Dårlig utnyttelse av malt (gang på gang .....)

Er malten fersk og ikke blaut? Er knusingen riktig? I min erfaring er dette de viktigste tingene...

Synes selv ikke ferskheten på maltet har så mye å si for knusingen man får, man får vel mer hele skall med "gammel" malt faktisk, siden denne har trukket til seg mer fuktighet fra omgivelsene. Men smaken/aromaen er det iallefall en vesentlig forskjell på. Kan jeg åpne en ny sekk så gjør jeg selv helst det hvis det er et maltdrevet øl.
 
Synes selv ikke ferskheten på maltet har så mye å si for knusingen man får, man får vel mer hele skall med "gammel" malt faktisk, siden denne har trukket til seg mer fuktighet fra omgivelsene. Men smaken/aromaen er det iallefall en vesentlig forskjell på. Kan jeg åpne en ny sekk så gjør jeg selv helst det hvis det er et maltdrevet øl.
Enig. Men blaut malt inneholder mer vann per målt kg. Derav mindre stivelse per kg oppmålt malt også.
 
Ah sånn sett ja, ja det vil jo påvirke, men neppe så mye at utbyttet blir "ræva".
Har ikke gjort noe matte på det. Bare lagt merke til det når jeg finner en sekk med noe gammal pils/pale malt og bruker den at verdiene går under forventning. Ikke mye, men noe...
 
Hei igjen Finn - Denne setningen fra svaret ditt er det essensielle for meg:
"Men hvis maltrøret er så trangt at du i praksis sitter med en veldig tjukk mesk i det, vil du nok måtte sirkulere, ja - uten at jeg helt skjønner hvordan det funker som en løsning."

Det er akkurat dette som blir tilfelle - hvis du brygger med tilnærmelsesvis de mengdene vann som anbefales i tommelfingerreglene. Om du ikke sirkulerer vil du bli stående og se på noe som ligner en ganske tjukk grøt, kanskje til og med uten vannspeil over..
Disse maskinene er utstyret med pumpe av en grunn - de trenger sirkulasjon. De som kjøper maskin uten pumpe, ender som regel opp med å skaffe seg dette ganske fort, ihvertfall gjorde jeg det. Og opplevde straks helt andre resultater enn tidligere på min første maskin.

Så til røring - Det er ikke klønete å røre.. Men det er nødvendig siden, som flere har vært inne på her, mesken blir trykket sammen av sirkulasjon.
Du har selv vært inne på behovet for fri væske mellom maltkorn - altså må dette løftes fra bunnen med jevne mellomrom (gjelder vel ikke Speidel, som utfra hva jeg har skjønt sirkulerer under ifra.?).

Tror vi bare skal være enige om at vi muligens er uenige, men synes det blir feil å gi råd til folk som brygger på maskin, at de like godt kan la være å sirkulere. Du sier du aldri har brygget med maltrør - Jeg har bare brygget med maltrør..
Min erfaring er at du må ha en form for sirkulasjon om du skal utnytte potensialet i maskinens konstruksjon..

Nja, jeg veit ikke om vi egentlig er så uenige - det er i så fall mest på den teoretiske forståelsen av hva som egentlig foregår nedi mesken. Og jeg håper jeg ikke blir forstått dithen at jeg råder folk til ikke å sirkulere. Jeg ser jo at det antakelig er en veldig grei løsning i en bryggemaskin.

Det jeg er ute etter, er den oppfatninga at sirkulering i seg sjøl, uavhengig av hva slags utstyr du har, er en slags vidunderkur mot dårlig effektivitet - eller at det gir veldig mye bedre effektivitet. Det mener jeg er en misforståelse. Med et vanlig enkelt oppsett trenger du ikke pumpe. For å ta i litt: Jeg ser ingen mulighet til at det kan forbedre ølet ditt på noen måte.

@Miguel er forøvrig ganske sikkert inne på noe med dette med flate/høyde-forholdet i et maltrør.
 
Jeg har iallefall sett lavere effektivitet i samme oppsett når jeg prøvde å ikke resirkulere for å se hva som skjedde. Det er jo på en måte det samme som å røre i mesken ser jeg for meg.

Og høyde/malt erfarer jeg ofte selv. Små grister tåler høyere flow tidligere. Større grister må man gni seg i hendene og vente litt på før man skrur opp flow'en på. Mye som skal sette seg og konverteres i en stor grist.
 
Jeg har iallefall sett lavere effektivitet i samme oppsett når jeg prøvde å ikke resirkulere for å se hva som skjedde. Det er jo på en måte det samme som å røre i mesken ser jeg for meg.

Og høyde/malt erfarer jeg ofte selv. Små grister tåler høyere flow tidligere. Større grister må man gni seg i hendene og vente litt på før man skrur opp flow'en på. Mye som skal sette seg og konverteres i en stor grist.

Hvor mye har forskjellen vært? Jeg lurer, fordi jeg ikke helt ser at jeg kan få så veldig mye høyere effektivitet enn det jeg har; 82% med batch sparge på normalsterkt øl. (Kunne fått et par prosent til med å legge til en skyllerunde, antar jeg - og så kunne jeg jo tatt med mer av det som blir igjen i meskekjelen.)

Jeg rører jo noe, men stort sett står mesken rolig når jeg har fått stabilisert temperaturen og pH der jeg vil ha den. Jeg går inn og rører en eller to ganger underveis på sakkarifikasjonssteget, må kanskje tilføre litt varme, f.eks.. Og så blir det gjerne en god del røring når jeg går opp til 72 grader, som jeg pleier å gjøre, for da bruker jeg som regel plata en del.
 
Hvor mye har forskjellen vært? Jeg lurer, fordi jeg ikke helt ser at jeg kan få så veldig mye høyere effektivitet enn det jeg har; 82% med batch sparge på normalsterkt øl. (Kunne fått et par prosent til med å legge til en skyllerunde, antar jeg - og så kunne jeg jo tatt med mer av det som blir igjen i meskekjelen.)

Jeg rører jo noe, men stort sett står mesken rolig når jeg har fått stabilisert temperaturen og pH der jeg vil ha den. Jeg går inn og rører en eller to ganger underveis på sakkarifikasjonssteget, må kanskje tilføre litt varme, f.eks.. Og så blir det gjerne en god del røring når jeg går opp til 72 grader, som jeg pleier å gjøre, for da bruker jeg som regel plata en del.

Dette er lenge siden, og jeg husker ikke. Men noen poeng, ca 4 er vel en guesstimate. Men det var i mitt oppsett og slik jeg testet, bruker annen kjele nå. Men hvorfor jage mer enn 82%
 
Dette er lenge siden, og jeg husker ikke. Men noen poeng, ca 4 er vel en guesstimate. Men det var i mitt oppsett og slik jeg testet, bruker annen kjele nå. Men hvorfor jage mer enn 82%

Nei, jeg er helt happy med oppsett og effektivitet, jeg:). Det ligger der jeg mener det normalt bør ligge, om man stort sett gjør ting riktig. Prøver ikke på noen måte å tyne mest mulig ut av det - og synes det ville være rart om det skulle komme opp på 86% om jeg begynte å drive med kontinuerlig sirkulering.

Jeg er bare nysgjerrig, for jeg skjønner altså egentlig ikke at sirkulering skal kunne bety så mye, dvs. jeg tror ikke at det kan det. Men tro er jo ikke viten:).
 
Nei, jeg er helt happy med oppsett og effektivitet, jeg:). Det ligger der jeg mener det normalt bør ligge, om man stort sett gjør ting riktig. Prøver ikke på noen måte å tyne mest mulig ut av det. Jeg er bare nysgjerrig, for jeg skjønner egentlig ikke at sirkulering skal kunne bety så mye, dvs. jeg tror ikke at det kan det.

Jeg tror det er hipp som happ om du sirkulerer eller rører. Forskjellen er at du slipper å røre, hvis du sirkulerer. Altså forblir fluktstolen like varm gjennom hele meskingen.
 
Jeg tror det er hipp som happ om du sirkulerer eller rører. Forskjellen er at du slipper å røre, hvis du sirkulerer. Altså forblir fluktstolen like varm gjennom hele meskingen.

:p

Jeg har aldri skjønt hvordan man får satt opp en fluktstol, så da fortsetter jeg med litt røring innimellom. Gamle folk trenger mosjon:).
 
:p

Jeg har aldri skjønt hvordan man får satt opp en fluktstol, så da fortsetter jeg med litt røring innimellom. Gamle folk trenger mosjon:).

Ikke jeg heller egentlig, jeg gjør som oftest andre ting mens jeg mesker. Null vits i å se på det der. Stegene går jo av seg selv, men innimellom på utvalgte grister må man møte opp iallefall en gang for å treffe estimert ramp-tid etter innmesk.
 
Egen erfaring; uten sirkulering tørker det bra opp i maltrøret, det kan bli flere centimeter høydeforskjell mellom inn-/utside med anbefalt meskevolum vs maltmengde (BB30, ølbrygging.no) så å sirkulere holder nok masken mer flytende. En annen ting jeg har merket er at å komme opp i utmesktemperatur tar lang tid, 78°C i bunn tar fort 30-40-50-minutter før samme temp måles i maltrøret, det er ved å ta tiden til hjelp der jeg selv har merket størst økning i utbytte (men sliter fortsatt :) )
 
Ikke jeg heller egentlig, jeg gjør som oftest andre ting mens jeg mesker. Null vits i å se på det der. Stegene går jo av seg selv, men innimellom på utvalgte grister må man møte opp iallefall en gang for å treffe estimert ramp-tid etter innmesk.

Jeg finner jo på noe. Følger med på temperatur og pH og pusler generelt med forskjellige ting innimellom. Drikker kaffe, poster litt på forumet, måler opp humle. Sånn går no dagan - og jeg trives med det. Har ikke behov for en maskin som avlaster meg, men skjønner dem som har det, som folk som har unger i huset.
Egen erfaring; uten sirkulering tørker det bra opp i maltrøret, det kan bli flere centimeter høydeforskjell mellom inn-/utside med anbefalt meskevolum vs maltmengde (BB30, ølbrygging.no) så å sirkulere holder nok masken mer flytende. En annen ting jeg har merket er at å komme opp i utmesktemperatur tar lang tid, 78°C i bunn tar fort 30-40-50-minutter før samme temp måles i maltrøret, det er ved å ta tiden til hjelp der jeg selv har merket størst økning i utbytte (men sliter fortsatt :) )

Men sørger ikke sirkuleringen for at du har jevn temperatur hele tida - også når du øker temperaturen?
 
Jeg finner jo på noe. Følger med på temperatur og pH og pusler generelt med forskjellige ting innimellom. Drikker kaffe, poster litt på forumet, måler opp humle. Sånn går no dagan - og jeg trives med det. Har ikke behov for en maskin som avlaster meg, men skjønner dem som har det, som folk som har unger i huset.


Men sørger ikke sirkuleringen for at du har jevn temperatur hele tida - også når du øker temperaturen?


humleoppmålingen ser jeg på som et nødvendig onde. Det liksom river meg ut fra det andre jeg driver med, men det må skje, og jeg måler aldri opp veldig tidlig pga oksygen.
 
Jeg finner jo på noe. Følger med på temperatur og pH og pusler generelt med forskjellige ting innimellom. Drikker kaffe, poster litt på forumet, måler opp humle. Sånn går no dagan - og jeg trives med det. Har ikke behov for en maskin som avlaster meg, men skjønner dem som har det, som folk som har unger i huset.


Men sørger ikke sirkuleringen for at du har jevn temperatur hele tida - også når du øker temperaturen?
For egen del er det snakk om desiliter om gangen over på toppen av maltrøret, så det går veldig sakte.
Dvs jeg har en pumpe jeg starter hvert 5-10-15 minutt og topper opp til maks i maltrøret (kosejobb) men det er små volumer hver gang
 
Sist redigert:
:) :) Secondhand maskin jeg har, men automatikken består kun av effektregulering og ett relativt rufsete termostattrinn som slår ut/inn nokså vilkårlig og til så det blir ikke som å overlate bleieskiftet til ungdommen (som jeg ellers gjør med glede), mer at fotprint/plassbehov er begrenset
 
Tilbake
Topp