Dårlig utnyttelse av malt (gang på gang .....)

Jeg rører alltid i mesken før jeg hever silkaret på BB30/60'en til det er en jevn grøt og det ikke ligger en tykk "klump" med malt på bunn over rista. Når man sirkulerer underveis med bruk av silkar danner det seg etter min erfaring kanaler i mesken og man får dårligere effektivitet, for skyllevannet renner i kanalene uten å dra med seg søtstoffene. Men, 1.052 var jo veldig lavt da. Ved 70% effektivitet burde du ha rundt 1.068-1.070?
 
Jeg mesker gjerne i 3-4 timer med maltrør. Topp effektivitet da!
Batch sparge.

Jeg tror jeg ville sett litt på rådene fra de andre her dersom det faktisk er nødvendig for å få skikkelig effektivitet å meske så lenge. Det skulle være helt unødvendig. I en normal mesk der du går rett på sakkarifikasjonstemperaturen, vil du få veldig liten økning av effektiviteten om du går over en time. Det skjer ikke så mye den siste halvtimen av den timen, heller. (Du vil kunne øke effektiviteten et par prosent ved å legge inn et dekstrinasjonssteg på 70-72 grader, men det er en annen sak. Det påvirker stort sett bare munnfølelse og skumfasthet, siden det gir lite ekstra gjærbart sukker. Så den økte effektiviteten det gir, er litt falsk, på en måte.)

Jeg synes mange sliter fælt med maltrør. Er det felles problemer på tvers av de ulike maskinene?
 
Samtidig så er det veldig behagelig å sette til mesking, glemme den noen timer og gjøre andre fornuftige ting/forefallende i mellomtiden. Mesking natta over har jeg også god erfaring med. Men enig i at det ikke skal være nødvendig!
 
Samtidig så er det veldig behagelig å sette til mesking, glemme den noen timer og gjøre andre fornuftige ting/forefallende i mellomtiden. Mesking natta over har jeg også god erfaring med. Men enig i at det ikke skal være nødvendig!

Det er en annen sak. Mine mesketider har også av og til blitt litt ekstra lange av samme gode grunn:p.
 
Jeg tror at dette har med manglende sirkulasjon å gjøre - som også @RETBergen var inne på. Mye er blitt sagt og skrevet om at sirkulasjon "ikke skal være" nødvendig, men jeg tror du er avhengig av dette i maltrør. Jeg opplevde selv en enorm forbedring da jeg begynte med sirkulasjon.
Det er dessuten fullkomment logisk, i mitt hode ihvertfall, at med sirkulasjon på væsken som passerer malt, vil væskens overflate mot malt øke ekponensielt med antall ganger den passerer..?

Ser at @BjørnO ikke sier noe om sirkulasjon?

Jeg mesker stort sett bare med maltrør, kan ikke huske sist jeg var under 88% effektivitet. Det må ha vært før jeg begynte med kontinuerlig sirkulasjon gjennom 90% av mesketiden (unngår sirkulasjon de første 10-15 min).

@BjørnO - prøv å å starte kontinuerlig sirkulasjon etter ca 15 min, og fortsett gjennom hele mesketiden. Det mest hensiktsmessige her blir en pumpe koblet på kran, med slange oppi maltrøret. Evt at du tapper i beholder og heller over i maltrøret.

Rør litt når du ser at mesken synker så mye sammen (sirkulasjonen er dårlig) at vørteren truer med å renne over kanten på maltrøret.
Akkurat dette er viktig - og jeg mener at dette er et bevis på at man IKKE får kanaler gjennom maltet under mesking. Hvis du bare sirkulerer, uten å røre, vil det hydrostatiske trykket av væsken over malt føre til en så stor kompresjon at det blir tett. Altså UTEN de fryktede "kanalene"!

Jeg garanterer ikke at du spretter rett opp i over 80% effektivitet, men jeg lover deg en klar forbedring..!!

Lykke til..!! :)
 
Og hvordan var det man fant ut av effektiviteten igjen...? [emoji848][emoji848]

Bruk denne kalkulatoren. Den kan regne ut fire ulike former for effektivitet. Den som interesserer oss, er "pre-boil efficiency" (meskeeffektiviteten). Du finner instruksjonene for bruk av kalkulatoren når du skroller ned litt.

Når det snakkes om effektivitet, er det nesten alltid meskeeffektiviteten vi tenker på. Den er nødvendig å kjenne når vi skal beregne mengden råvarer i en oppskrift, slik du kan gjøre med denne kalkuatoren.
 
Hva er fordelingen mellom meskevann og skyllevann? Jeg har ingen erfaring med BB60, men på Speidel fungerer det i alle fall utmerket med tynn mesk. Dvs bruk "mest mulig" vann til meskingen og skyll med bare noen få liter.
 
Jeg tror at dette har med manglende sirkulasjon å gjøre - som også @RETBergen var inne på. Mye er blitt sagt og skrevet om at sirkulasjon "ikke skal være" nødvendig, men jeg tror du er avhengig av dette i maltrør. Jeg opplevde selv en enorm forbedring da jeg begynte med sirkulasjon.
Det er dessuten fullkomment logisk, i mitt hode ihvertfall, at med sirkulasjon på væsken som passerer malt, vil væskens overflate mot malt øke ekponensielt med antall ganger den passerer..?

Ser at @BjørnO ikke sier noe om sirkulasjon?

Jeg mesker stort sett bare med maltrør, kan ikke huske sist jeg var under 88% effektivitet. Det må ha vært før jeg begynte med kontinuerlig sirkulasjon gjennom 90% av mesketiden (unngår sirkulasjon de første 10-15 min).

@BjørnO - prøv å å starte kontinuerlig sirkulasjon etter ca 15 min, og fortsett gjennom hele mesketiden. Det mest hensiktsmessige her blir en pumpe koblet på kran, med slange oppi maltrøret. Evt at du tapper i beholder og heller over i maltrøret.

Rør litt når du ser at mesken synker så mye sammen (sirkulasjonen er dårlig) at vørteren truer med å renne over kanten på maltrøret.
Akkurat dette er viktig - og jeg mener at dette er et bevis på at man IKKE får kanaler gjennom maltet under mesking. Hvis du bare sirkulerer, uten å røre, vil det hydrostatiske trykket av væsken over malt føre til en så stor kompresjon at det blir tett. Altså UTEN de fryktede "kanalene"!

Jeg garanterer ikke at du spretter rett opp i over 80% effektivitet, men jeg lover deg en klar forbedring..!!

Lykke til..!! :)

Tusen takk for godt utfyllende tips! Jeg har ikke per dags dato pumpe som sirkulerer, men jeg sirkulerer med litermål. Jeg står over kokeren hele tiden og sirkulerer samtidig som jeg rører. (jeg har vel ikke ennå overdrevet røringen, men jeg rører :) )

For tiden har jeg kun brygget halve bather i kokeren inntil jeg finner ut hva jeg gjør feil. Men jeg skal ta alle tipsene jeg fikk her i tråden til neste gang jeg brygger :)
 
Hva er fordelingen mellom meskevann og skyllevann? Jeg har ingen erfaring med BB60, men på Speidel fungerer det i alle fall utmerket med tynn mesk. Dvs bruk "mest mulig" vann til meskingen og skyll med bare noen få liter.

Jeg har funnet ut at 3.5liter pr kg malt er passelig for denne kokeren vil jeg tro. Da har jeg en fin overdekning av vann gjennom hele meskingen :)
 
Jeg tror at dette har med manglende sirkulasjon å gjøre - som også @RETBergen var inne på. Mye er blitt sagt og skrevet om at sirkulasjon "ikke skal være" nødvendig, men jeg tror du er avhengig av dette i maltrør. Jeg opplevde selv en enorm forbedring da jeg begynte med sirkulasjon.
Det er dessuten fullkomment logisk, i mitt hode ihvertfall, at med sirkulasjon på væsken som passerer malt, vil væskens overflate mot malt øke ekponensielt med antall ganger den passerer..?

Ser at @BjørnO ikke sier noe om sirkulasjon?

Jeg mesker stort sett bare med maltrør, kan ikke huske sist jeg var under 88% effektivitet. Det må ha vært før jeg begynte med kontinuerlig sirkulasjon gjennom 90% av mesketiden (unngår sirkulasjon de første 10-15 min).

@BjørnO - prøv å å starte kontinuerlig sirkulasjon etter ca 15 min, og fortsett gjennom hele mesketiden. Det mest hensiktsmessige her blir en pumpe koblet på kran, med slange oppi maltrøret. Evt at du tapper i beholder og heller over i maltrøret.

Rør litt når du ser at mesken synker så mye sammen (sirkulasjonen er dårlig) at vørteren truer med å renne over kanten på maltrøret.
Akkurat dette er viktig - og jeg mener at dette er et bevis på at man IKKE får kanaler gjennom maltet under mesking. Hvis du bare sirkulerer, uten å røre, vil det hydrostatiske trykket av væsken over malt føre til en så stor kompresjon at det blir tett. Altså UTEN de fryktede "kanalene"!

Jeg garanterer ikke at du spretter rett opp i over 80% effektivitet, men jeg lover deg en klar forbedring..!!

Lykke til..!! :)

Det som er det kritiske, er å få sørget for at det er "fritt vann" mellom partiklene i mesken. Gelatiniseringen av stivelsen er avhengig av det, og enzymene er i sin tur avhengige av at stivelsen blir gelatinisert for at de skal kunne jobbe effektivt med å konvertere den til sukker. I en tjukk mesk blir det lite fritt vann, og dermed blir effektiviteten dårligere. Eventuelt må mesketida forlenges.

Sirkulasjon er ikke i seg sjøl noe poeng, om betingelsene for gelatinisering ellers er riktige. Det er ikke nødvendig å få "skiftet vann" rundt partiklene i mesken, og i en varm væske vil det dessuten alltid være en viss bevegelse. Men det kan se ut som om det i et maltrør er en tendens til at det oppstår en tilstand med lite fritt vann, og hvis sirkulasjonen kan oppheve den, er det selvfølgelig en løsning. Men jeg synes røringa til @Steinar Huneide høres veldig fornuftig ut, også.
 
Har litt samme problem selv, dog ikke like drastisk så ender jeg ofte godt under ønsket OG og må kompensere med LME eller mere malt/mindre vann. Dette er en Netthandelen auto, dvs med pumpe. Har en teori om at skyllingen er synder her også, både mtp stort dødrom (8 L) som gir lite skyllevann, i tillegg til at man etter å ha løftet maltrøret skyller gjennom en forholdsvis tørr mesk noe søm gjør det vanskelig å effektivt skylle gjennom hele mesken.

Har vurdert å gjøre som nevnt lengre opp her, å tappe vørter i gjæringsspann etterhvert som man skyller for å skylle "vått" , men da ender jeg opp med å måtte plaske masse med vørteren når jeg heller den oppi kokeren igjen, noe som heller ikke skal være heldig, så jeg er litt usikker på hvilken vei som er den beste å gå :p
 
Det som er det kritiske, er å få sørget for at det er "fritt vann" mellom partiklene i mesken. Gelatiniseringen av stivelsen er avhengig av det, og enzymene er i sin tur avhengige av at stivelsen blir gelatinisert for at de skal kunne jobbe effektivt med å konvertere den til sukker. I en tjukk mesk blir det lite fritt vann, og dermed blir effektiviteten dårligere. Eventuelt må mesketida forlenges.

Sirkulasjon er ikke i seg sjøl noe poeng, om betingelsene for gelatinisering ellers er riktige. Det er ikke nødvendig å få "skiftet vann" rundt partiklene i mesken, og i en varm væske vil det dessuten alltid være en viss bevegelse. Men det kan se ut som om det i et maltrør er en tendens til at det oppstår en tilstand med lite fritt vann, og hvis sirkulasjonen kan oppheve den, er det selvfølgelig en løsning. Men jeg synes røringa til @Steinar Huneide høres veldig fornuftig ut, også.

Sier ikke at du tar feil, Finn - sier bare at det i maltrør (har jeg erfart) trenger du å sirkulere...

Jeg mesker også alltid med et første step på 1,5 timer, før jeg begynner å heve temperatur for utmesk.

Disse tingene fungerer så godt for meg, at jeg aldri vil bytte ut hverken maltrør eller annet i måten å brygge på. Bruker avogtil silbunn om jeg lager store øl, men dette er både mer tidkrevende og mer søl. Jeg har riktignok oppgradert fra BBA60 til Brewtools 80, men prinsippene blir jo de samme.
 
Har litt samme problem selv, dog ikke like drastisk så ender jeg ofte godt under ønsket OG og må kompensere med LME eller mere malt/mindre vann. Dette er en Netthandelen auto, dvs med pumpe. Har en teori om at skyllingen er synder her også, både mtp stort dødrom (8 L) som gir lite skyllevann, i tillegg til at man etter å ha løftet maltrøret skyller gjennom en forholdsvis tørr mesk noe søm gjør det vanskelig å effektivt skylle gjennom hele mesken.

Har vurdert å gjøre som nevnt lengre opp her, å tappe vørter i gjæringsspann etterhvert som man skyller for å skylle "vått" , men da ender jeg opp med å måtte plaske masse med vørteren når jeg heller den oppi kokeren igjen, noe som heller ikke skal være heldig, så jeg er litt usikker på hvilken vei som er den beste å gå :p

Jeg tror jeg hadde kassert maltrøret og skaffet en falskbunn. Hvordan vil auto'en funke da, tro? (Jeg har aldri satt mine ben i en bryggemaskin, og aner sånn sett ikke hva jeg snakker om:confused:.)
 
Har litt samme problem selv, dog ikke like drastisk så ender jeg ofte godt under ønsket OG og må kompensere med LME eller mere malt/mindre vann. Dette er en Netthandelen auto, dvs med pumpe. Har en teori om at skyllingen er synder her også, både mtp stort dødrom (8 L) som gir lite skyllevann, i tillegg til at man etter å ha løftet maltrøret skyller gjennom en forholdsvis tørr mesk noe søm gjør det vanskelig å effektivt skylle gjennom hele mesken.

Har vurdert å gjøre som nevnt lengre opp her, å tappe vørter i gjæringsspann etterhvert som man skyller for å skylle "vått" , men da ender jeg opp med å måtte plaske masse med vørteren når jeg heller den oppi kokeren igjen, noe som heller ikke skal være heldig, så jeg er litt usikker på hvilken vei som er den beste å gå :p
Mange mener det er viktig å heve maltrøret gradvis, slik at du beholder væske rundt rørets utside. Jeg løfter ca fem cm om gangen, uten at jeg egentlig kan påstå at dette har mye å si.
Det er uansett ikke noe problem å gjøre som du sier - tappe av ettehvert. Må bare passe på at du har volumkontroll..!! :)
 
Sier ikke at du tar feil, Finn - sier bare at det i maltrør (har jeg erfart) trenger du å sirkulere...

Jeg mesker også alltid med et første step på 1,5 timer, før jeg begynner å heve temperatur for utmesk.

Disse tingene fungerer så godt for meg, at jeg aldri vil bytte ut hverken maltrør eller annet i måten å brygge på. Bruker avogtil silbunn om jeg lager store øl, men dette er både mer tidkrevende og mer søl. Jeg har riktignok oppgradert fra BBA60 til Brewtools 80, men prinsippene blir jo de samme.

Neida, skjønner det. Jeg vil bare ikke at folk skal få det for seg at sirkulering er noe som er nødvendig/veldig bra i alle sammenhenger. Sånn jeg ser det er fordelene ved å gjøre det egentlig at du får veldig klar vørter til kok - uten at jeg tror det er noe særlig vits i det - og at du får holdt en stabil og jevn temperatur i mesken (forutsatt at systemet fungerer godt). Men jeg tror ikke det siste er så forbasket viktig, heller:).

Men at du holder fast ved det som funker for deg, er relativt forståelig - og veldig rasjonelt:).
 
Jeg kan legge til - på generelt grunnlag - at en alltid må gjøre seg kjent med og ta hensyn til sitt eget utstyr når det gjelder oppskrifter. Det kan ikke forventes at ferdige ølsett fra bryggesjappene gir nøyaktig samme utbytte hos alle. Der jeg kan få OG 1,060 på mitt utstyr, kan du få 1,070 med samme maltmengde. Jeg må ta hensyn til utbyttet jeg får med mitt utstyr når jeg lager oppskrifter (eller legger inn et ferdigsett i BeerSmith).
 
Tilbake
Topp