill?
 
Sukker og vann ble kokt og avkjølt. Før flasking ble ølet omstukket og sukkerlake tilsatt under omstikking for å gi god blanding. Brukt samme fremgangsmåte mange ganger med godt resultat. Tror ikke det er det som er problemet. Har bare prøvd 1 flaske, så jeg må nok prøve flere før jeg går til verks, men fikk bittelitt panikk i går og ønsker tips om mulige tiltak.
 
En IPA kan ikke reddes, men det er nå bare meg... Lykke Til
 
Sett flaskene på badet eller ved ca 25gr i en uke etter å ha snudd lit på flaskene slik at gjæren i bunnen løses opp igjen, så blir det nok futt idem.
 
Hvis du ikke hadde kjølt ned ølet så mye før tilsetting av sukker tror jeg mye av dette problemet hadde vært unngått
 
^ Coldcrash er da vanlig, og skal ikke ha noe særlig effekt på karbonering. Selv om mange partikler felles ut er det fortsatt store mengder gjærceller i suspansjon.
 
Flatt øll er ikke noe særlig, en uke til på litt høyere temp skal ha marginal innvirkning mht oksidering. Blir det bra piff så forsvinner nok øllet før humlearomaen :)
 
Mina APA karbonerte på 2 dager på 23 grader uten cold crash, men nå karbonerer jeg ikke natrulig lenger.
 
Det kan hende Kalle Nanin karbonerte på større flasker og med mer gjær i suspansjon.
Vil anta at hastigheten på karbonering er en funksjon av dette og temperatur og tilgjengelige næringstoffer, gjærhelse mm.
 
Har brygget en IPA, tror jeg har fulgt de fleste av kunstens regler, men noe har gått galt. Kort oppsummert:
- OG:1061 / FG:1017 (synes denne var litt høy - mistenker litt dårlig gjæring)
- Stakk om etter 1 ukes primærgjæring ved 19C (prøver det noen ganger)
- Lot stå en uke med ettergjæring ved 19C
- Satte i kjøleskap 4C i 2 døgn før flasketapping (tenkte at det skulle hjelpe til med å klarne ølet)
- 6 g/l sukker tilsatt før flasking
- 2 uker på flaske ved 19C
- 1 uke ved 10C
I går åpnet jeg en flaske for å teste, og det var såvidt man kunne høre antydning til pssst da korken ble tatt av, og ølet var ganske dødt. Ingen skumming. God smak, men altså dødt. Kan dette ølet reddes?

Jeg mistenker at på et tidspunkt har gjæren sluttet å gjøre jobben sin, eller så har det blitt for lite gjær i flaskene. Jeg har tenkt et par alternativer, og lurer på om noen av dere kan anbefale en av de - eller noe annet:
alt 1) Sette flaskene varmt igjen og håpe at gjæren vekkes til liv?
alt 2) Tilsette ny gjær på flaskene? Tenkte å hydrere litt tørrgjær, eller fersk, lage en tynn vannløsning og tilsette feks 1 ml med sprøyte i hver flaske. Må da åpne de og kapsle på nytt, men det er verdt jobben hvis ølet kan reddes. Evt. bruke litt av gjærkaka fra neste batch som straks er i produksjon.

Innspill?
6 gr./liter er kanskje litt lite på såpass mørke øl som IPA. Det burde være mer enn nok gjær igjen. Prøv 7-8 gr. neste gang. Tror ikke det er fare for flaskebomber før du er oppe i 11-12 gr. pr liter.
 
6 gr./liter er kanskje litt lite på såpass mørke øl som IPA. Det burde være mer enn nok gjær igjen. Prøv 7-8 gr. neste gang.
Joda så neida.mørke øl skal da ikke ha mer kullsyre enn lyse øl, IPA er som regel heller ikke mørk.
Det som har skjedd her er at du ikke har fått igang gjæren til karbonering. Sett de varmt rundt 25 grader og vend på flaskene en gang i døgnet, noen døgn. Har skjedd meg flere ganger, denne fremgangsmåten har reddet samtlige. Syns 6g/l er midt i blinken.
 
Hvis jeg bare kan få skyte inn et raskt lite spørsmål.. Når dere sier 6 gr pr.liter, så antar jeg dere lager en sukkerlake i forkant og forsiktig vender inn før flasking? Men hvor mye vann bruker dere da til denne laken? For det har vel litt å si om hvor mye lake man lager? eller blir dette flisespikkeri for en nybegynner/hjemmebrygger? Setter pris på alle svar! :) Takker!
 
Hei. Jeg Hr samme problem. Mine øl har stått ved ca 22 grader i 2 uker nå, og kun litt futt. Prøver dette jeg også. Nybegynner her: får ølen bismak av å stå så lenge å karbonere?
 
Tilbake
Topp