Jeg tror at dette har med manglende sirkulasjon å gjøre - som også
@RETBergen var inne på. Mye er blitt sagt og skrevet om at sirkulasjon "ikke skal være" nødvendig, men jeg tror du er avhengig av dette i maltrør. Jeg opplevde selv en enorm forbedring da jeg begynte med sirkulasjon.
Det er dessuten fullkomment logisk, i mitt hode ihvertfall, at med sirkulasjon på væsken som passerer malt, vil væskens overflate mot malt øke ekponensielt med antall ganger den passerer..?
Ser at
@BjørnO ikke sier noe om sirkulasjon?
Jeg mesker stort sett bare med maltrør, kan ikke huske sist jeg var under 88% effektivitet. Det må ha vært før jeg begynte med kontinuerlig sirkulasjon gjennom 90% av mesketiden (unngår sirkulasjon de første 10-15 min).
Så
@BjørnO - prøv å å starte kontinuerlig sirkulasjon etter ca 15 min, og fortsett gjennom hele mesketiden. Det mest hensiktsmessige her blir en pumpe koblet på kran, med slange oppi maltrøret. Evt at du tapper i beholder og heller over i maltrøret.
Rør litt når du ser at mesken synker så mye sammen (sirkulasjonen er dårlig) at vørteren truer med å renne over kanten på maltrøret.
Akkurat dette er viktig - og jeg mener at dette er et bevis på at man IKKE får kanaler gjennom maltet under mesking. Hvis du bare sirkulerer, uten å røre, vil det hydrostatiske trykket av væsken over malt føre til en så stor kompresjon at det blir tett. Altså UTEN de fryktede "kanalene"!
Jeg garanterer ikke at du spretter rett opp i over 80% effektivitet, men jeg lover deg en klar forbedring..!!
Lykke til..!!