Kan dele mine erfaringer med BB60 Basic med og uten maltrør og sirkulasjon. Har hatt bryggeren i følgende konfigurasjoner: (MERK: jeg har kun kjørt nosparge i tallene nedenfor, skyller så og si aldri grunnet tidsklemma)
Med meskepose og falsk bunn: ~65% effektvitet
Med meskepose, falskbunn og sirkulasjon: ~64% effektivitet (men et helvete da posen dras ned i kjelen)
Med maltrør og sirkulasjon: ~63% effektvitet, normal 60min mesk
Med maltrør og sirkulasjon: ~65% effektvitet, 2.5+ timers mesk
Har ca. 40 brygg tilsammen på denne maskina. I begynnelsen rører jeg godt inn ved innmesk (~3-5min røring), så lar jeg enten sirulasjon gå hele tiden med retur i lokk med spreder ned i maltrør ELLER med retur ut whirlpoolfitting i siden på bryggeren på utsiden av maltrør ELLER bare lar mesken stå uten sirkulasjon overhode. Ingen av disse 3 metodene viser særlig forskjell i effektivitet (~1-2% deviasjon). HAr prøvd me dog uten utmesk på 75
Effektivitets tallet spiller egentlig ingen rolle for meg så det er sagt, jeg må på død og liv ikke økte dette.
MEN det overrasket meg at da jeg innførte sirkulasjon så økte ikke effektiviteten. Det virker som en opplest sannhet at den skal øke noe (de fleste steder jeg har lest i alle fall). Sirkulasjon ble innført for å prøve å holde jevn temperatur i mesken og bruke PID-styring for temperaturen. (BB60 basic termostaten er knapt nok brukandes til noe som helst..)
Det jeg da ikke gjør mer enn kanskje 3-4 ggr i løpet av meskingen er å røre godt. Er det virkelig kun denne røringen som gjør at jeg får en såpass lav effektivitet?
Hovedpoenget mitt var å vise forskjellen (eller mangel på forskjell) på disse meskemetodene. Håper det kan hjelpe diskusjonen noe og kanskje lære meg noe nytt