Dårlig utbytte, hjelp til oppsett?

Hei! Har brygget 4-5 brygg på min speidel 20. Har bommet på OG alle gangene:( Etter mine beregninger på brewmate så havnet jeg på 60% idag. Har tidligere bommet på antall liter også, men der traff jeg idag. Her er screenshot av oppsettet mitt:






Først, er det noen som ser noe fundamentalt feil i mitt oppsett?

Jeg endte på kun 1045 i OG etter kok, målte ikke før kok. Målte med to forskjellige hydrometer på 20 grader.

På tidligere brygg har jeg stoppet 2-3 ganger under meskingen og rørt i mesken, idag rørte jeg ingenting. Mesket 90min på 65, 20min på 73 og 15min på 78. Kunne ikke kjenne noe restsødme i maltet etter mesking. Jeg bestiller maltet ferdig knust, kan det være her "problemet" ligger?

Noen som har noen innspill på dette? Hadde jo mye høyere utbytte på både biab og standard meskekar.

I speidelen min er det 5L igjen under krana, jeg beregner 5L i tap til trub.

Etter endt brygging justerer jeg under actual brewhaus effiency så ser det sånn ut, faktisk under 60% :(
PS: ang rubrikken der det står actual brewhouse effiency, skal jeg slå inn antall liter til gjæring eller det som er igjen i kokekjelen etter koking? Jeg har slått inn antall liter til gjæring der tidligere, hvis jeg skriver inn det som er igjen i speidelen, altså 25L så blir utbyttet på 73%, men uansett så bommer jeg på planlagt OG.
Og til slutt, hvordan planlegger man forskjellig FG i brewmateprogrammet, hva er det som påvirker den?
 
Sist redigert:
Ser at mange starter med ca 25L vann og så skyller de med like mye vann i liter som de bruker malt i kg, som som oftest er ca 5L. Jeg har alltid skylt med 10L vann for å ende opp på 25L etter kok(pga 5L under kran). Blir dette litt feil for meg? Er ikke speidelen laget for å ende opp med 25L etter kok? Uff, blir litt dumme spørsmål dette, hehe, det er ett eller annet jeg ikke skjønner helt ang dette og får ikke til å forklare helt hva jeg mener;) Men uansett hvilke mengder man planlegger med så burde utbyttet havne der man planlegger det, eller hur?
 
Har du 30 liter i speidelen før kok? Volumet du skal basere deg på er det du har igjen etter skylling, og speidel 20 liter er kanskje et hint om mengden øl de mener du skal sitte igjen med ;)

Hvis du har 30 liter før kok, men etter skylling (og fjerning av maltrør), og denne har en SG på 45, så er utregningen din riktig. Men da er det ikke rart at du bommer på OG, for maltet tar med seg 5+ liter vann, så om det stemmer med 30 liter må du ha brukt 35 totalt... (Og det er for mye til at 5 kilo malt gir deg den gravity'n du er ute etter) selv har jeg 25-26 liter før kok, og får 19-21 i karet normalt sett.
 
Kan desverre bare hjelpe deg med dette med FG. Denne påvirkes i programmet kun av verdien i feltet AA% (apparent attenuation).

Dette er et parameter som du setter basert på erfaring/forventning. Du vil finne info om hvor høy utgjæring du kan forbente å få ved å google gjærtypen du bruker. I tillegg må du ta med i beregningen mesketemperaturen din. Høyere mesketemperatur = lavere utgjæring. Lavere mesketemperatur = høyere utgjæring. Også andre ting kan påvirke utgjæringsgrad selvsagt: gjærmengde, gjærens "helse" og gjæringstemperatur og sikkert flere ting, men det viktigste er sannsynligvis mesketemperatur.

Så kan du etter gjæring måle FG og justere AA% til feltet FG viser det du fikk. Slik finner du faktisk utgjæringsgrad. Og da vet du hva du kan forvente neste gang.
 
Har du 30 liter i speidelen før kok? Volumet du skal basere deg på er det du har igjen etter skylling, og speidel 20 liter er kanskje et hint om mengden øl de mener du skal sitte igjen med ;)

Hvis du har 30 liter før kok, men etter skylling (og fjerning av maltrør), og denne har en SG på 45, så er utregningen din riktig. Men da er det ikke rart at du bommer på OG, for maltet tar med seg 5+ liter vann, så om det stemmer med 30 liter må du ha brukt 35 totalt... (Og det er for mye til at 5 kilo malt gir deg den gravity'n du er ute etter) selv har jeg 25-26 liter før kok, og får 19-21 i karet normalt sett.

Hei! Og takk for svar! Jeg skjønner hva du sier og er egentlig enig, men et par ting:
Hvis du ser på bildet mitt som viser div data så skulle jeg hatt 1047 før kok og 1054 etter kok. Dette er med planlagt med utbytte på 70% og 35L vann totalt. Hvorfor stemmer ikke virkeligheten med den planlagte? Det må være noen verdier eller noe jeg gjør galt? Uansett om jeg bruker for mye vann så er det jo lagt inn og planlagt i programmet hvis du skjønner?
Og du skriver at du har 25-26L før kok og 19-21 i karet, det skjønner jeg ikke hvordan du får til? Jeg koker bort ca 5L og under krannivå er det fullt av guffe/trub. Hvordan Får du så mye i karet? Tar du med all trub? Bekker du på speidelen så alt kommer med gjennom kranen? Filtrerer du på noe vis? Dette er jeg ganske nysgjerrig på å lære meg;) Skjønner ikke hvorfor de har laget den sånn at det er 5L igjen under krannivå.
 
Tror jeg mulig har funnet en feil, jeg ser i programmet på brewmate at forventet OG før kok IKKE forandrer seg når jeg øker mengden "losses to trub and chiller". Så når jeg legger inn 5L i tap til trub og derfor må kompansere med 5L ekstra vann for å nå planlagt antall liter, så forandres ikke forventet OG, det må vel være feil!! Skjer dette hos de av dere som bruker brewmate også, eller er det en "bug" eller noe i min versjon? Kanskje det er på tide å sette seg inn i beersmith alikevel tilslutt? Synes det virker så veldig avansert:(
 
Tror jeg mulig har funnet en feil, jeg ser i programmet på brewmate at forventet OG før kok IKKE forandrer seg når jeg øker mengden "losses to trub and chiller". Så når jeg legger inn 5L i tap til trub og derfor må kompansere med 5L ekstra vann for å nå planlagt antall liter, så forandres ikke forventet OG, det må vel være feil!! Skjer dette hos de av dere som bruker brewmate også, eller er det en "bug" eller noe i min versjon? Kanskje det er på tide å sette seg inn i beersmith alikevel tilslutt? Synes det virker så veldig avansert:(

OG'en i brygget er lik uansett hvor mye du tapper ut av karet. Si du koker 100 liter og har 99 liter i loss to trub, så er jo sukkermengden uansett den samme, du tapper bare mindre at det du har brygget.
 
Ok, men da er det noe jeg ikke skjønner eller tenker helt feil ang dette. Sånn tenker jeg: vil ende opp med 20L til gjæring, det er 5L under kran, ergo må jeg ha 25L i kjelen etter kok, da ligger den inne med 5L i loss til trub i programmet. Hvis jeg simulerer i programmet at jeg har 10L i trub(altså + 5L) så økes mengden med spargevann også med ca 5L, mens forventet OG holder seg konstant. Setter det på spissen og øker loss til trub med 100L så foreslår programmet at jeg skal skylle med 150L vann, men fortsatt ha den samme OG`en før kok, det sier seg vel selv er feil vel;)

Eller er det jeg som er på bærtur nå? Jeg har tenkt på loss til trub som et tall som må kompanseres med ekstra vann for å nå planlagt antall liter etter kok.
 
For å treffe OG med ønsket volum i gjæringskar må du skalere opp oppskriften din. Siden du har x-antall liter i loss, så må du bruke tilsvarende mer vann, mer vann tynner ut vørteren, så du må gjøre den sterkere, altså skalere opp oppskriftene med fem liter. Hvis du ikke skalerer opp så sitter du igjen med fem liter mindre vørter i gjæringskaret men som har riktig OG. Greia er at du lager et større brygg (for å kunne legge igjen fem liter), og større brygg trenger mer ingredienser.

Det er nok ikke en bug, men heller en mangel ifht hva man ønsker. Du må bare lære deg softwaren. Bruker selv BS og det var ganske uintuitivt frem til jeg lærte hvordan den fungerer og teller (har enda ikke skjønt alt). Det letteste er å vite volum (avkok og loss) og så skalere oppskrifter etter det mtp total effektivitet i systemet ditt.
 
Sist redigert:
Tips til neste brygg: prøv å meske inn med 20-22ish liter (i overkant av nest øverste strek), skyll med ~10 liter. Med 25-27 før kok (maltet tar opp i overkant av en liter per kilo) forsvinner 3ish liter (litt mer med 90min kok). Kjør whirlpool etter avkjøling, dekk til og la stå minst en halvtime. Tapp i gjæringskar og tilt speidel på slutten (forsiktig, her henter jeg normalt noen liter ekstra). Da bør du sitte igjen med 2 til 4 liter trub, litt etter hvor mye du humlet, og 19-20 til gjæring normalt sett.

Anbefaler at du sjekker SG før skylling (eller i hvert fall halvveis i skyllingen) så du vet om du er innafor eller milesvis unna, i hvert fall inntil du har fått stabilisert resultatene dine. Jeg syns personlig det er lettere å redusere skylling for å treffe OG enn å måtte prøve å koke seg ned. Alternativt kan du "jukse" med litt DME som du alltid bør ha liggende in case of emergency ;)
 
Hvor mye er "litt DME" - jeg har lite erfaring med dette, er taksameter for tips. Når har du det i vørteren, før eller etter koking? Løses opp i litt vørter, eller heller rett i?
 
funnet ut av det med OG ? jeg har ganske ny speidel 20l selv.
1- du har for mye skyllevann. aksepter at det er mindre i kar om du velger kun tappe vørter til krannivå.

Sterkere øl=mindre i kar. jeg brygget et atlanterhavsstout OG på 1.070, ca 16 liter i kar.
så sjekk gravity FØR skylling, bruk beersmith el lignende til å få pekepinn på OG. skyll Max 1 liter pr kg malt.

poeng 2 er hvordan knuser du malten ? jeg bruker coronaen som fulgte med, snakk om bortkasta penger. jeg var livredd for å kværne for smått (og stuck pumpe). det er desverre ujevn kverning på coronaen, så tror mye av kornet ikke ble åpnet i det hele tatt. jeg fikk så latterlig lav OG at jeg på et brygg kasta det ut etter kok 1.030 på noe som skulle vært 1.050. Prøvde en monstermill til naboen med tre. valser, som kværna finere enn det jeg hadde gjort, og finere enn ferdikverna fra butikk. jeg var redd for tett pumpe, men endte med overnevnte stout.

etter det så kværner jeg myyyye finere, og treffer bedre. Ikke helt i mål enda, men start med skyllemengde og kværningsgrad, så skal du se om det går bedre.
 
Tips til neste brygg: prøv å meske inn med 20-22ish liter (i overkant av nest øverste strek), skyll med ~10 liter. Med 25-27 før kok (maltet tar opp i overkant av en liter per kilo) forsvinner 3ish liter (litt mer med 90min kok). Kjør whirlpool etter avkjøling, dekk til og la stå minst en halvtime. Tapp i gjæringskar og tilt speidel på slutten (forsiktig, her henter jeg normalt noen liter ekstra). Da bør du sitte igjen med 2 til 4 liter trub, litt etter hvor mye du humlet, og 19-20 til gjæring normalt sett.

Anbefaler at du sjekker SG før skylling (eller i hvert fall halvveis i skyllingen) så du vet om du er innafor eller milesvis unna, i hvert fall inntil du har fått stabilisert resultatene dine. Jeg syns personlig det er lettere å redusere skylling for å treffe OG enn å måtte prøve å koke seg ned. Alternativt kan du "jukse" med litt DME som du alltid bør ha liggende in case of emergency ;)
Litt sent kanskje, men jeg prøvde dette skjemaet i går, og det stemte 100 prosent! Jeg vil nok senere øke vaskevannmengden til 12 liter for å ha litt mer i gjæringskaret, alternativt 14 liter dersom koketiden er 90 min, men alt i alt: Dette var et veldig verdifullt råd!
 
Jeg vil nok senere øke vaskevannmengden til 12 liter for å ha litt mer i gjæringskaret, alternativt 14 liter dersom koketiden er 90 min
Bare vær klar over at det er noen faktorer som spiller inn på det å få mer i gjæringskaret. Det ene er at du må ha mer malt i maltrøret for å oppnå samme OG, og mer malt vil gi dårligere utbytte når du begynner å presse grensene. Det andre er at du ikke bare kan skylle i "evigheter", hvis PH'en i mesken blir for høy begynner du å trekke ut tanniner - og de vil du ikke ha. Men med det sagt - fullt mulig å presse noen liter ekstra ut av systemet :)
 
Tilbake
Topp