Dårlig utbytte ved bruk av gotlandsk malt

Brygga en porter i forrige uke med 80% gotlandsk røykmalt, 6% havregryn, 6% roasted barley, 4% amber og 4% mørk karamell. Meska på 65°C. Batch sparging.
I BeerSmith la jeg inn 80% Smoked malt for den gotlandske (pot. SG 1037). OG var estimert til 1052 ved 80% effektivitet som er det vanlige for mitt utstyr. Likevel fikk jeg bare OG 1039 (64% effektivitet). Jeg mener jeg gjorde alt riktig og det forundrer meg derfor at utbyttet ble så lavt. Kan det skyldes den gotlandske malten? Er den vanskelig å ha med å gjøre? Er det noen her inne som har prøvd å bruke så mye gotlandsk?

Smakte såvidt på den i går da jeg stakk om. 80% røyk er jo en del, men ikke mer enn at jeg rekner med å havne på en intensitet à la Schlenkerla Rauchbier.

Tormoden
 
Gotlansk røkmalt er ikke det samme som brukes i Tyskland, Gotlansk røkmalt er torvrøkt. Weyermann sin er røkt på tre, og den kan man bruke 80% av. Med 80% Gotlandsk røkmalt kommer du til å få en superintens røksmak som smaker av av brent traktordekk og jernbanesviller. Har hørt at 5% er maks, så du kommer nok til å merke røksmaken ja. Den Gotlandske røkmalten er nok ikke optimalt modifisert til å få så høyt utbytte.
 
Neida Richard  :)
Så mye røykmalt går veldig fint. Så lenge man er GLAD i røyksmak.. Minner om strørdalsporteren fra NM som var meget god  :skitbra:
Denne får vi forresten smakt i Kristiansand i slutten av oktober. Tormoden kommer fra Stavanger å deler sitt røykøleksperiment med oss  ;) jeg gleder meg...
 
Richard skrev:
Den Gotlandske røkmalten er nok ikke optimalt modifisert til å få så høyt utbytte.
Hmmm... men finnes det en måte for en enkel mann med liten forstand å finne potensielt utbytte, til neste gang?
 
Tormoden skrev:
Richard skrev:
Den Gotlandske røkmalten er nok ikke optimalt modifisert til å få så høyt utbytte.
Hmmm... men finnes det en måte for en enkel mann med liten forstand å finne potensielt utbytte, til neste gang?

Så lenge du bruker nok godt modifisert pils eller palemalt som basis, vil jeg tro du skulle kunne få relativt vanlig utbytte.
 
80% Gotlansk gir garantert hår på ballene !  >:D

Jeg har et par års erfaring med denne malten og de forskjellige batchene har vært ganske ujevne syntes jeg.

Tror max jeg har hatt i er 8% og det ølet står på lagring(modning) enda selv om det nærmer seg 1,5 år siden.

Har dog lest at gamlekara på Gotland lagde øl med 100% av dette stoffet, men da forestiller jeg meg at det anderledes behandlet enn det er i dag. Regner med at de behandler det som en ren smakstilsetning med det volumet som blir produsert i dag.
 
Nøisom skrev:
Har dog lest at gamlekara på Gotland lagde øl med 100% av dette stoffet, men da forestiller jeg meg at det anderledes behandlet enn det er i dag. Regner med at de behandler det som en ren smakstilsetning med det volumet som blir produsert i dag.

Det kan godt hende at de har brygget på 100% røykmalt på Gottland, slik de også gjør både i Bamberg og Stjørdal, men fra Stjørdal vet jeg ihvertfall at det også gir lavere utbytte enn om det brukes noe høymodifisert malt (f.eks pilsner/palemalt, med høyt enzyminnhold). Derfor tilsettes det også sukker for å sørge for at ølet blir sterkt nok.
 
Lars skrev:
Derfor tilsettes det også sukker for å sørge for at ølet blir sterkt nok.

Sukker er nok løsninga på problemet mitt. Og hvis det er som det sies, at utbyttet kan variere, er det vel best å koke opp noe sukkerlake til slutt for å justere OG til ønska nivå.

Tormoden
 
Tilbake
Topp