Deler til bygging av mesketank

Kjenner en som bruker Stana bryggeriet, han var litt overrasket over det lave temperaturfallet, men det måtte "ettervarmes" litt.

Redigert:

Vi snakker kanskje ikke om samme bryggeri her. det jeg nevner er ett på 50-60 liter med mesketank
som står i kokekjelen under mesking.
 
Det på 50-70 liter kalles 'terrassebyggeriet'. Jeg har 'innemodellen', dvs en stålkjele på 27 liter med en løs silbunn som bygger et par cm opp fra bunnen. Til krana er det koblet et rør som stikker under denne silbunnen og tapper vørter fra undersiden av mesken. Prinsippet ser for så vidt vakkert ut, tror nok det funker også, men det gjenstår å se.
 
Har terrassebryggeriet fra Stana, og ikke noe trøbbel med temperaturfall. Bruker et liggeunderlag rundt meske-/kokekaret, men det var nesten ubetydelig temperaturendring tidligere også, med mesking av 60 liter + 11-14kg malt i silkaret.
 
Slik har jeg gjort det...

Kjøpte en kevil med 12mm kobberrør fra Biltema og rev av den hvite isolasjonen, 36 liter kjøleboks fra Europris, 1/2" skrog gjennomføring  fra båtutstyrs butikk, 1/2" kuleventil fra Biltema og slangenippel med 1/2" gjenger fra båtutstyrsbutikk.

Har loddet sammen en manifold som lett kan tas av etter bruk (kjøpte blåselampa på Biltema). Pass på å bruk sølvloddetinn (godkjent for vvs) når du lodder. Resten av kobberrøret brukte jeg til vørterkjøler...

Mesken taper ca. 2 grader på 60 minutter mesking.
Kjøler 22 liter fra kok til 20 grader på ca 10 minutter.

Slissene i manifolden skal vende ned når du mesker..  (på bildet er de opp)
 
RuGE skrev:
Jeg bruker en ½ " skroggjennomføring (kjøp på nett eller båtutstyrsbutikk). Slå en bit 15 mm kobberrør inn i enden med flens og la den være inne i mesketanken. Kjøp noen pakninger eller o-ringer til tetting. Du kan kople maninfoil eller bazookascreen på rørstumpen. Her er noen bilder (bildet viser en kort versjon, det finnes lengre).

Er det noen som veit om det går an å lodde fast en kobberrørbit inne i en 1/2" skroggjennomføring av messing?
 
Jeg har selv loddet sammen kobber og messing, men har da brukt sølvlodding (og gass sveiseapparat)
 
Tilbake
Topp