Hei igjen Finn - Denne setningen fra svaret ditt er det essensielle for meg:
"Men hvis maltrøret er så trangt at du i praksis sitter med en veldig tjukk mesk i det, vil du nok måtte sirkulere, ja - uten at jeg helt skjønner hvordan det funker som en løsning."
Det er akkurat dette som blir tilfelle - hvis du brygger med tilnærmelsesvis de mengdene vann som anbefales i tommelfingerreglene. Om du ikke sirkulerer vil du bli stående og se på noe som ligner en ganske tjukk grøt, kanskje til og med uten vannspeil over..
Disse maskinene er utstyret med pumpe av en grunn - de trenger sirkulasjon. De som kjøper maskin uten pumpe, ender som regel opp med å skaffe seg dette ganske fort, ihvertfall gjorde jeg det. Og opplevde straks helt andre resultater enn tidligere på min første maskin.
Så til røring - Det er ikke klønete å røre.. Men det er nødvendig siden, som flere har vært inne på her, mesken blir trykket sammen av sirkulasjon.
Du har selv vært inne på behovet for fri væske mellom maltkorn - altså må dette løftes fra bunnen med jevne mellomrom (gjelder vel ikke Speidel, som utfra hva jeg har skjønt sirkulerer under ifra.?).
Tror vi bare skal være enige om at vi muligens er uenige, men synes det blir feil å gi råd til folk som brygger på maskin, at de like godt kan la være å sirkulere. Du sier du aldri har brygget med maltrør - Jeg har bare brygget med maltrør..
Min erfaring er at du må ha en form for sirkulasjon om du skal utnytte potensialet i maskinens konstruksjon..